REKLAMA

Targówek

historia »

 

Ogórkiem na Ugory, czyli jak to było z linią 120

  19 października 2017

alt='Ogórkiem na Ugory, czyli jak to było z linią 120'
źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe, sygn. 40-W-50-4

W ciągu zaledwie 43 lat na Bródnie zmieniło się tak wiele, że naprawdę trudno rozpoznać, gdzie dokładnie wykonano to zdjęcie.

REKLAMA

Starsi mieszkańcy zapewne rozpoznają szereg ustawionych bokiem do ulicy wysokich bloków jako zabudowę Kondratowicza. Fotografię wykonano właśnie na głównej ulicy Bródna, na odcinku pomiędzy Malborską a Chodecką. To właśnie tam kilka lat temu stał charakterystyczny, czarny pawilon handlowy. Dziś w jego miejscu znajduje się biały blok nowego osiedla Gama.

Ogórek, ogórek, ogórek...

W latach 50. i 60. w odbudowującej się po wojnie Polsce szybko przybywało ludności, miasta rosły i stawały się coraz bardziej rozległe. Potrzebna była nowa, lepsza i bardziej pojemna komunikacja miejska. Odpowiedzią na problemy transportowe polskich miast stał się budowany według czechosłowackiego projektu Jelcz 272 MEX, który przeszedł do historii jako "ogórek". Autobusy tego typu na wiele lat zdominowały warszawskie ulice...

Kup bilet

60 lat "na dzielni"

...obsługując m.in. linię 120. Autobusy z tym numerem pojawiły się w granicach dzisiejszej dzielnicy Targówek już w roku 1957, w epoce francuskich wozów marki Chausson. Oryginalnie kursowały z Dworca Wileńskiego ulicami Świerczewskiego, Radzymińską, Jórskiego i Samarytanką na Zacisze. Już trzy lata później trasę przedłużono jednak Wojskową, Błotną, Wincentego do pętli na wysokości Malborskiej. W latach 60. i 70. "stodwudziestka" ciągle wiła się po ulicach rozbudowującego się Bródna. Można było ją znaleźć na pętli na Ugorach, potem na rogu Wysockiego i Białołęckiej, aż wreszcie trafiła na Żerań FSO. Najdłużej utrzymała się trasa z Dworca Wschodniego przez Targową, Świerczewskiego, Radzymińską, Młodzieńczą, Kondratowicza, Chodecką, Łojewską, Łabiszyńską i Toruńską właśnie do Żerania FSO. Jeśli nie liczyć objazdów związanych z budową trasy szybkiego ruchu, obowiązywała ona w latach 1985-2004.

REKLAMA

"Kąty Grodziskie? A gdzie to?"

W roku 2004 do wielu pasażerów "stodwudziestki" dotarła zaskakująca informacja, że za Trasą Toruńską też mieszkają ludzie. ZTM zdecydował, że 120 musi pojechać na Białołękę, najlepiej jak najkrótszą drogą przez Malborską i Głębocką. Po 60 latach od startu linia nadal jest związana z dzielnicą Targówek, choć dziś raczej jako gość, niż stały bywalec.

Dominik Gadomski
historyk, redaktor portalu tustolica.pl

 

REKLAMA

Komentarze (3)

# ŻelaznA

20.10.2017 14:11

"Oryginalnie kursowały z Dworca Wileńskiego ulicami Świerczewskiego, Radzymińską, Jórskiego i Samarytanką na Zacisze. Już trzy lata później trasę przedłużono jednak Wojskową, Błotną, Wincentego do pętli na wysokości Malborskiej"
Na starej trasie (do Samarytanki) została linia szczytowa 320. Tak samo jak wzdłuż trasy 169 ale tylko do cmentarza kursowało 369. Po obu pętlach już zostało tylko wspomnienie.

# O! Ryginalnie

23.10.2017 10:26

Autor po raz kolejny językowo słabi czytelników: "Oryginalnie kursowały z Dworca Wileńskiego". Powinno być "Pierwotnie kursowały z Dworca Wileńskiego". Wyraz "oryginalnie" co innego oznacza, zaś artykułu prasowego nie wypada pisać żargonem gimnazjalistów.

# Orkx

09.11.2017 11:02

Autobus Wojskową- Błotną? Widać, że o historii Targówka pisuje słoik albo zżyna buhahhaaha

REKLAMA

więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuTargówek

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuTargówek

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024