Outlet na Annopolu zakorkuje Białołękę?
16 lutego 2012
Ruszyła budowa największego w Warszawie outletu. Już za rok na Białołękę zaczną przyjeżdżać tysiące klientów. Czy dzielnica jest przygotowana na tak wielką inwestycję?
- Dziesięć lat po uruchomieniu w Ursusie pierwszego centrum wyprzedażowego w Polsce, budujemy już drugie Factory w Warszawie - tym razem na prawym brzegu Wisły. Ta część miasta dynamicznie rozwija się w ostatnich latach, dlatego postanowiliśmy wzbogacić jej ofertę handlową o dobrze zlokalizowane i skomunikowane centrum outlet na Białołęce - mówi Barbara Topolska, dyrektor generalna Neinver Polska. Czy aby na pewno? Dojazd do nowego centrum handlowego będzie raczej ubogi.
- Rozpoczęcie budowy Factory na Annopolu to bardzo dobra wiadomość dla Białołęki. Przybędzie nam kolejny atrakcyjny obiekt handlowy. Powstanie też wiele nowych miejsc pracy - mówi radny Waldemar Roszak, ale jednocześnie dodaje, że dojazd do Factory nie będzie łatwy.
Otwarcie centrum zaplanowano na pierwszy kwartał 2013 roku. Zapowiada się nieźle, jednak czy oby na pewno radość z centrum nie jest zbyt wczesna? Radna Agnieszka Borowska twierdzi, że może nas czekać wielki problem - nawet komunikacyjny paraliż.
- Już teraz jest ciężko z wyjazdem samochodami z Annopola. Odcinek ten jest często używaną drogą wyjazdową z terenu wschodniej Białołęki. Podczas prac nad studium komunikacyjnym pomiary ruchu na wylocie południowym Annopol/Daniszewska w szczycie porannym w godz. 7.00-8.00 wynosiły ok. 934 pojazdy, niewiele mniej niż wylot przy rondzie Małej Brzozy (1100 pojazdów na godzinę). Ulica jest wąska, a samochody rozwijają duże prędkości, co stwarza zagrożenie dla pieszych poruszających się po ulicy bez chodnika, których jest coraz więcej. Ostatnio są zasiedlane pobliskie osiedla, m.in. Wiśniowy Sad - tłumaczy radna Borowska.
Jej zdaniem budowa centrum jest kolejnym powodem do wprowadzenia zmian drogowych.
- Jednym z niezbędnych priorytetów jest poszerzenie ciągu ulic Daniszewska - Przykoszarowa - Szlachecka, które umożliwiłyby kursowanie autobusów z okolic Juranda ze Spychowa, osiedli Derby czy Regaty - mówi Agnieszka Borowska. Dodaje też, że do tego jeszcze potrzebne byłyby modernizacja łuku Juranda ze Spychowa i zbudowanie zawrotki dla autobusu na Annopolu.
Bardziej optymistycznie widzi to inny radny dzielnicy i działacz SISKOM Wojciech Tumasz, który uważa, że parking na 1,4 tys. miejsc oznacza średnio 140 samochodów na godzinę wjeżdżających na ten parking i wyjeżdżających z niego. - Wjazd/wyjazd z nowego obiektu będzie prowadził zarówno na ul. Artyleryjską/Kopijników, jak i na ul. Annopol, zatem samochody nie będą obciążać wyłącznie ul. Kopijników. Ponadto po zmodernizowaniu Trasy Toruńskiej, nawet podczas remontu mostu Grota (nie będzie zamknięty całkowicie), nastąpi poprawa warunków komunikacyjnych na modernizowanym obecnie węźle Łabiszyńska i dlatego dodatkowy ruch związany z Factory nie będzie dokuczliwy - mówi radny Tumasz i dodaje, że uliczki wewnętrzne outletu zapewnią przejazd między ulicami Białołęcką a Annopol i powstanie alternatywa dla jazdy Przykoszarową, Szlachecką i Daniszewską.
Wojciech Tumasz podkreśla też, że nie można zapominać o tramwaju z przystankiem, a nawet pętlą przy nowym centrum, który dowiezie większą część klientów do nowych sklepów. Podobne zdanie ma też Waldemar Roszak, który w outlecie widzi szansę dla kierowców mających do tej pory problemy z parkowaniem i przesiadaniem się do komunikacji. - Factory będzie zlokalizowane bezpośrednio przy skrzyżowaniu ul. Annopol z Trasą Toruńską. Powstanie tam duży parking. Z pewnością wielu mieszkańców Białołęki będzie go wykorzystywać jako "prywatny" park&ride, przesiadając się do autobusu lub tramwaju - mówi Roszak. Obawia się jednak, że problemem może być brak bezpośredniego połączenia tak wielkiego marketu z Trasą Toruńską.
Anna Sadowska