Obwodnica Legionowa skreślona? "Można zabudować działki"
13 marca 2019
W najnowszym miejscowym planie województwa mazowieckiego uwzględniona jest trasa mostu łączącego Łomianki z Jabłonną oraz połączenie jej z rondem przy markecie OBI. Co jednak z tzw. Legionowską Trasą Mostową, przez wielu nazywaną przyszłą obwodnicą Legionowa?
Całkiem niedawno były kandydat na wójta Mariusz Grzybek, po przeanalizowaniu uchwalonego w grudniu minionego roku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (mpzp) dla województwa mazowieckiego oznajmił, że wyczekiwana od przeszło 40 lat Legionowska Trasa Mostowa została wykreślona z planów. Temat ten szybko podchwyciły media alarmując: "Nie będzie obwodnicy Legionowa". Czy rzeczywiście?
Krajowy charakter obwodnicy Legionowa
Legionowska Trasa Mostowa od ponad 40 lat widniała w miejscowych planach. W nowo uchwalonym dokumencie już jej nie ma, ale... to nie oznacza, że nie powstanie. Inwestycja zmienia jedynie charakter. - Z uwagi na ponadregionalny - krajowy charakter, jest to postulat do ujęcia w dokumentach rządowych - informuje Marta Milewska, rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. - Proszę także pamiętać, że mpzp województwa jest dokumentem kierunkowym, nieprzesądzającym o lokalizacji inwestycji. Wskazuje jedynie orientacyjne rozmieszczenie planowanej infrastruktury (...). Myślę, że w przypadku omawianej inwestycji ważną rolę przy określaniu konkretnej lokalizacji będą odgrywały kwestie środowiskowe - dodaje.
Działki uwolnione
Kwestie środowiskowe mają ogromne znaczenie przy ostatecznej lokalizacji dla samej przeprawy przez Wisłę. Należy bowiem pamiętać, że wzdłuż rzeki znajduje się rezerwat "Ławice Kiełpińskie" oraz obszary Natura 2000. To bardzo ważne kwestie, bowiem niejedna podobna inwestycja utknęła z tego powodu na lata w urzędniczych biurkach. Niedawna decyzja radnych sejmiku województwa w rezultacie oznacza, że od tej pory kwestią ewentualnej budowy Legionowskiej Trasy Mostowej będzie zajmowało się Ministerstwo Infrastruktury wraz z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad i trasa wcale nie musi biec dotąd ustalonym torem. Jeśli urzędy zdecydują o jej powstaniu - wywłaszczą mieszkańców bez oglądania się na dotychczasowe plany. - Samorząd Mazowsza ewidentnie pozbył się obwodnicy Legionowa ze swoich planów. Co to oznacza? To co funkcjonowało przez 40 lat już nie istnieje, a mieszkańcy, którzy przez te lata mieli "blokowane" grunty, mogą teraz wystąpić o warunki zabudowy dla swoich działek. Wiele osób w końcu chciałoby coś z tymi działkami zrobić - zabudować albo sensownie sprzedać - mówi Mariusz Grzybek.
Gdzie most i obwodnica Jabłonny?
Rząd planuje w przyszłości budowę mostu na granicy Jabłonny z Rajszewem. Natomiast samorząd Mazowsza wyraża chęć budowy obwodnicy Jabłonny w ciągu drogi wojewódzkiej nr 630 (ul. Modlińska). Inwestycja ta stanowiłaby ważny element komunikacyjny łączący DK 61 z mostem prowadzącym do krajowej "siódemki" w Łomiankach. - To ten odcinek, który poszedłby od ronda przy OBI, przebiłby Chotomowską w Jabłonnie obok cmentarza i doszedł do Lasu Chotomowskiego. Tam kiedyś było planowane rondo i połączenie z mostem - analizuje przebieg trasy przyszłej obwodnicy Jabłonny Mariusz Grzybek.
Również i ta inwestycja nie powstanie szybko. W wieloletniej prognozie finansowej samorządu mazowieckiego na lata 2018-2038 nie ma bowiem zarezerwowanych funduszy na ten cel. Póki co, obwodnica Jabłonny to tylko postulat.
(DB)