Na otarcie łez dowiozą Wieliszew do stacji
26 marca 2010
23 dodatkowe kursy zbliżają nas do ucywilizowania połączeń kolejowych Legionowa z Warszawą. Niestety, kosztem Wieliszewa, dokąd obecnie nie docierają żadne pociągi.
Na pierwszy pociąg S9 na stacji Legionowo, oprócz pasażerów czekali przed-stawiciele miasta i powiatu. Był prezydent Roman Smogorzewski, jego zastępca Piotr Zadrożny, wicestarosta Janusz Kubicki oraz dyrektor stołecznego Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta.
Powodów do świętowania nie znalazł w tym dniu wójt Wieliszewa Waldemar Kownacki. - Ze względu na iluzoryczne deklaracje dotyczące SKM, Koleje Mazo-wieckie wycofały od nas swoje połączenia. Były to dwa pociągi rano i dwa po połud-niu, czyli w sumie osiem kursów tzw. połówkowych. Są niewielke szanse na wzno-wienie tych połączeń - mówi Waldemar Kownacki. - Większe szanse są na skiero-wanie tu pociągów SKM, które stoją na postoju w Legionowie, o co się wciąż sta-ramy - dodaje wójt.
Jego rozpaczliwe "dlaczego?" długo odbijało się w mediach po tej decyzji. - Po-ciągi do Wieliszewa nie mogły zostać uruchomione ze względu na ograniczoną prze-pustowość remontowanego Dworca Gdańskiego - tłumaczy starosta Jan Grabiec. - Pociąg z Legionowa do Wieliszewa i z powrotem jedzie ok. 15 minut. Zdaniem kole-jarzy nie da się zsynchronizować tego czasu z pozostałymi kursami do Legionowa, tak aby znaleźć miejsce na Dworcu Gdańskim na tyle składów - mówi. Starosta tłu-maczy, że nie jest to obecnie łatwe, ponieważ na dworcu nieczynna jest większość peronów, a zatrzymują się tam także pociągi innych relacji. - Puszczając pociągi do Wieliszewa, musielibyśmy zrezygnować w godzinach szczytu z kilku składów na na-szej trasie, a na tym straciliby mieszkańcy zarówno Wieliszewa, jak i Legionowa - dodaje Jan Grabiec.
Starosta przedstawia jednocześnie sposób na wyjście z tej niekorzystnej sy-tuacji: - Naszym pomysłem są prywatne autobusy dowożące pasażerów z Wielisze-wa do stacji w Legionowie - 15 kursów codziennie objętych wspólnym biletem (kar-tą miejską) - mówi Jan Grabiec. Według planów autobusy ruszyłyby już w maju. Do biletów może dopłacić starostwo, a także Wieliszew (byłaby to połowa kwoty, którą musieliby dopłacać do pociągów). Szczegóły będą znane po zaakceptowaniu kon-cepcji przez zainteresowane samorządy.
Nieporęt i Serock byłyby objęte systemem w późniejszym terminie. - W Niepo-ręcie kursuje komunikacja ZTM, problem nie jest tam tak palący. W pierwszej ko-lejności objęlibyśmy systemem rejony Józefowa, Stanisławowa - czyli położone bli-żej Legionowa - mówi starosta.
Serock także rozważany jest w dalszej kolejności, jako że na razie co pół go-dziny kursuje tam niedroga komunikacja autobusowa PKS dowożąca pasażerów do Legionowa. - Koszt systemu przy założeniu, że kursy byłyby bezpłatne dla pasaże-rów, to ok. 3 zł za kilometr - czyli na planowanych trasach ok. 200 tys. zł rocznie dla każdej z gmin - wylicza Jan Grabiec.
Nad propozycjami starostwa wójtowie gmin naszego powiatu dyskutowali we wtorek 23 marca - już po oddaniu tego wydania "Echa" do druku. O wynikach roz-mów poinformujemy czytelników w następnym numerze.
Dowóz do stacji uruchomiło także Legionowo. Bezpłatny autobus ułatwi życie szczególnie tym mieszkańcom, którzy nie mogą skorzystać z nowych połączeń na stacji Legionowo Przystanek. Trasa obejmuje rondo Piłsudskiego, ul. Krakowską, Sobieskiego, Piłsudskiego aż do dworca, a autobus zatrzymuje się na wszystkich przystankach.
Warszawski Zarząd Transportu Miejskiego przypomina także, że obecna trasa S9 jest tylko tymczasowa.
ZTM nie zrezygnował z połączeń do Wieliszewa. - W tej chwili obowiązuje roz-kład tymczasowy, z ograniczoną liczbą połączeń (ze względu na przebudowę stacji Warszawa Gdańska) - informuje Konrad Klimczak, rzecznik ZTM. - Mieliśmy do wy-boru: czekać kilkanaście tygodni lub wystartować w takim ograniczonym zakresie. Połączenie do Wieliszewa, a nawet do Nieporętu, dalej pozostaje w naszych pla-nach, dokładna data jest jednak trudna do ustalenia - dodaje.
kc, bk