REKLAMA

refleks chlodnictwo 2024-11-21 1refleks chlodnictwo 2024-11-21 2refleks chlodnictwo 2024-11-21 0
Białołęka

inwestycje »

 

Port Żerański pod zabudowę. "Jesteśmy zaskoczeni"

  16 lutego 2018

alt='Port Żerański pod zabudowę. "Jesteśmy zaskoczeni"'

Tysiące mieszkań i biur między Modlińską a terenami kolejowymi - tak może w przyszłości wyglądać dawny port. Samorząd jest pełen obaw.

REKLAMA

biedronka030 2

Podczas gdy rząd zapowiada przywrócenie na polskich rzekach i kanałach żeglugi handlowej, warszawski ratusz przymierza się do likwidacji ostatniego portu, który mógłby pełnić taką funkcję. Teren znajdujący się między Modlińską, Kanałem Żerańskim, torami kolejowymi i trasą S8 został właśnie zakwalifikowany do projektu "Osiedla Warszawy".

- Ma on przede wszystkim stworzyć taki model współpracy z mieszkańcami i inwestorami, dzięki któremu w transparentny, bezpieczny, profesjonalny i partycypacyjny sposób powstaną koncepcje zagospodarowania wybranych obszarów - mówi wiceprezydent Michał Olszewski. - Poprzez tę inicjatywę chcemy budować miasto, które ma służyć jak najlepiej obecnym i przyszłym pokoleniom.

Jak zapowiada warszawski ratusz, prace nad planem zabudowy portu będą konsultowane z właścicielami terenu (część działek jest w rękach deweloperów) i "stroną społeczną". Póki co do dialogu nie zostali zaproszeni nawet... urzędnicy i zarząd Białołęki. O sprawie dowiedzieli się z mediów.

Burmistrz: Brakuje infrastruktury

Jak przypomina burmistrz Ilona Soja-Kozłowska, zgodnie z obowiązującym studium uwarunkowań przestrzennych teren ma być przeznaczony głównie pod usługi. Na jego skraju znajdują się już hipermarkety Auchan i Leroy Merlin, zaś po drugiej stronie Elektronowej trwa budowa ogromnego centrum konferencyjnego.

- Studium dopuszcza funkcję mieszkaniową (do 40% powierzchni zabudowy) jednak dotychczas przeszkodą był przede wszystkim brak połączeń komunikacyjnych dla tego obszaru i brak tzw. kontynuacji funkcji, bo po sąsiedzku nie ma osiedli mieszkaniowych - mówi burmistrz Soja-Kozłowska. - Trzeba pamiętać, że w bezpośrednim sąsiedztwie znajduje się duży węzeł kolejowy i należy brać pod uwagę uciążliwość dla mieszkańców, która się z tym wiąże, a przez omawiany teren przebiegają tory, którymi zapewniany jest transport do elektrociepłowni.

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Kto za to zapłaci?

Elektrociepłowni, która nie tylko nigdzie się nie wynosi, ale wręcz jest planowana jej rozbudowa. W najbliższych latach na Żeraniu powstanie blok energetyczny zasilany gazem. Nie będzie to oznaczało zniknięcia pociągów z węglem, a tylko ograniczenie ich liczby. Żeby wyeliminować uciążliwości, konieczne mogłoby się okazać np. ukrycie bocznicy w tunelu. A to oznaczałoby kolejne koszty.

- Nie ma sieci dróg, szkół, przedszkoli, żłobków, przychodni, urządzonych terenów sportowo-rekreacyjnych - wylicza burmistrz Soja-Kozłowska. - Istniejące w okolicy placówki już dziś są maksymalnie obciążone i nie obsłużą dodatkowych mieszkańców. W mojej opinii dla tego terenu powinna być wykonana analiza chłonności, która pokaże, jakie koszty będzie musiał ponieść samorząd, aby uruchomić ten teren pod inwestycje mieszkaniowe.

REKLAMA

mazovia 20250625 2mazovia 20250625 0

"Konieczność dziejowa"?

Spytaliśmy warszawski ratusz o to, jak plany budowy osiedli i biurowców mają się do rozbudowy elektrociepłowni, a także o to, czy brane było pod uwagę przywrócenie portowi funkcji handlowej. Odpowiedź Beaty Wiśniewskiej z zespołu prasowego właściwie... nie jest odpowiedzią:

- W wyniku wstępnych analiz do nowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania, teren portu został zaliczony do obszaru zurbanizowanego (tzw. obszaru o zwartej, w pełni wykształconej strukturze funkcjonalno-przestrzennej), w którym, zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, należy dążyć do realizacji potrzeb miasta i mieszkańców w zakresie rozwoju funkcji miejskich. Obszar portu leży w bezpośrednim sąsiedztwie istniejących oraz planowanych linii kolejowych i tramwajowych, a także infrastruktury inżynieryjnej, predestynujących ten obszar do rozwoju funkcji miejskich, innych niż terenochłonne funkcje transportowe i składowe.

REKLAMA

olowkowa kraina 003 2olowkowa kraina 003 0

Zdążyć przed wyborami?

Tempo prac nad projektem będzie imponujące. Jak zapowiada warszawski ratusz, jeszcze w tym miesiącu dowiemy się, jacy inwestorzy są zainteresowani zabudową portu. W marcu odbędą się trzydniowe warsztaty, a następnie konsultacje społeczne, podczas których głos będą mogli zabrać warszawiacy. Pod koniec kwietnia opublikowany zostanie raport, mający pomóc w uchwaleniu nowego studium uwarunkowań przestrzennych czy też planów miejscowych.

(dg)

 

REKLAMA

san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 2san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 0

Komentarze (6)

# BeMózg

17.02.2018 13:15

Co to za bzdury!? W jakim celu należałoby ukrywać bocznicę kolejową w tunelu? Jakie uciążliwości? Jeden pociąg z węglem dziennie jadący do elektrociepłowni i jeden pociąg z pustymi węglarkami wracający z niej stwarza takie uciążliwości, że trzeba go ukryć w tunelu za kilkaset (zapewne) milionów złotych? Dość tej histerii! A może autorowi chodziło o zabezpieczenie pociągów, aby okoliczni mieszkańcy nie kradli węgla z wagonów, jak na Śląsku?
No, ale dość tej szydery z urzędnika dzielnicowego. W artykule został, trochę mimochodem, zasygnalizowany problem systemowy, obecny w Polsce już od dwudziestolecia międzywojennego - tak zwana Polska resortowa, Polega to na tym, że różne organy państwa i samorządu widzą tylko własny, ograniczony i lokalny interes, pomijając interes ogólnopaństwowy i ogólnonarodowy. Każde ministerstwo widzi tylko zakres spraw obejmowanych przez resort, każdy samorząd widzi tylko swoje lokalne interesy. Samorządom nie ma co się dziwić - mieszkańcy rozliczają urzędników i radnych w wyborach, ale państwo powinno wymuszać na nich ułatwienia dla realizacji celów nadrzędnych, a przynajmniej powinno zmuszać je do nieprzeszkadzania.

# Mic

17.02.2018 17:03

Ja te kolejne tysiące ludzi dojedzie rano do Śródmieścia i Mordoru? Wyjazd ze sklepu Auchan będzie praktycznie jedynym (może jeszcze na Marywilską)

# (dg)

18.02.2018 17:39

#BeMózg napisał(a) 17.02.2018 13:15
Jeden pociąg z węglem dziennie jadący do elektrociepłowni i jeden pociąg z pustymi węglarkami wracający z niej stwarza takie uciążliwości, że trzeba go ukryć w tunelu za kilkaset (zapewne) milionów złotych? Dość tej histerii!
Nie "trzeba", tylko "mogłoby się okazać, że". A mogłoby się okazać, bo byłyby duże naciski ze strony mieszkańców.

REKLAMA

biedronka029 2

# zenobiusz

18.02.2018 19:01

Politycy PO, powiedzcie wprost że bierzecie kase od deweloperów a nie udajecie że jest inaczej. Konsultacje jak juz wszystko ustalone POd stołem??

# sss

20.02.2018 21:49

beznadziejne miejsce, ale ludzie też znajdą się na zakup kto by nie chciał mieszkać w sercu miasta a pod domem jak na "mazurach"

# ddd

25.02.2018 19:46

ogólnie jak się patrzy na Białołękę to jest tragedia z zabudową, buduje się bez ładu i składu, byle gdzie, bok w sąsiedztwie domu jednorodzinego, dom w sąsiedztwie budynku mieszkalnego, wąskie ulice (bez możliwości zrobienia dwóch pasów (w obu kierunkach).
Jedynie Tarchomin wygląda spójnie (normalnie), lecz również na obrzeżach tarchomina powstają "buble" gdzieś za lasami, polami, cmentarzami....
a "głupie ludzią" to kupują....
a później płaczą, zamiast kupic mieszkanie przy linii tramwajowej (do 500 m max)

REKLAMA

smaki zycia 2024-09-03 2smaki zycia 2024-09-03 0
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

moje bielany 002 3moje bielany 002 0
Kup bilet

REKLAMA

cemat box 1cemat box 2cemat box 0

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

Lato 2025
Lato 2025

REKLAMA

Promocje Cyfrowe.pl
Promocje Cyfrowe.pl

REKLAMA

biedronka031 3

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA