Nowa metoda przestępców. Oszukują przedsiębiorców "na tarczę finansową"
25 maja 2020
Przestępcy wykorzystują trudny czas i uderzają w przedsiębiorców. - Nie ulegajmy presji, nie dajmy skusić się pozornie atrakcyjnym ofertom, nie działajmy pod wpływem chwili - apeluje Komenda Główna Policji oraz Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa Związku Banków Polskich.
- Wiemy, że oszuści dzwonią, głównie do osób prowadzących działalność gospodarczą, proponując pomoc w złożeniu wniosku i uzyskaniu subwencji finansowych w ramach tarczy antykryzysowej PFR. Starają się namówić rozmówców do skorzystania z ich pomocy przy składaniu wniosku o wsparcie finansowe, który można złożyć za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Wmawiają przy tym, że jest to proces bardzo skomplikowany i czasochłonny, że bez eksperckiego wsparcia nikt sobie nie poradzi. Używają przy tym wysublimowanych metod socjotechnicznych - ostrzega Komenda Główna Policji oraz FinCERT.pl - Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP.
Przestępcy wyłudzają wrażliwe dane
Podczas połączenia przestępcy proszą o podanie: danych osobowych, loginów i haseł do bankowości internetowej a także treści sms-kodów. Pozyskanie takich danych pozwala oszustom na wyprowadzanie pieniędzy z rachunków bankowych przedsiębiorcy. Eksperci przypominają żeby: w żadnym razie nie podawać swojego loginu i hasła do bankowości internetowej, które powinien znać tylko jego właściciel; nie podawać innych informacji wrażliwych np. danych osobowych, a w szczególności adresu skrzynki poczty elektronicznej; upewnić się, że osoba dzwoniąca do przedsiębiorcy, jest faktycznie tą, za którą się podaje; nie otwierać wiadomości e-mail i załączonych do niej dokumentów lub linków, które pochodzą od osoby dzwoniącej lub innych podmiotów oferujących pomoc w założeniu wniosku w ramach tarczy antykryzysowej - to działanie może mieć na celu zainfekowanie sprzętu, którym posługuje się w przedsiębiorca. Natomiast jeżeli osoba dzwoniąca podaje się za funkcjonariusza policji i twierdzi, że pieniądze w banku są w niebezpieczeństwie - nie należy wierzyć, zaleca się zerwanie połączenia i wykonanie samodzielnego połączenia na infolinię banku.
(DB)