REKLAMA

Puls Warszawy

różne

 

Odpowiedzialność szefów firm

  2 lipca 2007

Kontynuując temat ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej, warto nieco powiedzieć o ubezpieczeniu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej lub zawodowej.

REKLAMA

Każdy kto prowadzi działalność gospodarczą, ponosi pełną odpowiedzialność z ty-tułu tej działalności. Odpowiedzialność w stosunku do klientów obejmuje należyte wykonanie usługi lub produktu. Jednak w przypadku, gdy usługa lub produkt nie będzie należycie wykonany, ryzyko prowadzącego działalność nie ogranicza się tylko do konieczności poprawienia lub ponownego wykonania umówionej usługi lub produktu. Może się zdarzyć, iż nieprawidłowo wykonany produkt wyrządzi klientowi poważne szkody. Może też być tak, że produkt wyrządzi poważne szkody innym osobom.

Na przykład producent rur służących do montażu instalacji wodnej w przypadku popełnienia błędu w produkcji ryzykuje nie tylko konieczność wymiany wadliwych rur, ale i zapłaty odszkodowań, jeśli pękające rury spowodują zalanie.

Jak widać koszty takiego wydarzenia mogą być bardzo wysokie. Ryzyko zwią-zane jest również z prowadzeniem zakładów typowo usługowych. Nienależycie wy-konana usługa może spowodować duże straty. Wystarczy, że zakład samochodowy naprawiając auto wypuści pojazd z wadliwie zamontowaną częścią, aby zniszczeniu uległy inne podzespoły pojazdu, prowadząc do bardzo kosztownej naprawy.

Wystarczy mokra podłoga w sklepie, aby klient przewrócił się. Efektem upadku może być nie tylko zniszczenie odzieży, ale i uszkodzenia ciała, w tym złamania. Niestety za takie zdarzenie właściciel sklepu też ponosi odpowiedzialność.

Istotnym elementem odpowiedzialności prowadzących działalność gospodarczą jest ponoszenie pełnej odpowiedzialności nie tylko za własne działania, ale i za pracowników. Nieuczciwy lub nierzetelny pracownik może narazić pracodawcę na poważne obciążenia. Jeśli bowiem klient poniesie straty lub dozna obrażeń wskutek nieprawidłowego postępowania pracownika, ma prawo żądać odszkodowania od jego pracodawcy. Na przykład w sklepie pracownicy pozostawiają na podłodze roz-lany przez klienta napój, zamiast od razu posprzątać. Inny klient upada, niszcząc ubranie i doznając złamania nogi. Jeśli poszkodowany klient zwróci się do właści-ciela sklepu o odszkodowanie, dla osoby nie posiadającej stosownego ubezpie-czenia może to być bardzo duże obciążenie.

Wyżej podane przykłady wydają się bardzo mało prawdopodobne. Niestety zdarzają się. I przed takimi właśnie sytuacjami ma chronić odpowiednio dobrane ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej.

Agnieszka Pajer
radca prawny
autorka prowadzi kancelarię prawną

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break