Rewolucja na Jana Pawła. Więcej miejsca dla pieszych
10 marca 2020
W pobliżu budowanego wieżowca Varso ważna arteria zmieni się nie do poznania.
9 marca Zarząd Dróg Miejskich otworzył oferty firm zainteresowanych wyznaczeniem przejść na rondzie Czterdziestolatka oraz przebudową fragmentu al. Jana Pawła II. Wpłynęły cztery propozycje mieszczące się w przedziale 18-23 mln zł. Teraz wszystko zależy od Rady Warszawy, która zdecyduje o przyznaniu finansowania.
Nadciąga cywilizacja
- Inwestycja obejmuje kompleksową modernizację alei Jana Pawła II, między rondem ONZ a ul. Nowogrodzką, wraz z rondem Czterdziestolatka - informują drogowcy. - Po jej zakończeniu ulica ta stanie się reprezentacyjną przestrzenią, której wygląd będzie przystawał do lokalizacji w ścisłym centrum stolicy. Istniejące jezdnie zostaną wyremontowane i przebudowane, tak aby zachować jednolity przekrój całego ciągu komunikacyjnego.
Na wysokości placu budowy wieżowca Varso jezdnie zostaną wyremontowane i uregulowane do szerokości trzech pasów. Dzięki temu uda się wygospodarować więcej miejsca dla pieszych, parkujących samochodów (w tym dla dostawców) oraz zieleni miejskiej. Po obu stronach al. Jana Pawła II powstaną drogi dla rowerów i chodniki, zostaną wybudowane zatoki postojowe oraz posadzone szpalery drzew.
Z siedemnastki na dworzec
Nowe przejścia dla pieszych powstaną po zachodniej i północnej stronie ronda Czterdziestolatka (przy przystankach linii 10, 17, 33 i 41). Jak zapowiadają drogowcy, zdecydowanie ułatwi to pieszym, w tym osobom starszym i podróżnym z bagażami, wygodne przedostanie się na Dworzec Centralny i do przystanków tramwajowych. Przejście dla pieszych i przejazd rowerowy powstaną również w osi Nowogrodzkiej.
- W ramach prac wyremontowana zostanie też jezdnia i chodniki, które teraz będą szersze - informuje ZDM. - Stanie się to dzięki przeniesieniu parkowania do nowych zatok postojowych.
Wygodniej rowerem
Istniejąca droga dla rowerów, prowadząca z Muranowa do ronda ONZ, zostanie przedłużona do Nowogrodzkiej. W projekcie uwzględniono także szereg drobniejszych rowerowych usprawnień. Mocno uczęszczana droga dla rowerów i przejazd rowerowy po południowej stronie ronda ONZ zostaną poszerzone o metr; powstaną także łączniki rowerowe do ślepo zakończonych Siennej i Śliskiej, przybędzie 200 miejsc parkingowych dla jednośladów (100 stojaków).
Ma być też więcej zieleni. Szpalery drzew zostaną zasadzone wzdłuż niemal całego odcinka objętego inwestycją. Oprócz tego pojawi się ponad 5 tysięcy nowych krzewów, żywopłotów oraz bylin. Zasianych zostanie także blisko 1300 m2 nowych trawników a po wolskiej stronie al. Jana Pawła II, przy skrzyżowaniu ze Złotą, powstanie skwer.
Jeśli Rada Warszawy przyzna drogowcom pieniądze na przebudowę i zostanie wybrana jedna z ofert, prace zakończą się w listopadzie.
(dg)