Pętla-gigant
22 lutego 2008
26 lat po decyzji o budowie metra, na Młocinach wreszcie powstanie największy w stolicy węzeł komunikacyjny.
Węzeł komunikacyjny "Młociny" będzie największym punktem przesiadkowym w Warszawie. Obok stacji metra powstają tam nowoczesne pętle: tramwajowa i autobusowa. Zadaszenie ochroni pasażerów w razie opadów deszczu lub śniegu. Na Młocinach powstaje także największy w Warszawie czteropoziomowy parking park&ride. Pomieści tysiąc aut i sto rowerów.
Z samochodu lub roweru do metra będą mogli się przesiąść mieszkańcy Bielan, Bemowa, Łomianek, a potem także Białołęki, Legionowa czy innych miejscowości powiatu legionowskiego. Lokalizacja parkingu wydaje się trafiona.
Na Młociny będą dojeżdżać tramwaje z Bielan, Woli i Bemowa, a po oddaniu do użytku trasy mostu Północnego, także z Tarchomina. W miejscu dotychczasowej pętli autobusowej powstanie dworzec autobusowy, także zadaszony. Będzie on słu-żył pasażerom komunikacji miejskiej. Znajdzie się również miejsce dla linii pod-miejskich np. z Łomianek, Legionowa czy Jabłonny.
- Autobusy prywatnych przewoźników z Łomianek czy Legionowa będą mogły na razie zatrzymywać się tam, gdzie dotychczas. Sądzimy, że po uruchomieniu terminalu autobusowego z prawdziwego zdarzenia, sami przewoźnicy będą się do nas zwracać z prośbą o możliwość korzystania z dworca - mówi Michał Powałka, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego. - W projekcie dworca uwzględni-liśmy dla nich miejsce na jednym z peronów.
Pętla będzie kosztowała miasto prawie 170 mln zł (bez stacji metra). Węzeł zgodnie z umową powinien zostać oddany do użytku w czerwcu tego roku. Wyko-nawcą jest konsorcjum PBK. Na stacji Młociny prace mają zakończyć się 15 czerwca. Do tego terminu trzeba będzie doliczyć około sześciu tygodni na odbiór obiektu i potrzebne kontrole.
13 lutego minęło 26 lat od czasu, gdy podjęto decyzję o budowie pierwszej, 23-kilometrowej nitki warszawskiego metra. Otwarcie planowano na 1989 rok.
Mz