REKLAMA

Białołęka

inwestycje »

 

O co chodzi z tramwajem na Derby?

  8 grudnia 2011

alt='O co chodzi z tramwajem na Derby?'
Przekrój poprzeczny koncepcji przebudowy Św. Wincentego, z uwidocznioną rezerwą dla tramwaju, z konsultacji społecznych w 2009 r.

Jak można było przeczytać w poprzednim numerze "Echa", rada Targówka, w opinii do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu ulic Głębockiej i Malborskiej, wystąpiła o usunięcie tzw. rezerwy terenu pod trasę tramwajową wzdłuż ulicy Św. Wincentego i Głębockiej, która miała prowadzić na wschodnią Białołękę, w stronę osiedli Derby. Nowe połączenie miałoby być przedłużeniem działającej od wielu lat linii przy cmentarzu Bródnowskim.

REKLAMA

Tak stanowczo wypowiedziana opinia bardzo nas zaskoczyła. Zwłaszcza, że nie była w żaden sposób konsultowana z nami. Sprzeciw Targówka nie jest jednak czymś nowym. Pomysł budowy linii tramwajowej z Bródna na Zieloną Białołękę zaprezentowałem sześć lat temu. Gdy zostałem radnym, na początku 2007 roku przygotowałem uchwałę rady dzielnicy Białołęka, która inicjowała tę inwestycję. Szukając sprzymierzeńców, poszliśmy z tym dokumentem na Targówek. Ku naszemu zdumieniu, już wtedy nie uzyskaliśmy poparcia.

Dlaczego przez Bródno?

Linie tramwajowe buduje się wtedy, gdy to się opłaca, czyli aby przewoziły bardzo dużą liczbę pasażerów. Proponowana przez nas trasa ma przebiegać przez tereny na Bródnie i Białołęce, w bliskiej przyszłości gęsto zabudowane wielkimi osiedlami mieszkaniowymi. Nie trzeba być ekspertem, aby wiedzieć, że ekologiczny transport szynowy jest jedynym rozwiązaniem, które zapewnia sprawne przewiezienie dziesiątków tysięcy mieszkańców. Alternatywą pozostanie korzystanie z autobusów, które stoją w korkach i zanieczyszczają środowisko.

Za kilka lat, na Bródno dotrze metro. Jak mają się do niego dostać pasażerowie z Białołęki?

Kup bilet

Racje Targówka

Władze Targówka przedstawiają kilka argumentów uzasadniających swój sprzeciw.

Stwierdzają, że na budowę linii tramwajowej nie ma pieniędzy. Można się z tym oczywiście zgodzić. Obecna dyskusja nad projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, nie jest jednak decydowaniem o podziale pieniędzy na najbliższe inwestycje. To tylko pozostawienie takiej rezerwy terenu, aby kiedyś można było wybudować tam tory. Nic na tym się nie traci.

Słychać też opinie, że w pasie drogowym ul. Św. Wincentego nie ma miejsca na linię tramwajową. Nie jest to jednak prawda. Na rysunku powyżej znajdziecie Państwo przekrój tej ulicy z uwidocznioną rezerwą pod tramwaj. Rysunek pochodzi z dokumentacji konsultacji społecznych w sprawie przebudowy tej ulicy, przeprowadzanych przez miasto w 2009 roku.

Twierdzi się także, że w budowanym obecnie wielkim węźle drogowym, na skrzyżowaniu Trasy Toruńskiej i ul. Głębockiej, zapomniano o miejscu na wiadukt dla tramwaju. Spójrzcie Państwo na następną mapkę. Pochodzi ona ze Studium Trasy Olszynki Grochowskiej, przygotowanym w 2008 roku przez Biuro Planowania Rozwoju Warszawy. Widać na niej propozycję lokalizacji "przejścia" tramwaju nad Trasą Toruńską wraz z jednym z przystanków.

REKLAMA

Tramwajem od ul. Annopol?

Zarząd Targówka sugeruje, że najlepszym rozwiązaniem dla nas byłoby połączenie Zielonej Białołęki z linią tramwajową, która biegnie w ul. Annopol. Nie jest to jednak dobry pomysł. Dlaczego? Ponieważ tam nie ma miejsca na nowe tory i konieczne byłoby wyburzanie domów. Żaden z poprzednich, aktualnych i będących w projektowaniu planów miejscowych nie przewidywały takiej linii tramwajowej. Na początek trzeba by rozpocząć trwający wiele lat proces ich zmiany. Co powiemy osiedlającym się tam ludziom, którzy na budowę domów często wzięli kredyty na całe życie? Można się spodziewać wielkich protestów, a w ich efekcie gigantycznych odszkodowań.

Teren pod ewentualną trasę pomiędzy Annopolem a Głębocką jest w rękach prywatnych i trzeba by go przymusowo wykupić, co będzie bardzo dużo kosztowało. Ziemia pod ul. Św. Wincentego i Głębocką należy już do miasta.

Poza tym, tramwaj jechałby kilka kilometrów przez tereny o zabudowie jednorodzinnej. Trasa przez Bródno zapewni znacznie więcej pasażerów.

REKLAMA

P+R przy Trasie Toruńskiej

Dyskutując o tramwaju, wspominamy jedynie o jego lokalnym znaczeniu - dla Targówka i Białołęki. Sadzę jednak, że trzeba na to spojrzeć szerzej. Za kilka miesięcy skończy się przebudowa Trasy Toruńskiej do standardu drogi ekspresowej (S8). W bliskiej przyszłości będzie to główna brama wjazdowa do naszego miasta dla mieszkańców wschodnich i północnych okolic Warszawy. Przystanek tramwaju przy tej trasie, to możliwość zlokalizowania w tym miejscu węzła przesiadkowego dla nich. Tutaj zostawią samochody na parkingu park & ride i przesiądą się do tramwaju, a dalej do II linii metra.

To ponaddzielnicowe, strategiczne dla całego miasta znaczenie, jest kolejnym argumentem za tym, aby nasza linia tramwajowa powstała.

Więcej informacji na temat tramwaju na Zieloną Białołękę, znajdziecie na www.roszak.eu.

Waldemar Roszak
radny dzielnicy Białołęka

 

REKLAMA

Komentarze (2)

# Prorok

21.03.2012 18:06

Panie radny,
Zdecyduj się Pan, czy chcesz tego tramwaju szybko, czy nie, tzn. przestań mamić ludzi metrem.

 waldek_roszak

23.03.2012 09:56, wpis modyfikowany 1 raz,ostatnio 23.03.2012 09:57

#Prorok napisał(a) 21.03.2012 18:06
Panie radny,
Zdecyduj się Pan, czy chcesz tego tramwaju szybko, czy nie, tzn. przestań mamić ludzi metrem.

@Proroku, dziś nikt nie zna odpowiedzi na na pytanie "Co lepsze dla ZB: metro czy tramwaj?"
Dlatego trzeba zakończyć medialne dyskusje i przekazać sprawę w ręce specjalistów. Należy sprawdzić wszystkie warianty i wybrać optymalny. Na poniedziałkowej sesji RD przegłosowaliśmy specjalną uchwałę (mojego autorstwa), w której wnioskujemy o wykonanie Studium z analizą porównawczą wariantów przebiegu końcowego odcinka metra. Widzę, że interesujesz się tą sprawą, więc przeczytaj. Znajdziesz ją http://zielonabialoleka.pl/ftp/metro/2012-03-19_RD_uchwala_ws_Studium_z_anaiza_porownawcza_wariantow_metra.pdf
Looknij też @Proroku do aktualnego wydania "papierowego" Echa. Za kilka dni powinien być też na www. Znajdziesz tam mój artykuł, który własnie opisuje tą tematykę.
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe