REKLAMA

Wola

inwestycje »

 

Tramwaje wrócą na Kasprzaka

  11 lipca 2018

alt='Tramwaje wrócą na Kasprzaka'
źródło: materiały prasowe

Ruszają prace nad przywróceniem zlikwidowanej 28 lat temu linii tramwajowej. Nie obędzie się bez kontrowersji, bo na Reducie Wolskiej zniknie bezkolizyjny przejazd w kierunku Jelonek. Nie jest też jasne, co stanie się z autobusami jadącymi do centrum miasta.

REKLAMA

Tramwaje wrócą na Kasprzaka. W planach na najbliższe lata jest nie tylko ponowne otwarcie nieczynnego z powodu budowy metra torowiska od ronda ONZ do Skierniewickiej, ale też budowa jego przedłużenia w stronę Jelonek. Tramwajarze zlecą zaprojektowanie budowy i przebudowy ok. 3,5 km trasy, z czego 2,3 km będzie zupełnie nowym odcinkiem od Skierniewickiej do Reduty Wolskiej.

Co już wiemy?

Tramwaje Warszawskie czekają do 9 sierpnia na oferty firm zainteresowanych przygotowaniem projektu linii. O wyborze zdecyduje w 70% cena a zwycięzca przetargu będzie mieć na wykonanie zadania dokładnie rok. Jeśli uda się znaleźć wykonawcę za pierwszym razem, szczegóły projektu poznamy zatem latem lub jesienią przyszłego roku. Prace w terenie mają potrwać w latach 2019-2020.

Nowe tory rozpoczną się na rozjeździe na skrzyżowaniu ze Skierniewicką i zajmą szeroki pas rozdzielający Kasprzaka. Przystanki Szpital Wolski zostaną zbudowane między skrzyżowaniem z Płocką i Krzyżanowskiego a przejściem dla pieszych przy Brylowskiej, dzięki czemu będą dostępne z obu końców.

Kolejne przystanki znajdą się między skrzyżowaniem z Bema a rondem Tybetu. Następnie tramwaje przetną skrzyżowanie z Grabowską i zatrzymają się przy Ordona.

Wstąp do księgarni

Tramwaj w wykopie

Dalej na zachód torowisko będzie się stopniowo obniżać i przejdzie pod Redutową bezkolizyjnie, w miejscu dzisiejszej północnej jezdni Kasprzaka. Zniknie tunel "wyrzucający" samochody z dala od centrum a przystanki zostaną zbudowane w jego miejscu, w zagłębieniu terenu.

- Istniejące przejście podziemne zapewniające do nich dojście będzie wyremontowane i przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności poprzez budowę pochylni - czytamy w opisie wybranego przez Tramwaje Warszawskie wariantu trasy. - Zastosowanie pochylni zamiast wind ma w założeniu zapewnić dostępność peronów w sposób bezawaryjny, odporny np. na skutki wandalizmu. Ze względu na wykorzystanie istniejącego wykopu na trasę tramwajową, jezdnia północna Kasprzaka zostanie powiązana z Wolską poprzez nowe skrzyżowanie położone między cerkwią a kościołem.

REKLAMA

Co ze 105?

- Nowa trasa ułatwi dojazd dla mieszkańców Jelonek, a także stale rozbudowujących się osiedli na Odolanach - zapowiada Zarząd Transportu Miejskiego.

Warto zauważyć, że gdy tramwaje pojadą na wprost ulicą Kasprzaka, będą dublować linię 105 na odcinku aż 4,5 km (od ciepłowni Wola do ronda Daszyńskiego). Można zgadywać, że ZTM zaproponuje zmianę trasy autobusu, aby pasażerowie przesiedli się do tramwajów i tu pojawi się problem, bo linia tramwajowa z Jelonek kończy się na rondzie ONZ. Żeby dostać się do ścisłego centrum miasta, pasażerowie musieliby się przesiadać. Czy tak właśnie będzie? Nie wiemy, ponieważ w Warszawie konsultacje w sprawie komunikacji miejskiej przeprowadza się tuż przed otwarciem budowanych nowych linii metra i tramwajowych, a nie przed rozpoczęciem ich budowy.

(dg)

 

REKLAMA

Komentarze (6)

# Bemo

11.07.2018 15:30

Czy już wiadomo gdzie tory będą się łączyć? No i co z tramwajem przez Ordona na Zachodni, czy to ta sama inwestycja

# qvertz

11.07.2018 22:14

I tu jest pies pogrzebany. Wychodzi na jaw nędza planistyczna w tym obszarze miasta. Nie tramwaj, lecz III linia metra łącząca Gocław, Mokotów i Ochotę poprzez węzeł na Dworcu Zachodnim z Jelonkami i docelowo z Chomiczówką i przebiciem wiślanym na Tarchomin i Białołękę. Czy to możliwe? Tak! Ale potrzeba w Warszawie prawdziwych wizjonerów, którzy byliby w stanie taką koncepcję narzucić i konsekwentnie ją zrealizować w ciągu następnych 5 lat. Oczywiście, rzecz się też obija o pieniądze. Ale i tak warto to zrobić, niż brnąć w nieruchawy transport tramwajowy, przy okazji rozpieprzając całkiem udane połączenie Wolskiej i Kasprzaka.

# księgowy

12.07.2018 09:39

Tak naprawdę to od Skierniewickiej do Prymasa będzie odbudowa a nie budowa linii tramwajowej , zamkniętej na czas budowy wiaduktów wzdłuż Prymasa.
I powinna być odbudowana dalej , wzdłuż Prymasa do Wolskiej , zamiast rozpieprzać za ciężkie pieniądze całkiem udane połączenie Wolskiej i Kasprzaka.
A jeśli ktoś uważa że na Wolskiej przy Elekcyjnej tramwaje blokują ruch , to może tam zbudować krótki tunel dla tramwajów.
Może po jesiennych wyborach rządzący naszym miastem zaczną zastanawiać się na efektywnością ekonomiczną inwestycji ?

REKLAMA

# Agata

12.08.2018 21:24

Górczewska będzie miała Metro, Wolska dostanie szybsze połączenie do Śródmieścia, tylko zastanawiam się co będzie z linią 27 do Arkadii lub do starego miasta linia 26 i dalej na Pragę, bo mam idealne połączenie do pracy - http://cv5.pl

# wawa

03.10.2018 12:01

Czy bedzie sie dalo dotrzec do tramwaju z wozkiem?

# Michalek23

25.06.2021 15:04

Na moje oko, to ludzie powinni bardziej zwracać uwagę na to, co zamieszczają w CV. Wiele osób wciąż uważa, że stworzenie zwykłego CV, które zawiera podstawowe informacje wystarczy. W rzeczywistości, juz blisko 50 osób aplikuje na jedno stanowisko. Oznacza to, że trudno jest się przebić przez konkurencję. Polecam serwis http://cvwork.pl gdzie jest wiele porad i wzorów CV.

REKLAMA

więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWola

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy