Metro zmieni Targówek. Kiedy nowa Ossowskiego?
25 października 2017
Podczas gdy pod ziemią praca wre, na powierzchni trwają przygotowania do przebudowy ulic Targówka Mieszkaniowego.
Największa budowa w historii dzielnicy, czyli stacje metra Targówek i Trocka, na razie przebiega zgodnie z planem. Bardziej zaawansowane są prace przy Trockiej, gdzie robotnicy zeszli już na poziom -2, z którego odjeżdżać będą pociągi. W ubiegłym miesiącu mechaniczny kret Maria zakończył drążenie pierwszego z dwóch tuneli, łączących stacje Targówek i Szwedzka. Powstał on pod nasypem linii kolejowej, obok zajezdni autobusowej przy Stalowej.
Kiedy pojedziemy Ossowskiego?
Według zapowiedzi z ubiegłego roku Ossowskiego - jako pierwsza z zamkniętych na czas budowy metra ulic - miała zostać odtworzona do września. Mamy już koniec października, ale w miejscu drogi wciąż widać "morze" piachu.
- Jezdnia ma zostać odbudowana przez wykonawcę metra - mówi Mikołaj Pieńkos, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich. - Jej przebieg będzie się różnić od starego, bo w miejscu dawnej jezdni są np. wyjścia ze stacji. Dlatego wykonawca musi mieć projekt odbudowy Ossowskiego w nowym, docelowym kształcie. Z tego co wiem, projektu nadal nie ma.
Jak wyjaśnia Pieńkos, w tym miesiącu firma Astaldi otrzymała od ZDM kolejną opinię z uwagami do projektu, ponieważ złożona wcześniej wersja "zawierała błędy, rozwiązania niezgodne z przepisami i niebezpieczne". Nowy projekt drogi musi być jeszcze zatwierdzony przez Biuro Polityki Mobilności. Gdy tak się stanie, Astaldi zbuduje w rejonie stacji Targówek jezdnię, zaś ZDM - chodniki i drogę rowerową.
- Trudno jest mi podać termin rozpoczęcia prac - mówi Pieńkos. - Jest on zależny od tego, kiedy swoją część wykona Astaldi.
"Obwodnica" do remontu
Zanim pojedziemy metrem, czeka nas przebudowa otaczającego park Wiecha pierścienia ulic. Mają one stać się przyjazne okolicznym mieszkańcom, dlatego ZDM zaplanował remont chodników, dosadzenie drzew i krzewów oraz wymianę oświetlenia. Wzorem ulic w Miasteczku Wilanów powstanie także oddzielona od chodnika ścieżka biegowa.
Po przebudowie jezdnia "obwodnicy" będzie mieć po jednym pasie w każdym kierunku. Powstaną nowe przystanki autobusowe przy Lusińskiej w kierunku Wincentego, na Pratulińskiej w kierunku Trockiej i przy wejściach do metra na rogu Ossowskiego i Pratulińskiej. Na skrzyżowaniach z Kołową, Pratulińską i Gorzykowską zostaną zbudowane ronda.
ZDM zdecydował też, że istniejące w latach 2015-2016 pasy rowerowe już nie wrócą. Powstały one po pierwszej edycji budżetu partycypacyjnego dzięki projektowi, który zdobył na Targówku Mieszkaniowym najwięcej głosów. Gdy rozpoczęła się budowa metra, zostały zlikwidowane, bo jezdnię podzielono na trzy pełnowymiarowe pasy ruchu. Zamiast nich powstanie wydzielona droga rowerowa.
- W tym momencie projekt "obwodnicy Targówka" jest na etapie uzgodnień dokumentacji - mówi rzecznik ZDM.
(dg)