Rok z głowy
19 grudnia 2008
Mimo, że na Woli jesteśmy od czerwca, to z końcem roku postanowiliśmy podsumować część faktów z życia dzielnicy.
Wygrali siłą
Nasze pierwsze wydanie i od razu wielki problem. Skrzyżowanie Kasprzaka i Bema. Okazało się, że mieszkańcy od dawna walczą o utworzenie świateł w tym miejscu. Sprawa była na tyle ważna, że zorganizowano pikietę. Zarząd Dróg Miejskich początkowo stawiał opory, później jednak okazało się, że sygnalizacja świetlna powstanie i to już w przyszłym roku.Nowe jest, nowe będzie
Otwarto pierwszy na Woli miniżłobek przy Górczewskiej. Placówkę urządzono w ka-mienicy komunalnej, w pomieszczeniach zajmowanych wcześniej przez pogotowie ratunkowe. Żłobek przyjął pod swój dach 30 dzieci. Koszt adaptacji pomieszczeń, sprzęty, zabawki i plac zabaw wyniósł około 500 tys. zł. Na Deotymy przy gimnaz-jum 48 powstaje nowa hala sportowa. Co przewiduje inwestycja? Salę treningową na parterze oraz główną salę gimnastyczną na pierwszym piętrze. Po obu stronach obiektu pomieszczenia pomocnicze, przeznaczone m.in. na bufet, szatnie, gabinet lekarski. To wszystko ma być gotowe na początku 2009 roku. Koszt inwestycji - 9 mln zł.Chłodna wraca do gry
Kercelak powrócił. Na jeden dzień zamieniła się w niego ulica Chłodna od Żelaznej aż do Jana Pawła. Zapełniły ją stragany z rękodziełem, kuchnią regio-nalną, starociami i słodyczami. Miło było powrócić do korzeni... Władze dzielnicy zapowiedziały, że nieba-wem ulica Chłodna zyska nowy wygląd. Jest koncep-cja, by odtworzyć tu klimat ulicy sprzed wojny. Roz-poczęcie prac na Chłodnej przewidziane jest na 2010 rok. Inwestycja będzie kosztowała około 13 mln zł.Dzielnica torem przecięta
Zmodernizowano tory tramwajowe na Wolskiej i Połczyńskiej. Wola zyskała nowe, równe, wyciszone tory. Kolejne remonty torów planowane są już w przyszłym roku, kiedy będą wymieniane rozjazdy na skrzyżowaniu Solidarności, Towarowej i Oko-powej. Jednocześnie zaczęto szukać sposobu na uprzywilejowanie tramwajów jeż-dżących Młynarską. Na początku rozważano wyłączenie ruchu samochodowego na całej ulicy. Szybko jednak zrezygnowano z tej koncepcji. Ostatecznie zdecydowano wydzielić torowisko. Wielka przebudowa jezdni i torów tramwajowych rozpocznie się na początku przyszłego roku.Metro? Parking? Kasy brak...
Jak donosili nasi Czytelnicy, przy cerkwi na Wolskiej brakuje parkingów. Podczas nabożeństw i w święta jest tu horror. Starsi ludzie idą półmetrowym chodnikiem między tramwajem a ulicą, albo przechodzą przez tory gdzie się da. ZDM obiecał, że rozważy pomysł wybudowania parkingów, ale jednocześnie zasłonił się brakiem kasy w miejskim budżecie. Okazało się także, że zamiast dwóch stacji metra bę-dzie tylko jedna. Początkowo zakładano, że stacje powstaną w rejonie skrzyżowa-nia Młynarskiej i Wolskiej oraz na Płockiej w pobliżu Instytutu Gruźlicy. Koncepcja przepadła. Stacja będzie, ale jedna. Mieszkańcy sugerują, że problemem nie są warunki techniczne, tylko po prostu zwykła oszczędność miasta.Prosta i Grzybowska nie miały szczęścia
Sprawa Prostej się zakrzywiła. Od dawna oczekiwane poszerzenie ulicy wypadło z wieloletniego planu inwestycyjnego. Poszerzenie wymaga ingerencji w zabudowania fabryki Norblina. Konserwator zabytków się nie zgodził - obawiał się zbytniego naruszenia obiektu. Z planów wypadło także poszerzenie ulicy Grzybowskiej. Tym razem miasto szukało dodatkowych pieniędzy na budowę mostu Północnego. I choć Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych uspokaja, że Grzybowska powróci do planów, mieszkańcom nie bardzo chce się w to wierzyć. - Pożyjemy, zobaczymy - mówią. Na otarcie łez dostaliśmy nową windę w urzędzie oraz powiększony wydział obsługi mieszkańców. - Wszystko po to, by poprawić komfort interesantów - mówią urzędnicy. My wiemy swoje...Jesteśmy ciekawi jak Państwo oceniają kończący się rok. Czekamy na e-maile: echo@gazetaecho.pl.
Agnieszka Pająk-Czech
Zapowiadają się wielkie zmiany na Chłodnej
Siłą wywalczyli światła