REKLAMA

Puls Warszawy

różne

 

Radzić sobie z dysleksją

  22 marca 2002

Często trudno stwierdzić dlaczego dziecko ma trudności w nauce. Nie widać żadnych zewnętrznych powodów takiej sytuacji, uczeń nie jest leniwy czy też niezdolny. Przeciwnie, często bardzo inteligentny.

REKLAMA

Po sprawdzeniu może się okazać, że dziecko cierpi na dysleksję, czyli ma trudności z opanowaniem czytania za pomocą tradycyjnych metod stosowanych w szkole. W takiej sytuacji niezbędna jest terapia. Często żmudna i długotrwała. Można ją przeprowadzić m.in. w Niepublicznej Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej "Edukacja" przy ul. Żeromskiego 55/67 (tel. 865-14-20, 21, 22).

- Podstawą w walce z dysleksją jest właściwe podejście do pracy z dzieckiem. Przede wszystkim ważna jest atmosfera ciepła i sympatii - uważa szefowa poradni Anna Iwańska. - Dziecko dyslektyczne potrzebuje o wiele więcej czasu i pracy, by osiągnąć to, co dzieci wolne od dysleksji. Dlatego bardzo ważne jest, by je nieustannie motywować i podnosić na duchu. W przeciwnym razie zupełnie zniechęci się do nauki. Będzie przekonane, że nic się mu nie uda.

Zdaniem Anny Iwańskiej szczególnie nauczyciele nauczania początkowego są w pełni kompetentni do rozwiązywania problemów dzieci dyslektycznych i mają dość cierpliwości. W gimnazjach i liceach wiedza ta jest mniejsza, a często problemy dzieci dyslektycznych bywają bagatelizowane.

Nie ma jednego stanowiska, co do powstawania dysleksji. Jedna koncepcja mówi o dziedziczności tego deficytu, inna wskazuje na podłoże hormonalne. Trzecia wiąże dysleksję z procesem rozwojowym. Dysleksją zajmują się obecnie nie tylko pedagodzy i psycholodzy, lecz także fizjolodzy, neurolodzy i przedstawiciele wielu innych profesji.

- Wiele dzieci dyslektycznych ma trudności z socjalizacją. Trudno odnajdują się w grupie szkolnej. U nas mogą poczuć się lepiej. Pracujemy w małych, kilkuosobowych grupach. Dobieramy odpowiednie elementy terapii w zależności od potrzeb konkretnego dziecka - wyjaśnia pedagog korekcyjny Alina Brzezińska.

Najczęściej dysleksja wykrywana jest z oczywistych powodów w pierwszych latach nauki szkolnej. Istnieją jednak możliwości, by już w przedszkolu zidentyfikować dysleksję i rozpocząć terapię. Jeżeli dziecko jest bardzo nieśmiałe i nie ma ochoty na kontakt z rówieśnikami, nie lubi się z nimi bawić, jest mało aktywne może to, choć nie musi, wskazywać na dysleksję.

- Dysleksji nie da się zlikwidować. Zadaniem terapii jest nauczenie dziecka sposobów radzenia sobie z tym problemem. Dyslektyk może osiągnąć takie samo wykształcenie, jak osoba nie mająca podobnych trudności. Terapia to przynajmniej rok systematycznych zajęć. Dopiero wówczas widać efekty pracy - mówi Alina Brzezińska.

Z poradni przy Żeromskiego korzysta wiele dzieci z Warszawy i okolic. Bywa, że miesięcznie pojawia się tu 70 do 80 uczniów z problemami dyslektycznymi. Są w różnym wieku. Większość z nich uczęszcza do szkół podstawowych, gimnazjów i liceów. Zdarzają się także bardzo małe dzieci oraz osoby dorosłe.

Ze szkół, które znakomicie pomagają dzieciom dyslektycznym poradnia poleca szczególnie dwie - Społeczne Gimnazjum nr 21 przy ul. Etiudy Rewolucyjnej 3 oraz mieszczące się w tym samym budynku Liceum Ogólnokształcące nr 22.

- Przez pewien czas prowadziliśmy filię naszej poradni w szkole podstawowej przy ul. Podróżniczej na Białołęce. Bardzo dobrze się nam współpracowało zarówno z urzędem gminy, jak i dyrekcją placówki. Niestety dzieci niechętnie przychodziły na terapię do budynku szkolnego. Nie było jednak innej lokalizacji - mówi Anna Iwańska. - Gdyby gmina przeznaczyła na potrzeby poradni inny lokal, to nadal chętnie będziemy tam pracować. Jest komu pomagać. Na razie jednak większość zadań spada na świetnie radzącą sobie Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną przy ul. Marywilskiej. Z tą poradnią cały czas współdziałamy i mamy bardzo dobre kontakty.

"Edukacja" nie ogranicza swojej oferty do zajęć z dziećmi dyslektyczmymi. Organizuje różnego rodzaju kursy i szkolenia m.in. z zakresu kinezjologii edukacyjnej, dzięki której można radzić sobie ze stresem oraz harmonijnie rozwijać mózg i ciało. Inną propozycją są warsztaty metodyczne uczące terapii przez sztukę. Istnieje także możliwość wzięcia udziału w warsztatach profilaktyki i terapii muzycznej. Osobom zainteresowanym bliższymi szczegółami polecam stronę internetową www.problemy-szkolne.pl.

Jako bardzo ważne wydarzenie dla wszystkich osób mających do czynienia z dysleksją zapowiada się planowana na 12 i 13 kwietnia 2002 konferencja naukowa "Oblicza i paradoksy dysleksji - jak podać rękę dziecku ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się". Odbędzie się w białołęckim ratuszu przy ul. Modlińskiej 197.

Organizatorem konferencji jest gminna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna z Marywilskiej. Przewidziano szereg wykładów, sesję teoretyczna oraz praktyczną. Wystąpi m.in. prof. dr hab. Maria Bogdanowicz, wiceprzewodnicząca Europejskiego Towarzystwa Dysleksji. Konferencja będzie także okazją do zapoznania się z bieżącą ofertą wydawniczą publikacji psychologiczno-pedagogicznych oraz dydaktycznych i terapeutycznych.

Grzegorz Cielecki

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Kup bilet

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

REKLAMA