Progi zwalniające na Wojska Polskiego? "Jest niebezpiecznie"
28 lutego 2024
Jeden z projektów złożonych do budżetu obywatelskiego Żoliborza zakłada montaż wyspowych progów na jezdniach alei Wojska Polskiego przy przejściach dla pieszych w okolicy Szkoły Podstawowej nr 68 i I Liceum Ogólnokształcącego.
Projekt złożony do budżetu obywatelskiego Żoliborza na 2025 rok zakłada zamontowanie czterech progów zwalniających przed przejściami dla pieszych w al. Wojska Polskiego. Mowa o przejściach przy ulicy Felińskiego oraz przy Kozietulskiego i Or-Ota po stronie przeciwnej.
Chcesz wziąć kredyt gotówkowy online? O tym musisz pamiętać!
Kredyt gotówkowy online może wspomóc Cię w realizacji różnych planów - dzięki otrzymanej gotówce możesz pokryć koszty remontu czy naprawić samochód. O wsparcie finansowe z banku możesz ubiegać się na różne sposoby, także przez internet. O czym musisz pamiętać, jeżeli zdecydujesz się na kredyt gotówkowy online? W jaki sposób przygotować się do złożenia wniosku?
Progi w alei Wojska Polskiego?
- Aleja po remoncie jezdni jest bardzo ruchliwym połączeniem pomiędzy placami Grunwaldzkim, Inwalidów, wraz z dojazdem do placu Wilsona, o dobrej nawierzchni zachęcającej do szybkiej jazdy. Spowalniacze wymuszą ograniczenie prędkości w newralgicznych miejscach, tj. przed przejściami dla pieszych, co zwiększy bezpieczeństwo przechodzących przez jezdnię, w tym uczniów Szkoły Podstawowej nr 68 oraz I Liceum Ogólnokształcącego - wyjaśnia projektodawczyni. Montaż progów wyspowych został oszacowany na 20 tys. zł.
- Ograniczona prędkość wpłynie również na zwiększone bezpieczeństwo rowerzystów korzystających z pasa rowerowego wydzielonego na jezdni i osób parkujących przy alei Wojska Polskiego. Będzie również mniej stłuczek. Na skrzyżowaniach ulic dochodzących do alei Wojska Polskiego, szczególnie przy Kozietulskiego, co najmniej raz w miesiącu zdarzają się stłuczki. To samochody włączające się lub zjeżdżające ze skrzyżowań alei Wojska Polskiego, które pomimo podporządkowania, wymuszają pierwszeństwo. Progi zwalniające będą sprzyjać przestrzeganiu przez kierowców prędkości, a ich forma (wyspowe) nie będzie ograniczała ewentualnego ruchu autobusów miejskich - dodaje autorka projektu.
Spowalniacze w Warszawie
Aleja Wojska Polskiego jest drogą powiatową Zarządu Dróg Miejskich. Czy na tego typu drogach można montować garby? Zasady stosowania progów zwalniających regulują przepisy rozporządzenia ministra infrastruktury z 2003 r. Nie wykluczają one stosowania progów zwalniających na drogach powiatowych i gminnych. Decyzja o zastosowaniu na drodze urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, takich jak progi zwalniające, należy do kompetencji organu zarządzającego ruchem na danej drodze. W Warszawie jest to Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym i zapewne to tam ZDM odeśle projekt do oceny pod kątem formalno-prawnym. Jeśli wypadnie ona pozytywnie, w czerwcu mieszkańcy zadecydują, czy warto ograniczać prędkość w alei Wojska Polskiego.
Co ciekawe, na ulicy Kozietulskiego również zaproponowane zostały progi zwalniające, ale w czterokrotnie tańszym projekcie. Kozietulskiego to wąska ulica odchodząca od alei Wojska Polskiego. Po obu jej stronach mieszkańcy parkują samochody.
Więcej progów na Żoliborzu
- Ulica ta po wprowadzeniu nowej organizacji ruchu stała się najszybszym połączeniem z alei Wojska Polskiego do placu Wilsona i Krasińskiego. Na Kozietulskiego obowiązuje ograniczenie do 30 km/h, jednak często kierowcy wjeżdżający w tę ulicę nie przestrzegają tego ograniczenia. Projekt zakłada zamontowanie na jezdni Kozietulskiego jednego progu zwalniającego pomiędzy wjazdem z alei Wojska Polskiego a ulicą Lechonia, jak najbliżej skrzyżowania z aleją Wojska Polskiego w celu fizycznego wymuszenia na kierowcach zmniejszenia prędkości. Próg zwalniający będzie progiem wyspowym montowanym do asfaltu - wyjaśnia autorka.
Warto zauważyć, że w okolicy są już stosowane uliczne garby, np. na jednokierunkowej ulicy Felińskiego znajduje się pięć progów zwalniających.
DB
.