Nie nazywajcie tego park&ride
26 marca 2010
Ruszyły dodatkowe połączenia kolejowe, którymi są zainteresowani nie tylko legionowianie.
Koleje od dłuższego czasu szumnie zapowiadają uruchomienie parkingu park&ride w pobliżu stacji Legionowo Piaski, jednak realne plany nijak mają się do przeciętnego standardu tego typu parkingów, położonych w pobliżu dużych punktów przesiadkowych. Przykładowo - parking na Marymoncie - 400 miejsc, na Młocinach - 1000 samochodów. Wszystko wskazuje na to, że 100-tysięczny powiat legionow-ski będzie miał parking na 50 aut. Budowa ma ruszyć jeszcze wiosną i potrwa dwa miesiące. Obecne klepisko zostanie utwardzone, wyłożone kostką i ogrodzone. To wszystko.
Miasto ma budować, ale nieprędko
- Wykonanie dodatkowych parkingów przez miasto jest przewidziane w planach bu-dowy dworca kolejowego wraz z układem komunikacyjnym w okolicy stacji. Zare-zerwowaliśmy na ten cel teren za torami od strony osiedla Piaski - mówi Anna Szczepłek, rzeczniczka legionowskiego urzędu. Termin rozpoczęcia budowy nie jest, niestety, jeszcze znany. Miasto liczy na dofinansowanie inwestycji. - Staramy się o pozyskanie pieniędzy na budowę parkingu ze Szwajcarsko-Polskiego Progra-mu Współpracy - mówi Anna Szczepłek. - Jeżeli w najbliższym czasie ruch samo-chodów na parkingu znacznie się zwiększy, planujemy utworzenie tymczasowego parkingu przy torach, pomiędzy działkami a wiaduktem - dodaje.Starosta legionowski ubolewa, że w Legionowie nie ma miejsca na parking dla całego powiatu. - Docelowo na Piaskach powstanie zapewne parking wielopoziomo-wy, ale wystarczy on jedynie dla mieszkańców Legionowa - mówi Jan Grabiec. - Najsensowniej byłoby zbudować parkingi przy każdej stacji (np. Wieliszew czy Zegrze), jednak preferowaną formą będzie oczywiście dojazd autobusem. Komu-nikacją zbiorową może dojechać do PKP kilkuset pasażerów, a tyle samochodów nie zmieści się na żadnym parkingu w centrum gęsto zabudowanego miasta - do-daje.
Kierowcy są zirytowani: - Nie nazywajcie tych planów parkingami park&ride, bo ich pojemność jest zniechęcająca, zamiast być zachętą do przesiadki w pociąg. Skoro nie ma miejsca, to czy nie można zrobić wielopoziomowego parkingu np. nad torami? Dzisiejsza technika i inżynieria na pewno jest w stanie sobie poradzić z ta-kim zadaniem - proponuje mieszkaniec Chotomowa.
bk