REKLAMA

Puls Warszawy

różne »

 

Ratusz reanimuje bankruta. Po co Warszawie własne taksówki?

  20 kwietnia 2020

alt='Ratusz reanimuje bankruta. Po co Warszawie własne taksówki?'
źródło: MPT Warszawa

Co zrobić z komunalną spółką, która praktycznie zbankrutowała? Okazuje się, że można przekazać ją innej spółce, będącej na kroplówce podatników.

REKLAMA

Niezliczona liczba prywatnych taksówkarzy i innych przewoźników, coraz więcej samochodów czy skuterów z wypożyczalni, wreszcie Uber i inne aplikacje, umożliwiające łatwe zamówienie transportu - w takich realiach Miejskie Przedsiębiorstwo Taksówkowe jest prawdziwym "dinozaurem". Założona w 1951 roku firma wciąż pozostaje własnością publiczną - 100% udziałów w spółce ma warszawski samorząd. Ile warszawskich podatników kosztuje "przyjemność" posiadania miejskiej firmy taksówkowej? Według stanu na wrzesień MPT było zadłużone na 3,75 mln zł. Socjalizm w Warszawie. Po co miasto dopłaca do taksówek? Socjalizm w Warszawie. Po co miasto dopłaca do taksówek?
Warszawski ratusz wciąż jest właścicielem korporacji taksówkowej, która powstała za czasów Bolesława Bieruta. I choć podatnicy dokładają do tego interesu miliony złotych - wcale nie zamierza się jej pozbywać.

"Ujemne strumienie pieniężne"

Okazuje się, że warszawski ratusz, zamiast w trybie pilnym zlikwidować bankruta i nie obciążać nim podatników w czasie kryzysu, będzie mu dawał... kolejną szansę. Którą w ciągu ostatnich 20 lat?

- Bez zasilenia zewnętrznego spółce grozi w krótkim czasie utrata bieżącej płynności, a w konsekwencji może doprowadzić do jej upadłości - czytamy w 11-stronicowym projekcie uchwały, nad którą Rada Warszawy ma głosować w czwartek. - MPT nie ma możliwości zaciągnięcia kredytu na dalszą działalność z uwagi na generowane ujemne strumienie pieniężne oraz brak majątku, który mógłby stanowić zabezpieczenie spłaty zaciągniętego kredytu.

"Ujemne strumienie pieniężne" to eufemistyczne określenie na straty. Gdyby MPT nie było własnością samorządu, dawno ogłosiłoby upadłość. Ratusz ma jednak "plan".

Zapraszamy na zakupy

Na kroplówce

Urząd miasta chciałby, żeby MPT stało się własnością Miejskich Zakładów Autobusowych. Jak czytamy w projekcie uchwały, mają one stabilną sytuację ekonomiczno-finansową i utrzymują płynność finansową. Jest to o tyle łatwe, że MZA również należy do miasta i - co napisano w uchwale z rozbrajającą szczerością - "głównym przychodem są przychody ze sprzedaży świadczonych usług przewozowych". Płatnikiem jest ratusz.

Innymi słowy: podatnicy płacą na ratusz, który przekazuje pieniądze do Zarządu Transportu Miejskiego (zakup biletów pokrywa tylko 1/3 kosztów komunikacji miejskiej), który z kolei przekazuje pieniądze do MZA jako jednego z kilku przewoźników (pozostali to prywatne firmy). To typowy przykład finansowej kroplówki, pozwalającej utrzymać każdą firmę, dopóki obywatele płacą podatki.

REKLAMA

Dziwaczne plany

Mogłoby się wydawać, że po połączeniu dotychczasowe taksówki staną się samochodami służbowymi MZA, ale nic bardziej mylnego. Ratusz chce, by spółka kupowała dla MPT nowe auta hybrydowe i elektryczne, najwyraźniej licząc na to, że zmiana napędu taksówek pozwoli im przyciągnąć klientów. Pojawiły się także pomysły kolejnych kroplówek, takich jak finansowane z budżetu miasta "taksówki dla seniora".

REKLAMA

Ratusz: "Miasto na tym zyska"

- Generowanie dodatnich strumieni finansowych na działalności taksówkowej będzie miało korzystny wpływ na budżet Warszawy, gdyż pozwoli na obniżenie wartości rekompensaty wypłacanej MZA - czytamy w projekcie uchwały.

Wśród argumentów przemawiających za połączeniem wymieniono także możliwość zachowania znaku firmowego z lat 50. (mógłby zostać sprzedany wraz z taksówkami prywatnej firmie) i... zmniejszenie liczby "stołków" dzięki likwidacji zarządu i rady nadzorczej. Ratusz zdaje się naprawdę wierzyć, że ten "biznesplan" się powiedzie. Czy radni poprą te "wielkie" plany? Przekonamy się w czwartek.

(dg)

.
 

REKLAMA

Komentarze (15)

# RJG

20.04.2020 21:22

To wcale nie musi być zły pomysł. Powiązanie z MZA plus nowa flota pojazdów, przy sensownej ofercie, mogą stanowić ciekawą ofertę. Dziwnym trafem "Tu Stolica" ma tendencję do doszukiwania się potknięć i błędów władz Warszawy. Widać taka linia polityczna...

# lekkie zdziwko

20.04.2020 21:29

#RJG napisał(a) 20.04.2020 21:22
To wcale nie musi być zły pomysł. Powiązanie z MZA plus nowa flota pojazdów, przy sensownej ofercie, mogą stanowić ciekawą ofertę. Dziwnym trafem "Tu Stolica" ma tendencję do doszukiwania się potknięć i błędów władz Warszawy. Widać taka linia polityczna...

Proszę się zdecydować. Jeśli pomysł "nie musi być taki zły" i "stanowić ciekawą ofertę" to dlaczego jest "potknięciem i błędem władz Warszawy".

# jasne

20.04.2020 22:49

#RJG napisał(a) 20.04.2020 21:22
To wcale nie musi być zły pomysł. Powiązanie z MZA plus nowa flota pojazdów, przy sensownej ofercie, mogą stanowić ciekawą ofertę. Dziwnym trafem "Tu Stolica" ma tendencję do doszukiwania się potknięć i błędów władz Warszawy. Widać taka linia polityczna...
Skoro to taka ciekawa oferta, to zainwestuj własną kasę zamiast mojej. Powodzenia.

REKLAMA

# mtirala

20.04.2020 22:52

Do głowy by mi nie przyszło, że 30 lat po upadku księżycowej gospodarki PRL miasto Warszawa dotuje relikt tych czasów. Proszę autora o sprawdzenie, czy przypadkiem - wg najlepszych wzorów z minionego systemu - miasto też nie dysponuje (oczywiście deficytowymi) własną hodowlą świń i ośrodkiem wypoczynkowym,

# pZz

21.04.2020 08:49

Jestem taksowkarzem i wypraszam sobie stwierdzenie autora, ze ta spolka jest na kroplowce podatnikow. To my prywatni przedsiebiorcy, kierowcy, oplacamy jej funkcjonowanie. Moje laczne oplaty w miesiacy to okolo 1200 zl. Kierowcow jezdzi setki. Dziennikarz niech wykona swoja prace i zbada co sie dzieje z tymi pieniedzmi! Dodajcie do tego beton w centrali, brak pomyslu na rozwoj i mamy strate bodajze 5 czy 7 mln co rok. MPT zmienia wlasciciela, ale czy nowy zarzadca wymieni kadre z Zarzadem wlacznie? Bez tego nic sie nie zmieni.

# pZz

21.04.2020 09:00

Zapomnialen jeszcze zapytac. Dlaczego miasto, wlasciciel MPT, nie podjelo i nie podejmuje dzialan zmierzajacych do wyeliminowania przewoznikow jezdzacych nielegalnie (uber, taxify, ale takze niejednokrotnie oznaczone taxi) i tym samym dziala na niekorzysc wlasnej spolki? Czy zgodne jest to z prawem?

REKLAMA

# Broński

21.04.2020 09:21

#pZz napisał(a) 21.04.2020 09:00
Zapomnialen jeszcze zapytac. Dlaczego miasto, wlasciciel MPT, nie podjelo i nie podejmuje dzialan zmierzajacych do wyeliminowania przewoznikow jezdzacych nielegalnie (uber, taxify, ale takze niejednokrotnie oznaczone taxi) i tym samym dziala na niekorzysc wlasnej spolki? Czy zgodne jest to z prawem?

Miasto nie ma prawa wprowadzać monopolu na jakiekolwiek usługi na swoim terenie. Uber nie działa nielegalnie. Problemem jest raczej nieopodatkowanie tych usług, podobnie jak jeszcze kilka lat temu miało to miejsce z taksówkarzami. Przypomnij sobie te czasy.

# antykomuch

21.04.2020 09:57

#pZz napisał(a) 21.04.2020 09:00
Dlaczego miasto, wlasciciel MPT, nie podjelo i nie podejmuje dzialan zmierzajacych do wyeliminowania przewoznikow jezdzacych nielegalnie (uber, taxify, ale takze niejednokrotnie oznaczone taxi) i tym samym dziala na niekorzysc wlasnej spolki?
Jeżdżą legalnie, komunisto.

# Artiiii

21.04.2020 10:05

Gdzie byli milicjanci, UBcy, SBcy bedą teraz pracować? Jak oni tylko przesłuchiwać potrafią ;-)

REKLAMA

# ddd

21.04.2020 16:46

Diabeł tkwi w szczegółach. Jeżeli restrukturyzacja zostanie przeprowadzona profesjonalnie, to czemu nie?. Nic nie stoi na przeszkodzie aby zbudować coś, co będzie alternatywą dla Ubera.

# pZz

21.04.2020 17:33

@antykomuchu lewaku z ubera
Jezdza nielegalnie bo nie maja ani licencji, ani kas fiskalnych, ani urzadzen pomiarowych. I miasto bedace jednoczenie wlascicielem firny taksowkowej ma obowiazek walczyc z tym procederem. W zadnym wypadku nie spowoduje to monopolu MPT, bo korporacji w Warszawie jest wiecej. Jezeli nie masz wiedzy w danym temacie to lepiej milcz. Tak samo niektore oznaczone taxi lamia prawo stosujac stawki niezgodne z prawem. Dodam jeszcze w ramach komentarza artykulu, ze nie wiem jakie samochody taxi ratusz chce oddac MZA bo raczej nie moj prywatny.

# zaciekawiony

21.04.2020 17:57

#pZz napisał(a) 21.04.2020 08:49
Jestem taksowkarzem i wypraszam sobie stwierdzenie autora, ze ta spolka jest na kroplowce podatnikow. To my prywatni przedsiebiorcy, kierowcy, oplacamy jej funkcjonowanie. Moje laczne oplaty w miesiacy to okolo 1200 zl. Kierowcow jezdzi setki. Dziennikarz niech wykona swoja prace i zbada co sie dzieje z tymi pieniedzmi! Dodajcie do tego beton w centrali, brak pomyslu na rozwoj i mamy strate bodajze 5 czy 7 mln co rok. MPT zmienia wlasciciela, ale czy nowy zarzadca wymieni kadre z Zarzadem wlacznie? Bez tego nic sie nie zmieni.
Czyli Ty jesteś tak głupi, że uważasz iż nie zaliczasz się do podatników? To jakim cudem jesteś taksówkarze?

REKLAMA

# Co jest grane

21.04.2020 20:46

#pZz napisał(a) 21.04.2020 17:33
Jezdza nielegalnie bo nie maja ani licencji, ani kas fiskalnych, ani urzadzen pomiarowych.
Przecież taksówkarze też mogą jeździć jako uberowcy. Dlaczego tego nie robią? Nie potrzebowaliby ani licencji, ani kas fiskalnych, ani urządzeń pomiarowych, a zarabialiby więcej.

# Szkoda

22.04.2020 08:03

Wy tak serio z tym uberem? Piszecie o jednej z największych międzynarodowych korporacji łamiących prawo w praktycznie każdym kraju, gdzie prowadzi swoją działalność jakby to było coś normalnego...
Swoją drogą co za absurd, rząd przymyka oko na łamanie prawa przez prywatnego giganta, a później rada miasta musi swoją firmę ratować bo na rynku się narobiło "firm wykorzystujących aplikacje na urządzenia mobilne, z których korzystają kierowcy nie posiadający licencji i nie zawsze działający
w oparciu o przepisy o prowadzeniu działalności gospodarczej" (zdanie z druku 850 który będzie czytany w czasie posiedzenia rady )

# Szkoda

22.04.2020 08:12

chyba sobie żartujesz :) gdyby nie musieli mieć kasy ani termometru to nie uciekali by ani nie ostrrzegali się wzajemnie przed kontrolami ITP i policji. Każda taka kontrola to 10000 kary i więcej. A w myśl nowych przepisów , które niestety zostały odroczone o kolejne pół roku, kara również dla firmy wydające zlecenia takim pseudo przewoznikom. Jest to wszystko łamanie prawa z premedytacją, do tego zatrudnianie kierowców na jakieś śmieszne ułamki 1/16 umowy zlecenie. To ma być legal? Na każdym kroku jakiś przekręt. Polecam zapoznać się z oświadczeniami ITD w tej sprawie uberowe trolle :) jesteście niezawodni, pod każdym artykułem się pojawiacie

REKLAMA

więcej na forum

REKLAMA

Boże Narodzenie 2024
Boże Narodzenie 2024
Boże Narodzenie 2024

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Sylwester 2024/2025
Sylwester 2024/2025

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni