Pułkowa dla rowerów już w przyszłym roku
17 czerwca 2016
Trwają konsultacje społeczne w sprawie częściowej przebudowy północnego odcinka Wisłostrady. Wzdłuż trasy krajowej powstaną drogi na rowerów.
Na ulicach Perzyńskiego i Podczaszyńskiego istnieje droga rowerowa, która nigdy nie została formalnie oddana do użytku. Według wykonanych w ubiegłym roku dla Zarządu Dróg Miejski pomiarów ruchu od strony Pułkowej wjeżdżało na Wybrzeże Gdyńskie i most Skłodowskiej-Curie tylko 36 rowerzystów na godzinę. Gdy powstanie droga rowerowa umożliwiająca bezpieczny dojazd do stacji metra i centrum Warszawy, liczba ta z pewnością wzrośnie. Na połączenie czekają także studenci UKSW, którzy zyskali alternatywny dla autobusu dojazd na uczelnię. Pokonanie drogi od stacji metra do kampusu zajęłoby im zaledwie 10-15 minut.
Projekt dwóch dróg rowerowych jest obecnie na etapie konsultacji społecznej, nie powinien jednak wzbudzać dużych kontrowersji i finalny efekt będzie prawdopodobnie bardzo zbliżony do przygotowanego przez projektantów.
Po pokonaniu mostu Skłodowskiej-Curie można dziś skręcić w prawo, gdzie droga rowerowa łączy się z bardzo zniszczoną "serwisówką", którą czeka remont. Nowa droga tylko dla jednośladów będzie jej asfaltowym przedłużeniem o dwumetrowej szerokości, przecinającym skrzyżowania z Muzealną, Farysa i Papirusów. Na wysokości McDonalda z braku miejsca droga i chodnik połączą się w tzw. ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 3,5 metra, czyli asfaltowy chodnik z pierwszeństwem pieszych. Na skrzyżowaniu z Dzierżoniowską będzie tylko możliwość przejazdu na drugą stronę ulicy. ZDM uznał, że droga wzdłuż parku Młocińskiego jest na razie zbędna, ale nie wyklucza dodania jej w dalszej przyszłości.
Osobna, również szeroka na dwa metry i asfaltowa droga dla rowerów powstanie po zachodniej stronie Pułkowej. Jadąc od strony węzła z trasą mostową przetniemy po przejazdach skrzyżowanie z Heroldów (jezdnia w kierunku Centrum straci tam prawoskręt) i wyjazdy z domów jednorodzinnych (droga będzie tam wyniesiona). Na skrzyżowaniu z Dzierżoniowską prawdopodobnie rozpocznie się ciąg pieszo rowerowy, dla którego alternatywą są oddzielne chodnik i droga rowerowa. Budowa ich wymagałaby jednak przesunięcia całej jezdni i wydaje się nieuzasadniona ze względu na minimalny ruch pieszy.
Na skrzyżowaniu z Wóycickiego będziemy mogli skręcić na istniejący pas, zaś na granicy miasta ponownie wjedziemy na drogę serwisową. Budowę swojego odcinka zapowiada także samorząd Łomianek, droga będzie więc "międzymiastowa".
Projekt dróg rowerowych można ściągnąć ze strony ZDM. Drogowcy przyjmują uwagi pod adresem rowery@um.warszawa.pl, zaś budowę planują na przyszły rok.
(dg)
.