REKLAMA

Targówek

historia »

 

Tędy jeździł tramwaj linii "oczko". Stare tory na Wysockiego

  2 marca 2015

alt='Tędy jeździł tramwaj linii "oczko". Stare tory na Wysockiego'

Wysockiego to chyba najważniejsza ulica Bródna. Dwie szerokie jezdnie rozdzielone równie szerokim pasem zieleni, sygnalizacje świetlne, punkty usługowe, kościół. Tymczasem ulica imienia bohatera Powstania Listopadowego ma swój mało znany odcinek obfitujący w liczne pamiątki historyczne...

REKLAMA

Bo jeszcze do lat siedemdziesiątych ubiegłego stulecia ulica Wysockiego była malutka, ponieważ główną arterię osiedla stanowiła Białołęcka, która biegła od bramy cmentarza Bródnowskiego, za kościołem Matki Boskiej Różańcowej odbijała na północny wschód i prowadziła - zgodnie ze swoją nazwą - w stronę Białołęki. Pośrodku tej brukowanej kocimi łbami ulicy ułożone były tory tramwajowe, które za kościołem skręcały gwałtownie w lewo, w Poborzańską i po kilku minutach w prawo, w ulicę Wysockiego i prowadziły najpierw do pętli Pelcowizna u zbiegu z Toruńską, a w kolejnych dekadach do Kanału Żerańskiego. Wysockiego była wówczas wąska, brukowana kocimi łbami, oświetlona latarniami gazowymi. Wzdłuż niej stały drewniane domy, niskie kamieniczki i parterowe baraki. Przed wojną jeździły ulicą Wysockiego tramwaje linii 21, którą okoliczni mieszkańcy pieszczotliwie nazywali "oczko". Po wojnie 21 zastąpiła "trójka" z Gocławka. Aż w 1971 roku wycofano tramwaje z Białołęckiej i Wysockiego, kierując je na nową trasę: Budowlaną i Rembielińską na Żerań Wschodni.

Białołęcka stała się Wysockiego

Białołęcką poszerzono i pozbawiono dawnej zabudowy. Stała się szeroką, nowoczesną arterią. Otrzymała także nową nazwę - Piotra Wysockiego - którą jednocześnie zachowała brukowana boczna uliczka, na której zostały tory.

W 1996 roku "małą" ulicę Wysockiego przebudowano. Zyskała kanalizację i asfalt. Miłośnicy historii z Koła Miłośników Bródna wywalczyli jednak zachowanie około 60-metrowego odcinka bruku z rynsztokami, szynami, przedwojennymi słupami i trakcją. Na słupach czerwoną farbą zaznaczono ślady po kulach z czasów II wojny światowej. To swoista atrakcja nie tylko dla turystów, ale także dla samych mieszkańców okolicy. Jak tam trafić? Należy przejść przez zebrę na ul. Wysockiego na wysokości Bazyliańskiej, minąć dwupiętrową kamienicę przy Wysockiego 32A i następnie skręcić w "małą Wysockiego" w prawo. I jesteśmy na miejscu.

Przemysław Burkiewicz

 

REKLAMA

Komentarze (8)

# xyz

03.03.2015 01:13

Niestety artykuł wprowadza w błąd. Trzeba przeczytać co się napisało, albo bardziej się przyłożyć do źródeł. W latach siedemdziesiątych linia tramwajowa była do kanału Żerańskiego a nie do Toruńskiej !!!!! Dla zainteresowanych - biegłą po lewej stronie Marywilskiej co jeszcze jest widoczne przez brak zadrzewienia. Była to linia JEDNOTOROWA, z mijankami zlokalizowanymi na przystankach. Nie pamiętam dokładnie, ale wydaje mi się, że nie miała nawet pętli i tramwajarz zabierając korbę z jednego końca składu przechodził na drugi koniec. A HGW wymyśliła po 40 latach tramwaje dwukierunkowe :) :) wprowadzając je na most Północny. Nazwanie mostu imieniem Nobliski w mieście gdzie wszystkie inne mosty noszą imię przywódców lub nazw geograficznych????

# Obiektywny

03.03.2015 14:38

HGW nic nie wymyśliła. Po prostu TW wiele lat nie widziały nigdzie potrzeby zastosowania dwukierunkowców.

# Waflożerca

04.03.2015 22:56

Muszę się tam wybrać.

REKLAMA

# pasażerka176

05.03.2015 13:21

Ulica Wysockiego niby taka ważna ulica Bródna,a jeździ jeden autobus 176 i to co pół godziny z częstymi opóźnieniami i brakiem punktualności,przecież ta ulica mogłaby w dużej mierze odciążyć ruch na ul.Wincentego(jest dwa razy szersza) ale po co ?:-(

# cba

17.03.2015 06:20

Motorniczy nie przechodził z korba na tył tylko przed kanałkiem była normalna pętla, A most na kanałku był drewniany, 1 i 2 miały pętlę na Wysockiego a 3 jechała do kanałku. Tramwaje ( ostatnie) nie jechały Białołęcką tylko Wysockiego prosto do Odrowąża.

# Wawa

04.05.2021 00:59

Czy przywrócą tramwaje

REKLAMA

# NDK

01.03.2024 06:13

Błędy. Do Pelcowizny Jeżdziła 3 od Tej pentli 3Bis do pętli nad kanałkiem (była to petla tzw.zwracająca). Po lewej stronie w kierunku Żerania była JW "transportowa " dla ochrony wagonów z węglem do elektrowni, Teren był całkowicie zalesiony a obrona była przed zakusami "małpiego gaju" Iloś pojazdów torowych (numerów)zwiekszyła się gdy zlikwidowano pętle przy cmentarzu Bródnowskim (ostatni przystanek był wiza wis knajpy "Pod trupkiem") , oraz przeniesiono linnie z ulicy Stalowej. Po zlikwidowanie wystającego "cyplu" cmentarza tranwaje skierowano na Rębielińską<Bródnoszczak -mieszkałem ko. "Karytasu" obecnie jest tam zakon Św.Teresy>

# Mieszkanka Bródna od 75 lat

01.03.2024 10:49

Tramwaj 3 dojeżdżał do pętli pelcowizna przy dawnej szkole natomiast prosto jednym torem do kanału żerańskiego dojeżdżała 1 . Knajpa "Pod trupkiem" była przy cmentarzu ul .Wincentego a przy ul.Wysockiego na wysokości dawnej gminy była knajpa '" Semafor"
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuTargówek

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuTargówek

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024