Pociągi załatwili, parkingów nie
26 lutego 2010
O tym, że zmodernizowana za milionowe dotacje unijne linia kolejowa Legionowo - Ożarów przez Dworzec Gdański mogłaby już niebawem być "naziemnym metrem" pisaliśmy nie tak dawno w "Echu". Jak szara jest nasza rzeczywistość przekonują kolejne działania decydentów.
Połączenia z Legionowem i Wieliszewem miały zostać uruchomione na początku marca. Jednak w związku z opóźnieniem przebudowy Dworca Gdańskiego, start S-9 przesunie się w czasie. Opóźnienie na dworcu wynika ze złych warunków atmos-ferycznych. To z kolei powoduje, że dłużej niż pierwotnie zakładano, ograniczony będzie ruch pociągów. Linia S-9 zostanie uruchomiona w drugiej połowie marca, a pociągi będą wprowadzane do ruchu etapami.
Dokładny termin ma zostać potwierdzony wkrótce, tak samo jak szczegóły do-tyczące rozkładu jazdy. - Docelowo na tej linii będzie po 37 kursów w obie strony. Mają być wprowadzane etapowo, więc trudno na razie powiedzieć o dokładnej częstotliwości, ale na przemian z pociągami Kolei Mazowieckich pociągi mają jeź-dzić co kilka lub kilkanaście minut - mówi Andrzej Skwarek z ZTM.
Jak dojechać do pociagów?
ZTM wciąż nie przedstawia konkretów w sprawie autobusowych linii dowożących pasażerów do stacji kolejowych. O ile połączenia z Płudami i Choszczówką póki co nie mają większego sensu aż do czasu zbudowania wiaduktów (za około półtora ro-ku), o tyle dowiezienie mieszkańców do stacji Żerań nie jest większym problemem, i to zarówno z Nowodworów i Tarchomina, jak też wschodniej Białołęki. Linię auto-busową można uruchomić szybko, niestety ZTM na razie nie przedstawia żadnych konkretnych propozycji.Znacznie gorzej jest z parkingami park&ride. Choć planowane są od lat przy stacjach Płudy i Żerań - nie ma szans na ich realizację w najbliższych latach.
O potrzebie budowy takich parkingów nie trzeba nikogo przekonywać. Miesz-kańcy dzielnicy wciąż na nie czekają. Dziki parking w Płudach jest tego najlepszym dowodem.
- ZTM planuje budowę parkingów przy przystankach kolejowych Płudy i Żerań - mówi Andrzej Skwarek z ZTM. - Biorąc pod uwagę niezwykle skomplikowane pro-cedury związane z przygotowaniem tego typu inwestycji, w tym pozyskanie grun-tów, zabezpieczenie pieniędzy itp., trudno wskazać precyzyjnie termin, w jakim mogą zostać zrealizowane. Obiekt na Żeraniu przewidziany jest w II etapie budowy parkingów P+R, który będzie realizowany w latach 2012-2020.
No cóż. Dla urzędników wszystko jest skomplikowane. Nawet zbudowanie par-kingu. A przecież w 2011 dojdą połączenia prawdziwej SKM na Okęcie, a z czasem do Modlina. Odkładanie budowy parkingów P+R przy tak ważnej linii kolejowej jest nieodpowiedzialne.
oko, bk