Nowolazurowa pojedzie wiaduktem. Ale nie wiadomo kiedy
29 października 2015
Najważniejsza inwestycja drogowa ostatnich lat na Bemowie - to oczywiście Nowolazurowa. Kilka dni temu udało się otworzyć kolejny jej odcinek, między Chrościckiego a Połczyńską. Cały czas trwają prace na Chrzanowie, gdzie kolejny etap arterii ma być gotowy jeszcze w tym roku. Drogowcy zapewniają, że są w blokach startowych, by budować kolejny odcinek tej ważnej drogi - od Sterniczej do alei Obrońców Grodna.
Za i przeciw
Inwestycja ma swoich zwolenników i przeciwników. Ci pierwsi cieszą się, że usprawniony będzie ruch na Lazurowej i znikną korki o poranku. Oponenci z kolei są zdania, że poszerzenie istniejącej wąskiej Lazurowej do kilku pasów stworzy swoistą autostradę. Ulica - co martwi wielu mieszkańców Bemowa - momentami będzie miała po siedem albo sześć pasów ruchu. Tak będzie np. przy skrzyżowaniu z ulicą Człuchowską na Jelonkach i jej planowanym przedłużeniu w stronę Chrzanowa i Szeligów. Oto przykłady opinii z forum internetowego na tubemowo.pl: "Budowanie kolejnej autostrady równoległej do S8 to jakieś kuriozum, mam nadzieję, że mieszkańcy nie zgodzą się na poszerzenie Lazurowej", "Warto dodać, że w planach jest też wiadukt nad Górczewską w ciągu Lazurowej i przejście podziemne na wysokości ul. Narwik. To jest dziś bardziej realne zagrożenie niż trasa przez Boernerowo".
Wiaduktem nad Górczewską
Istniejąca ulica Lazurowa zupełnie zmieni swój wygląd. Dziś jest to jeden pas ruchu w każdą stronę, rowy melioracyjne zamiast odwodnienia, betonowe słupy z trakcją napowietrzną i lampy z czasów stanu wojennego, brak ścieżek rowerowych oraz asfaltowe i nierówne chodniki. To się ma jednak diametralnie zmienić. W wyniku modernizacji arteria ma mieć po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Wyposażona będzie w kanalizację deszczową, ścieżki rowerowe i chodniki z prawdziwego zdarzenia. W miejscu wyciętych drzew zostaną wykonane nowe nasadzenia. Ulica - co martwi wielu mieszkańców Bemowa - momentami będzie miała po siedem albo sześć pasów ruchu. Tak będzie np. przy skrzyżowaniu z ulicą Człuchowską na Jelonkach i jej planowanym przedłużeniu w stronę Chrzanowa i Szeligów (prawostkręt, dwa pasy do jazdy prosto, lewoskręt i w drugą stronę dwa pasy do jazdy prosto i pas dla włączających się do ruchu). Przy Narwik zaś będzie ich sześć (prawoskręt, dwa do jazdy prosto, w przeciwną stronę dwa do jazdy prosto i pas dla włączających się do ruchu). Nad rondem Radia Wolna Europa zbudowany zostanie wiadukt. Będzie miał po dwa pasy ruchu w obie strony. Konstrukcja będzie się zaczynać na wysokości wyjazdu ze stacji benzynowej na ulicę Lazurową, a kończyć na wysokości połowy budynku przy Górczewskiej 232C i wjazdu na teren osiedla, gdzie znajduje się siedziba PZM. Kiedy jednak ruszy modernizacja Lazurowej między Sterniczą a aleją Obrońców Grodna - tego nie wiadomo. Choć Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych wykupił już grunty pod budowę, wciąż nie ma funduszy na realizację Nowolazurowej. Musi je przyznać Rada Warszawy.
Przemysław Burkiewicz