Samochód z internetu
11 maja 2002
Według obiegowej opinii w sieci internet można sprzedać i kupić wszystko, również nasze wymarzone cztery kółka.
Sprzedaż samochodów przez Internet zapoczątkowano w 1995 r. w Stanach Zjednoczonych. Polska była jednym z pierwszych krajów bloku środkowo-wschodniego, w którym internauci mogli dokonać zakupu samochodu w sieci.
Internauta już dziś ma możliwość porównywania ofert samochodów różnych marek i modeli, kontaktowania się on-line ze sprzedawcą. Użytkownik, który złoży zamówienie za pośrednictwem sieci otrzymuje na swoje konto e-mailowe potwierdzenie, które zawiera dane sprzedawcy realizującego zamówienie. Klienci wirtualnych salonów składają zamówienie bezpłatnie. Opłaty ponoszą współpracujący z serwisem dealerzy.
Wirtualne salony zarabiają przede wszystkim na prowizjach i stałych opłatach pobieranych od dealerów oraz reklamie na stronach serwisu. Do tego dochodzą przychody z pośrednictwa sprzedaży kredytów i ubezpieczeń samochodowych.
W wirtualnym świecie poszukując wymarzone auto trafiamy na strony motoryzacyjnych serwisów ogłoszeniowych. Serwisy te należą do firm działających na rynku prasowym, dzięki czemu prezentują bogatą ofertę prywatnych ogłoszeń sprzedaży i kupna używanych aut.
Większość serwisów pełni funkcję informacyjną a ich pośrednictwo kończy się w chwili skojarzenia potencjalnego klienta ze sprzedawcą. Jednak trzeba mieć nadzieję, że internet przyczyni się do poprawy sprzedaży samochodów na polskim rynku motoryzacyjnym. Prowadzone badania wykazują, że wirtualny salon ma duże znaczenie zarówno przy wyborze samochodu, jak i przy jego zakupie.
A więc w ramach internetowej wycieczki zapraszam do sieciowych salonów.
Stefan Bieliński
Prezydent
Polskiej Izby Motoryzacji