
źródło: Facebook / Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej
Rewolucja trwa. Rowerzyści pojadą "pod prąd"
Tzw. kontraruch powoli staje się na ulicach Woli standardem. Decydujący okazuje się głos mieszkańców.
Jak donosi pełnomocnik rowerowy prezydenta Łukasz Puchalski, drogowcy są o krok od realizacji kolejnych na Woli ułatwień dla jednośladów. W najbliższych tygodniach podpisana zostanie umowa na wydłużenie drogi dla rowerów na Jana Olbrachta - nowy odcinek powstanie pomiędzy Bitwy pod Lenino a Antka Rozpylacza. Czeka nas także wyznaczenie tzw. kontraruchu na Krępowieckiego i Góralskiej. Obie inwestycje są wynikiem głosowania mieszkańców nad budżetem obywatelskim.
Kontraruch rowerowy
Przypomnijmy: "kontraruch" to wprowadzenie na odcinku jezdni ruchu dwukierunkowego, ale tylko dla rowerów. To najtańsze rozwiązanie, ułatwiające rowerzystom poruszanie się po mieście, wprowadzane na lokalnych ulicach za pomocą kombinacji znaku "zakaz wjazdu" i tabliczki "nie dotyczy rowerów", bez malowania osobnego pasa i zaznaczania najważniejszych miejsc czerwonym asfaltem. Kierowca i rowerzysta jadący w przeciwnych kierunkach mają kontakt wzrokowy, a ten drugi dodatkowo nie musi nadkładać drogi i pokonuje mniej skrzyżowań.
Choć kontraruch nie jest w Warszawie nowością, wielu kierowców wciąż obawia się rzekomych "czołowych zderzeń" z rowerzystami. Jak ustaliliśmy w ZDM, do takiego zdarzenia doszło w mieście tylko raz, na Ochocie. Pięć lat temu kierowca manewrujący między jezdnią a miejscem parkingowym potrącił rowerzystkę, która jechała zgodnie z przepisami. Kobieta została lekko ranna.
Rowerzyści na Szulborskiej
We wrześniu opisywaliśmy konflikt, który wybuchł w internecie po wprowadzeniu kontraruchu na innej wolskiej ulicy. Gdy urzędnicy - zgodnie z wolą mieszkańców głosujących nad budżetem obywatelskim - ustawili na Szulborskiej odpowiednie znaki, przeczytali, że "gdyby głupota miała skrzydła, pomysłodawca tego superrozwiązania mógłby zrobić karierę jako ponaddźwiękowy samolot myśliwski".
W odpowiedzi urzędnicy zwrócili uwagę, że na wąskiej Szulborskiej rower i samochód rzeczywiście mogą mieć problem z minięciem się, ale z powodu... nieprawidłowo zaparkowanych aut. Wielu kierowców zostawia tam pojazdy zbyt blisko skrzyżowań albo tarasując chodnik.
(dg)
Ten tekst nie ma jeszcze komentarzy na forum. Twój może być pierwszy...
więcej