Polichromie Nowosielskiego w cerkwi na Woli zostały zabytkiem
17 maja 2022
Mazowiecki konserwator zabytków prof. Jakub Lewicki objął ochroną XX-wieczne polichromie i dekoracje malarskie oraz ikonę Matki Bożej Oranty autorstwa Jerzego Nowosielskiego (1923-2011).
Nowy wpis do rejestru warszawskich zabytków obejmuje wyposażenie kaplicy Proroka Eliasza i Hieronima ze Strydonu, mieszczącej się w dolnej kondygnacji cerkwi św. Jana Klimaka przy Wolskiej 138/140. O objęcie go ochroną wnioskowała sama parafia.
Imperialna Rosja i modna Europa w jednym. Cerkiew dumą Woli
Mazowiecki samorząd przyznał 70 tys. zł na remont elewacji prawosławnej świątyni przy Wolskiej.
Cenne polichromie na Woli
Dekoracje pochodzą z lat 1954 i 1979. W pierwszym etapie Nowosielski wykonał polichromię ściany prezbiterium, a po powiększeniu dolnej cerkwi dodał jeszcze polichromię nawy. Dekoracje przedstawiają ewangelistów, apostołów, proroków i świętych, a także sceny biblijne i z żywota Bogurodzicy.
- W prezbiterium umieszczona jest ikona Matki Bożej Orantki oraz archaniołowie - pisze prof. Jakub Lewicki, mazowiecki konserwator zabytków. - Kompozycje w nawie przedstawiają sceny z życia Marii. Pozostałe malowidła ukazują postaci apostołów, proroków i świętych oraz sceny biblijne i z żywota świętego Eliasza. Do wyposażenia świątyni należy również ikona Matki Bożej Oranty, powstałej w 1979 roku, obecnie eksponowana w przedsionku cerkwi dolnej.
Dzieło Jerzego Nowosielskiego
Pierwsze polichromie w dolnej cerkwi są owocem przyjaźni proboszcza Jerzego Klingera (1918-1976) z Jerzym Nowosielskim, krakowskim artystą pochodzenia łemkowskiego, uznawanym za jednego z najwybitniejszych ikonopisarzy XX wieku. Malowidło w prezbiterium jest jedną z jego pierwszych samodzielnych polichromii.
- Dekoracje kaplicy zaliczyć należy do wybitnych dzieł w twórczości Nowosielskiego - uważa mazowiecki konserwator zabytków. - Malowidła powstałe w latach 50. i 70. oraz ikona z końca lat 70. stanowią wybitne dzieło sztuki sakralnej o wysokich wartościach artystycznych i historycznych, posiadające szczególną wartość dla prawosławia. Dekoracja malarska kaplicy stanowi także dziedzictwo kulturowe i artystyczne o dużej randze oraz wybitny przykład polskiej sztuki malarskiej lat 50. i 70.
(dg)
.