REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Zdrowie i uroda

REKLAMA

Światowy Dzień Zdrowia

Wystarczy 30 minut ruchu dziennie, by poprawić swoje samopoczucie i stan zdrowia!

REKLAMA
W tym roku Światowy Dzień Zdrowia WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) - 7 kwietnia 2002 r. - przebiega pod hasłem "Rusz się po zdrowie" ("Move for health"). Problem braku aktywności fizycznej jest szczególnie widoczny w Polsce. Przedstawiciele Programu CINDI WHO ponownie zachęcają do porzucenia siedzącego trybu życia.

Badania wykazują, że Polacy są najmniej aktywnym społeczeństwem w Europie. Projekt badawczy "Bridging East-West Health Gap" wykonany w ramach programu Biomed Unii Europejskiej wykazał, że nasza kondycja fizyczna jest dramatycznie gorsza od kondycji społeczeństw UE czy Czech, Węgier lub Rosjan. Tylko od 3 do 10% Polaków (w zależności od grupy wiekowej) wykazuje zadowalającą aktywność fizyczną.

"Siedzący tryb życia powoduje niższą sprawność fizyczną, niższą wydolność układu krążenia i oddechowego, występowanie nadwagi i otyłości, cukrzycy, nadciśnienia, jest przyczyną gorszego samopoczucia i słabszej odporności na infekcje. Brak aktywności fizycznej wpływa także na pojawianie się plag społecznych takich jak przestępczość czy różne ryzykowne zachowania." - mówi prof. Wojciech Drygas, dyrektor Programu CINDI WHO w Polsce. 70% Polaków między 45. a 64. rokiem życia cierpi na otyłość i nadwagę, a nadciśnienie jest problemem ok. 12 mln osób.

Aby uzyskać korzyści zdrowotne, nie trzeba poddawać się wielogodzinnym, morderczym treningom. Aktywność fizyczna to spacer, jogging, sprzątanie, taniec, zabawa z dzieckiem, wchodzenie po schodach zamiast korzystania z windy, krótko mówiąc - jakikolwiek wysiłek fizyczny. Nawet kilkanaście przysiadów podczas oglądania ulubionego serialu! Najważniejsze, by aktywność była systematyczna. Wykazano, że u osób maszerujących godzinę tygodniowo, ryzyko wystąpienia cukrzycy typu II zmniejsza się o 25%, spada również ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego.

Do regularnego wysiłku fizycznego należy przygotowywać organizm stopniowo. W przypadku podjęcia kilku godzin intensywnych ćwiczeń po wielu latach mało aktywnego trybu życia, możemy narazić organizm na przeciążenie i uszkodzenia. - "Dlatego polecam spacery i marsze w szybkim tempie, jazdę na rowerze, pływanie. Wystarczy, jeśli na początku nasza aktywność będzie trwać 10-15 minut, następnie możemy ją stale zwiększać w zależności od naszej kondycji fizycznej. Jeżeli nie jesteśmy pewni, czy nie ma jakichś przeciwwskazań do ćwiczeń, powinniśmy wcześniej skonsultować się z lekarzem" - radzi prof. Wojciech Drygas.

Federacja Klubów Biegacza organizuje 7 kwietnia w Otwocku amatorskie otwarte Mistrzostwa Mazowsza w Biegach na Przełaj. Początek o godz. 11.00, stadion OKS Start. Członkami klubów biegacza są osoby, które regularnie, bez względu na pogodę i kuszący ciepły fotel, nakładają sportowe buty i biegają. Każdy może spróbować swoich sił w Mistrzostwach czy po prostu przystąpić do klubu i biegać w miłym towarzystwie. Regularne biegi na dowolny dystans nie wymagają ani nakładów finansowych, ani szczególnych zobowiązań czasowych. Aktualne informacje o biegach organizowanych przez kluby biegacza znajdują się na stronie www.biegi.e.pl.

Biegi są bardzo popularne w całej Europie. W wielu miastach organizuje się powszechne półmaratony, w których uczestniczą tysiące osób. Taki bieg jest wielkim wydarzeniem dominującym inne informacje w gazetach i telewizji. Już teraz np. szeroko jest ogłaszany maraton miasta Bruksela, który odbędzie się 26 maja. W takich biegach zawsze biorą udział wysocy rangą politycy, a w Brukseli biegają z nimi... polscy stażyści z Komisji Europejskiej. (Informacje o biegu w Brukseli na stronie www.sibp.be/20km/set_fr.htm).

Program CINDI WHO w tym roku ponownie przeprowadzi akcję "Postaw serce na nogi". Podobnie jak w zeszłym roku, poprzez imprezy na świeżym powietrzu oraz konkurs z ciekawymi nagrodami będzie zachęcać Polaków do większej aktywności i porzucenia siedzącego trybu życia. Kampania rozpocznie się w czerwcu i potrwa do października.

Agnieszka Magiera
SIGMA INTERNATIONAL (POLAND) Ltd Sp. z o.o.
tel. (022) 629-43-99, 629-52-54

 

CINDI (Countrywide Integrated Noncommunicable Disease Intervention) to program zintegrowanej profilaktyki przewlekłych chorób niezakaźnych, w tym głównie chorób układu krążenia i nowotworowych oraz promocji zdrowia. Program powstał w 1982 r. w Biurze Europejskim WHO. Obecnie realizuje go 27 krajów, głównie europejskich oraz Kanada. W Polsce realizację Programu CINDI rozpoczęto w 1992 r. Szacuje się, że w zasięgu działania Programu w naszym kraju jest ok. 2 mln osób. W jego ramach odbywają się między innymi szkolenia dla personelu medycznego, badania naukowe, wydawane są publikacje. Dotychczas najbardziej znaną inicjatywą Programu CINDI w naszym kraju była, organizowana od 1994 r., międzynarodowa akcja "Rzuć palenie i wygraj" (Quit and Win).


  • Poleć
  • Polub Tu Stolica
  • Udostępnij





Ten tekst nie ma jeszcze komentarzy na forum. Twój może być pierwszy...


  Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (tj. adresu IP, który zapisze się automatycznie) przez Echo Media Plus sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie, ul. Wspólna 3.
Niniejsza zgoda jest warunkiem koniecznym do skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo i poufność. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się mailowo pod adresem poczty elektronicznej: rodo@gazetaecho.pl.
Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w zakresie celu ich podania, tj. skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl.
W tym wypadku nie jest możliwe wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresu IP.
Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawa do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 



REKLAMA

REKLAMA
REKLAMA

REKLAMA



REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA