REKLAMA

Puls Warszawy

różne »

 

"Strażnicy środkowego pasa". Spór o jazdę na S8

  11 lutego 2019

alt='"Strażnicy środkowego pasa". Spór o jazdę na S8'
Fot. Autorus

Wśród mieszkańców rozgorzała internetowa dyskusja na temat nieprawidłowej jazdy środkowym lub lewym pasem na S8. Z czego wynikają wątpliwości i co jest niezgodne z przepisami?

REKLAMA

Na zamieszczone na portalu społecznościowym zdjęcie, obrazujące zajęte wszystkie trzy pasy ruchu na krajowej ósemce, wielu kierowców zareagowało nerwowo. - Przejęłam taktykę brata i zaczęłam uczyć innych, jak należy jeździć. Większość nie wie, o co chodzi... Rzadko kiedy w ogóle ktoś rozumie, że powinien jechać prawym pasem. Aż szkoda nerwów - komentuje pani Magda.

"Strażnicy środkowego pasa"

- "Strażników środkowego pasa" codziennie mam kilku, mimo że prawy pas jest wolny. A na zwykłej dwupasmówce, np. Puławską, leci ktoś lewym od obwodnicy, bo będzie skręcał w Poleczki... i wszyscy go wyprzedzają z prawej. Może zamiast suszarki policja powinna zrobić akcję uświadamiającą, jaki ruch obowiązuje w Polsce? Kierowcy nie są świadomi, którym pasem powinni jechać. Uważają, że środkowy pas jest jak najbardziej w porządku, bo przecież on sobie jedzie środkiem, a kto chce, to go wyprzedzi albo z lewej albo (o zgrozo) z prawej strony - dopowiada kolejny internauta.

Zapraszamy na zakupy

Jak jest prawidłowo?

W Polsce obowiązuje ruch prawostronny, dlatego kierowcy mają obowiązek poruszać się prawym pasem drogi. Jeśli jezdnia posiada więcej pasów, to służą one jedynie wyprzedzaniu, ewentualnie omijaniu np. uszkodzonego pojazdu, lub też można się nim poruszać w momencie zamiaru skrętu w lewo. Jednak generalnie należy pamiętać, iż środkowy pas służy do omijania pojazdów jadących prawym pasem, a lewy pas do wyprzedzania tych, którzy jadą pasem środkowym (dopuszcza się jazdę z wykorzystaniem wszystkich pasów wyłącznie w korku). Policjanci podkreślają, że poruszanie się środkowym pasem jezdni - kiedy wolny jest prawy pas - może zakończyć się mandatem. Funkcjonariusze mają prawo nałożyć na kierowcę mandat w wysokości 20-500 zł i 2 punkty karne. Przepisy te mają na celu zwiększenie przepustowości dróg.

REKLAMA

Można wyprzedzać z prawej

Kodeks drogowy wyjaśnia jeszcze jedno zagadnienie: dopuszcza się wyprzedzanie z prawej strony, jeżeli co najmniej dwa pasy ruchu na obszarze zabudowanym lub trzy pasy ruchu poza obszarem zabudowanym przeznaczone są do jazdy w tym samym kierunku. - Z prawej wyprzedzamy także pojazd lub uczestnika ruchu, który sygnalizuje zamiar skręcenia w lewo - przypomina podkom. Karolina Kańka.

(DB)

 

REKLAMA

Komentarze (9)

# Jaroslav

11.02.2019 15:57

A ja dla odmiany wezmę w obronę "strażników środkowego i lewego pasa". W mojej opinii problem leży w organizacji ruchu i projektowaniu dróg w Polsce. Nie wszyscy są mistrzami kierownicy a na pewno nie od razu. Wielu z kierowców o przeciętnych i słabych umiejętnościach, w tym przede wszystkim początkujący i tzw. niedzielni kierowcy, mają duży problem ze zmianą pasa ruchu. Słabe oznakowanie i częste przypadki "kończenia się prawego pasa", powoduje że słabsi kierowcy zajmują inne, w ich rozumieniu, bezpieczniejsze pasy ruchu. Na zachodzie drogi są tak projektowane, aby prawy pas nigdy się nie kończył! Jest to podstawa bezpieczeństwa dla tych słabych, którzy też chcą lub muszą jeździć a i nauczyć się kiedyś muszą. Z pomocą przyszła by tu z pewnością zmiana prawa o ruchu drogowym, która dawałaby pierwszeństwo pojazdowi zmieniającemu kończący się pas ruchu. Dlatego trochę więcej empatii na drodze panowie kierowcy i więcej wymagajmy od organizatorów ruchu aby jeździło się bezpieczniej!

# hiki

11.02.2019 18:32

Prawe pasy są też zazwyczaj w opłakanym stanie, pełne dziur, pofalowanego asfaltu. To za sprawą ciężarowek, autobusów i innych ciężkich pojazdów. Nie dziwota, że kierowcy trzymają się środkowego pasa bo komfort jazdy też się liczy. Na prawym pasie jazda nie jest płynna, bardziej nerwowa, z cżestymi hamowaniami. Więc idealnych sytuacji nie ma. Co innego na autostradzie, tam trzeba wykorzystywać prawy pas.

# Pio

12.02.2019 09:52

Mówimy tu o S8 i obwodnicy Warszaw w ogóle. Nie ma tam dziur na prawym pasie. Tylko w niektórych miejscach jazda prawym pasem jest uciążliwa - tam gdzie są krótkie zjazdy z trasy i wjazdy na trasę. 80% obwodnicy Warszawy to trzy eleganckie pasy. Natomiast na całej obwodnicy, w szczególności na S8, "Strażnicy środkowego pasa" po prostu jadą sobie na środku, jednostajnie, niczym karawana. Taki sobie "Strażnicy" styl wyrobili. Nie zgodzę się, że wynika to z mniejszych lub przeciętnych umiejętności lub słabej organizacji ruchu. Oni po prostu tak jadą bo tak chcą.
Ja przyjąłem taktykę wariata. A więc trąbię na każdego kto jedzie środkowym lub lewym pasem a nie musi. Cała rodzina już się przyzwyczaiła, że trąbnę jak wyprzedzam "Strażnika". Tylko jakieś 10% się reflektuje i zjeżdża. 80% utwierdza się w swoim przekonaniu, że nie zjadą. 10% rusza za mną w pościg ;)
Generalnie tragedia.

REKLAMA

# Nierozumiem

12.02.2019 11:41

A jaki problem, skoro :
-Można wyprzedzać z prawej strony na jezdni jednokierunkowej z wyznaczonymi pasami ruchu. Dopuszcza się taki manewr w obszarze zabudowanym oraz w niezabudowanym.
-Można wyprzedzać z prawej strony na jezdni dwukierunkowej, jeżeli jezdnia ma co najmniej dwa pasy ruchu w tym samym kierunku na obszarze zabudowanym, lub trzy pasy ruchu w tym samym kierunku poza obszarem zabudowanym.
Nie umiem wyprzedzać - nie wyprzedzam. Umiem i koniecznie jest mi to potrzebne - wyprzedzam z której się da. Zamiast zmieniać innych (niewykonalne) najpierw zmieńmy siebie.

# S8367

12.02.2019 11:47

#Pio napisał(a) 12.02.2019 09:52
Mówimy tu o S8 i obwodnicy Warszaw w ogóle. Nie ma tam dziur na prawym pasie. Tylko w niektórych miejscach jazda prawym pasem jest uciążliwa - tam gdzie są krótkie zjazdy z trasy i wjazdy na trasę. 80% obwodnicy Warszawy to trzy eleganckie pasy. Natomiast na całej obwodnicy, w szczególności na S8, "Strażnicy środkowego pasa" po prostu jadą sobie na środku, jednostajnie, niczym karawana. Taki sobie "Strażnicy" styl wyrobili. Nie zgodzę się, że wynika to z mniejszych lub przeciętnych umiejętności lub słabej organizacji ruchu. Oni po prostu tak jadą bo tak chcą.
Ja przyjąłem taktykę wariata. A więc trąbię na każdego kto jedzie środkowym lub lewym pasem a nie musi. Cała rodzina już się przyzwyczaiła, że trąbnę jak wyprzedzam "Strażnika". Tylko jakieś 10% się reflektuje i zjeżdża. 80% utwierdza się w swoim przekonaniu, że nie zjadą. 10% rusza za mną w pościg ;)
Generalnie tragedia.

Jakby na mnie ktoś zatrąbił to potraktowałbym go jak takiego małego szczekajacego za siatką pieska. W przypadku otwarcia furtki - ucieka. I te statystyki nie są takia jak mówisz - powiem CI jak jest:
10% zjeżdża bo widzi że jedzie ktoś kto nie ogarnia samochodu i potrzebuje dwóch pasów do wyprzedzenia
80% ma Cie gdzieś - skoro nie umiesz wyprzedzać to nie wyprzedzaj
10% reaguje prawidłowo - ale nie za to że ich pouczyłeś tylko za trąbienie.
Jak ktoś na mnie trąbi to reaguje w inny sposób niż opisano. Widocznie nie mieliśmy okazji się spotkać.

# Kolon

13.02.2019 13:21

Na pewno jest wielu strażników środkowego pasa. Jednak po sobie wiem że np. jak jestem w Poznaniu .... to właśnie jestem takim strażnikiem bo nie znam tam infrastuktury i nie wiem jak za chwilę będe musiał skręcić , a ze środkowego najłatwiej albo przeskoczyć na prawy albo na lewy pas. S8 znam b. dobrze i cały czas śmigam prawym pasem ....ale znam ją ta pamięć i wiem jak jechać. Jakiś czas temu znajomym tłumaczyłem że jeśli chcą do mnie jechać (Pyry) to niech kierują się z S8 na ...... Sandomierz. Takie mamy wspaniałe oznaczenie !

REKLAMA

# lazik

14.02.2019 12:37

Obwodnica Marek - jadę z przepisową prędkością środkowym pasem, przede mną kolejne samochody, na prawym paise komplet samochodów samochodów i co? mam się na siłę wbijać na prawy pas? Jak ktoś chce mnie wyprzedzić prosze bardzo. Pienią się Ci, którzy chcą jechać 150 tam gdzie można 120. Każdy manewr na drodze szybkiego ruchu jest niebezpieczny, a płynna jazda, bez miliona manewrów uspokaja ruch.

# zgred

14.02.2019 14:18

"Ale afera" rozdmuchana przez strażników lewego pasa, którzy jada nim do końca a potem robią korek przy skręcie w prawo(rozjazd przy Grota w kierunku Pragi). Jeżdżąc przepisowo 50 km/h jestem nieustanie "nauczany" przepisowej jazdy bo co rusz na pustej drodze mnie jakiś "baran" wyprzedza i hamuje przede mną.

 Marseli

14.02.2019 15:07

Zapomnieliście jeszcze o szeryfach drogowych. O ile strażnicy środkowego pasa są niedogodnością - da się ich wyprzedzić, to taki szeryf jest po prostu upierdliwy i całkowicie blokuje ruch.
___________________________________
https://www.korameble.com.pl/

REKLAMA

więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Kup bilet

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024