Modernizacja linii kolejowej
1 września 2006
Zbliża się moment rozpoczęcia modernizacji linii kolejowej na terenie naszego powiatu. Chociaż nie jest to takie proste.
Koncepcję programowo-przestrzenną dla odcinka LCS Nasielsk, w tym powiatu legionowskiego, przygotowała firma CBP-BBK "Kolprojekt" sp. z o.o. z Warszawy. Podstawowe założenia koncepcji: W związku z projektowaną prędkością pociągów zostaną zlikwidowane wszystkie przejścia dla pieszych przez tory na poziomie torów. Powstaną dwa tunele dla pieszych, jeden na stacji kolejowej w Legionowie, drugi na przystanku kolejowym Legionowo-Przystanek. Likwidacji ulegnie przejazd kolejowy w ciągu ulic Parkowej i Wyszyńskiego, zamiast niego ma powstać tunel (na 26 kilometrze trasy kolejowej) o długości 404 metrów w ciągu ul. Krakowskiej pod rondem, kończąc się w Alei Róż. Likwidacji ulegnie przejazd kolejowy w ulicy Partyzantów w Chotomowie. Zastąpi go wiadukt przesunięty w stosunku do obec-nego przejazdu o ok. 130 metrów w stronę Warszawy (km 29). Likwidacji ulegnie przejazd kolejowy łączący miejscowości Trzciany i Olszewnicę Nową. Zamiast niego powstanie tunel na przedłużeniu drogi do miejscowości Krubin na 34 km trasy kolejowej. Likwidacji również ulegnie przejazd kolejowy łączący Bożą Wolę z miejscowością Janówek Pierwszy w tym miejscu powstanie również tunel otwarty wraz z przejściem dla pieszych (km 36). Przejazd kolejowy na ul. Polnej w Legionowie pozostanie w zasadzie bez zmian, tyle że bez przejścia dla pieszych. Bez zmian, jeśli się nie rozsypie do tego czasu, pozostanie wiadukt kolejowy w ciągu drogi 61 czyli w ul. Warszawskiej.
Tyle Koncepcja
Przed wakacjami odbyło się spotkanie władz Legionowa, gminy Jabłonna i sta-rostwa powiatowego z jej autorami. Podczas spotkania ustalono, że przedstawiciele samorządów przedstawią w ciągu dwóch tygodni swoje uwagi.W odpowiedzi na interpelację, którą złożyłem podczas sesji rady powiatu otrzymałem m.in. dokument z dnia 17 sierpnia 2006, "Uwagi do koncepcji PR LCS Nasielsk", z którego wynika:
- Projektowany na 26 km (Al. Róż-Krakowska) tunel znajduje się w kolizji z budowaną obecnie instalacją sanitarną i powinien być zastąpiony wiaduk-tem.
- W planie zagospodarowania przestrzennego miasta Legionowo znajduje się tunel w ul. 3 Maja nie uwzględniony w koncepcji.
- Likwidowane przejścia dla pieszych na ul. Polnej, Krasińskiego i Parkowej powinny być zastąpione tunelami.
Janusz Kubicki
radny powiatu legionowskiego
przewodniczący Społecznej Rady Pasażerów