Tramwaj wyborczy "Zielona Białołęka"
5 listopada 2010
Tramwaj na Zieloną Białołękę to hasło poprzedniej oraz aktualnej kampanii niektórych radnych. W obecnym stanie jest to wizja porównywalna z wizją szklanych domów z "Przedwiośnia" Żeromskiego. Niestety, radni myślą tylko o hasłach wyborczych a nie o działaniach w tym kierunku.
Jacek Poddębniak
Obecnie opracowywany jest projekt modernizacji ulicy Św. Wincentego, który zakłada doprowadzenie torów tramwajowych w okolice CH Targówek. Pętla tramwajowa, według tego projektu, ma być usytu-owana w miejscu obecnych ogródków działkowych vis-á-vis Carrefoura. Przedłużenie linii tramwajowej w stronę osiedli Agroman oraz Derby wymaga prze-jazdu nad Trasą Toruńską, aktualnie modernizowaną. W ramach tej przebudowy poszerzany jest wiadukt na ulicy Głębockiej nad Trasą Toruńską. Poszerzenie to nie zakłada zabezpieczenia miejsca pod ewentual-ne tory tramwajowe. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie dogadała się z władzami stolicy. Myślę, że zabrakło zaangażowania ze strony władz naszej dzielnicy.
Plany przeprowadzenia nitki tramwajowej przez węzeł Trasy Olszynki Grochow-skiej są bardzo dalekosiężne. Jak na razie TOG widnieje tylko jako wizja bez żadnych planów.
Modernizacja Trasy Toruńskiej w głównej części finansowana jest ze środków Unii Europejskiej. Zakończenie całego projektu przebudowy TT planowane jest na rok 2014. Warunkiem stawianym przez fundusze europejskie przy dofinansowa-niach jest to, że obiekty modernizowane nie mogą być przebudowywane ponownie przez okres pięciu lat.
Tak więc 2019 rok to pierwszy możliwy termin ponownego powrócenia do te-matu tramwaju na Zieloną Białołękę od strony Targówka.
Kolejna propozycja przeprowadzenia linii tramwajowej na Zieloną Białołękę wzdłuż trasy mostu Północnego upadła wraz ze skreśleniem budowy trasy z wielo-letniego planu inwestycyjnego.
Stukotu kół tramwajowych wschodnia część Białołęki długo nie usłyszy.
Jacek Poddębniak