REKLAMA

Białołęka

samorząd »

 

Tarchomin zasługuje na metro. Zbudujmy je z głową

  20 lutego 2024

alt='Tarchomin zasługuje na metro. Zbudujmy je z głową'
źródło: Pixabay

Temat "metra na Tarchomin" pojawia się w obietnicach samorządowców od kilkudziesięciu lat. W 2023 r. warszawski ratusz wreszcie zgodził się oficjalnie wpisać linię metra M4 do planów inwestycyjnych. Mieszkańcy stojący w korkach lub tłoczący się w tramwajach dostali obietnicę budowy tylko jednej stacji na Tarchominie, w dodatku do roku... 2050.

REKLAMA

17 minut do stacji Młociny, przesiadka i drugie 17 minut - tak wygląda dziś dojazd do centrum Warszawy z Winnicy, ostatniego osiedla zaliczanego umownie do "wielkiego Tarchomina", czyli zachodniej Białołęki. Dzięki mostowi Marii Skłodowskiej-Curie i tramwajowi jest lepiej, niż przed laty, ale nie zapominajmy, że Tarchominowi od wielu lat obiecywano metro a liczba mieszkańców rośnie z roku na rok.

Metrem na Tarchomin

Plany z późnego PRL-u zakładały, że linia metra M2 pojedzie z Dworca Wileńskiego prosto pod Jagiellońską i Modlińską, potem skręci pod Światowida i wielkim łukiem przez Tarchomin dotrze do Winnicy. Dlaczego OC w Warszawie jest takie drogie? Dlaczego OC w Warszawie jest takie drogie?
OC w Warszawie kosztuje znacznie więcej niż w mniejszych miejscowościach. Różnica jest naprawdę spora - nawet kilkaset złotych w skali roku! Gdzie tkwi źródło tych dysproporcji? Jakie czynniki determinują wysokość składek OC w stolicy? Przeczytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o przyczynach wyższych składek OC w stolicy.
Młodsi stażem sąsiedzi mogą nie wiedzieć, że plany te były aktualne jeszcze w 2006 roku! Dopiero wtedy zapadła decyzja, że metro pojedzie na Bródno, a Tarchomin został z obietnicą tramwaju, zrealizowaną z dużym opóźnieniem.

W 2023 roku władze Warszawy przywróciły plany budowy metra na Tarchomin. Projekt studium przewiduje, że na największym osiedlu północnej Warszawy powstanie tylko jedna stacja, zlokalizowana między Galerią Północną a przystankiem Myśliborska. W zasięgu metra znajdą się więc tylko mieszkańcy okolicznych bloków. Dla ogromnej większości pasażerów z Tarchomina nowa stacja będzie oznaczać tylko tyle, że przesiądą się z tramwaju nieco wcześniej, niż na Młocinach, a po drodze zobaczą perony stacji Henryków i Stare Świdry.

Wstąp do księgarni

Odrzucili najlepszy projekt!

Co bardzo istotne, wśród analizowanych wariantów było przedłużenie linii M4 aż do Winnicy. Autorzy analizy uznali taki przebieg trasy za mający "dobre parametry przewozowe" i słusznie zaznaczyli, że metro powinno obsługiwać oś osiedla, czyli ul. Światowida. Wynika to z zagospodarowania przestrzennego tych terenów, które skupiają najbardziej intensywną zabudowę mieszkaniową właśnie wzdłuż głównej ulicy.

Pamiętajmy też, że to właśnie w Winnicy, na rogu Modlińskiej i Światowida, planowany jest duży parking P+R. Nie może dojść do sytuacji, w której mieszkańcy wysokich bloków północnego Tarchomina będą zmuszeni do podjeżdżania do metra tramwajem i bezsensownej przesiadki.

Niestety, pomimo tak istotnych argumentów na etapie analiz, nie zdecydowano się na wybór pełnego przebiegu linii M4. Po konsultacjach z mieszkańcami Stowarzyszenie Razem dla Białołęki postuluje poprawkę do studium, zakładającą budowę metra aż do Winnicy. Zapisy studium będą podstawą i wyznacznikiem kierunków do powstania planu ogólnego miasta, który zgodnie z ustawą ma powstać do 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Rozbudujmy warszawskie metro z głową

Jest jeszcze inny, równie poważny problem. Urzędnicy z pl. Bankowego są przekonani, że priorytetem jest budowa metra ze Stadionu przez rondo Wiatraczna na Gocław. Nawet zamówione przez ratusz analizy wykazały, że taki odcinek biegnący po łuku nie ma sensu ekonomicznego i nie przyciągnie odpowiednio dużo pasażerów.

Musimy naciskać na Urząd m.st. Warszawy, by zmienił kolejność inwestowania. Budowę metra na Gocław trzeba odłożyć na później, podobnie jak budowę stacji Muranów i Plac Konstytucji na linii M1. Priorytetem musi się stać linia M4: Wilanów - Wilanowska - Służewiec - Ochota - Rondo Daszyńskiego - Żoliborz - Tarchomin. Nie muszę dodawać, że kluczowy jest odcinek z Woli na Tarchomin. Gdy powstanie, dojazd z Myśliborskiej na rondo Daszyńskiego będzie zajmować 18 minut! Zdecydowanie poprawi się także komunikacja na dynamicznie rozbudowującym się Żeraniu, jak również na Henrykowie.

Taka inwestycja będzie okazją do całkowitej przemiany głównej ulicy Tarchomina. Porządne chodniki i drogi dla rowerów, porządne oświetlenie, parkingi i oczywiście zieleń - to wszystko może pojawić się na Tarchominie w wyniku budowy metra. Spójrzmy na to, jak podziemna kolej zmieniła Targówek i Bródno. Warto działać!

Dariusz Olszewski
Stowarzyszenie Razem dla Białołęki
razemdlabialoleki.waw.pl

.
 

REKLAMA

Komentarze (28)

# Vvv

20.02.2024 17:48

Przede wszystkim, powinien powstać węzęł komunikacyjny żerań toruńska, gdzie ludzie mogliby bez problemu przesiąść w autobus, tramwaj, pociąg i metro. I to nawet nie tylko to z Tarchomina, ale 2 linia metra powinna się tam kończyć.
Zaś w kwesti metra na tarchominie widziałbym 2 linie. Jedną spod kępy tarchomińskiej do wspomianego węzła albo nawet dalej do stadionu czy gocławia. Drugą spod białołęki dworskiej do dworca zachodniego przez chomiczówkę, bemowo i odolany.

# bls

20.02.2024 19:41

Budowanie M3 zamiast M4 przez obecnych radnych z PO jest nielogiczne i stanowi złamanie po raz kolejnych obietnic wyborczych. Że też ktoś sie jeszcze łapie na te baje o metrze na tacho.

# M4naWinnice

20.02.2024 21:56

Zdecydowanie popieram inicjatywę walki o przedłużenie M4 w stronę Winnicy. Urząd Miasta może wskazywać, że przecież jest linia tramwajowa i nie jest ona na ten moment bardzo oblegana. Jednak mówimy o stanie na dzisiaj, a w perspektywie następnych kilkunastu lat z pewnością zmieni się na gorsze i wtedy tramwaj nie będzie żadną alternatywą dla metra jeśli chodzi o czas dojazdu i komfort. Obecnie sporo ludzi dojeżdza samochodem, ale gdy centrum będzie się zamykać na nie to komunikacja miejska będzie zatłoczona i niewydajna. Walczmy w UM o dłuższe M4 już teraz, kiedy jest na to jeszcze czas. Inaczej znowu Białołęka zostanie na lodzie jak to było w przypadku M2.

REKLAMA

# Wyborca

20.02.2024 22:51

Głosujcie dalej na PO (KO i inne jego odłamy jak Trzecia Droga) to metro będziecie mieć w snach. Nie potrafią nawet wyasfaltować małego odcinka ul. Książkowej, na której jest krajobraz księżycowy i ryzyko zniszczenia zawieszenia...

# Fff

21.02.2024 08:04

Jak zwykle przed wyborami obietnica metra na tarchomin i temat upada do następnych wyborów.

# Vvv

21.02.2024 10:12

#Fff napisał(a) 21.02.2024 08:04
Jak zwykle przed wyborami obietnica metra na tarchomin i temat upada do następnych wyborów.
Dokładnie, nawet ten słynny zielony tramwaj nie jest wciąż w budżecie na najbliższe lata. A prezydent miasta mówi, że jego priorytetem jest rozwalenie i rozkopanie centrum miasta.

REKLAMA

# Gguy

21.02.2024 10:30

Czuć wyborami skoro znowu słychać o metrze które nigdy nie powstanie.

# Mati

21.02.2024 10:36

Nie wierzę i nie uwierzę dopóki nie zobaczę. H. Grionkiewicz, R. Trzaskowski obiecywali metro na Tarchomin od wielu lat. Temat wraca przed każdymi wyborami a po wyborach cisza i zmiany planów.

# JacekJ

21.02.2024 10:44

Primo, metro nie powinno iść pod Światowida skoro mamy już tramwaj. Powinno za to iść od Galerii Północnej w stronę Talarowej i skręcać do z Oczary, tak by dotrzeć do pętli na Winnicy od Dionizosa.

REKLAMA

# JacekJ

21.02.2024 10:54

Metro pod Światowida będzie kanibalizować tramwaj. Rejony pomiędzy Światowida a Modlińska będą się dogęszcząć, dlatego też metro powinno iść mniej więcej po środku Modlińskiej i Światowida. Docelowo dobrze by było również by tramwaj na Modlińskiej nie wjeżdżał na Światowida od strony Gminy lecz za Winorośli.

# Vvv

21.02.2024 11:41

#JacekJ napisał(a) 21.02.2024 10:54
Metro pod Światowida będzie kanibalizować tramwaj. Rejony pomiędzy Światowida a Modlińska będą się dogęszcząć, dlatego też metro powinno iść mniej więcej po środku Modlińskiej i Światowida. Docelowo dobrze by było również by tramwaj na Modlińskiej nie wjeżdżał na Światowida od strony Gminy lecz za Winorośli.
Według mnie metro powinno się zaczynać kolo Aluzyjnej gdzie są budowane bloki(Albo nawet z Jabłonnej, jakby się władze dogadały), potem prowadzić kawałek światowida przez winnicę, nowodwory, targówek kościelny, przejść do myśliborskiej, dalej przez trakt nadwiślański do modlińskiej aż do żerania, gdzie byłby wielki węzeł komunikacyjny.

# JacekJ

21.02.2024 13:22

#Vvv napisał(a) 21.02.2024 11:41
Według mnie metro powinno się zaczynać kolo Aluzyjnej gdzie są budowane bloki(Albo nawet z Jabłonnej, jakby się władze dogadały), potem prowadzić kawałek światowida przez winnicę, nowodwory, targówek kościelny, przejść do myśliborskiej, dalej przez trakt nadwiślański do modlińskiej aż do żerania, gdzie byłby wielki węzeł komunikacyjny.
Pomysł by udrożnić PKP Toruńska jako węzeł intermodalny jest stary jak świat. Tylko miasto musiało spier.. i zakończyć M2 wcześniej, a to powinno przechodzić na drugą stronę, przez piekiełko na trakt i dalej w stronę Aluzyjnej. Ale dziś nie mówimy o M2 lecz o przedłużeniu końcówki M4. Najlepiej by dochodziła do Aluzyjnej ale Winnica w ostateczności też da radę. Ważne by nie puszczać jej po Światowida, nie kanibalizować tramwaju. Kto chce to z tramwaju się przesiądzie do M4, kto nie chce dojedzie na Młociny, a kto będzie chciał od razu wsiąść do M4 to podejdzie spacerem. Hanki Ordonówny od Światowida do Oczary jest niecałe 10 minut spaceru. Ba, często nawet jeździ 211 jak komuś się nie chce. Należy tak projektować by tramwaj i metro się uzupełniały, nie kanibalizowały.

REKLAMA

# Vvv

21.02.2024 13:50

#JacekJ napisał(a) 21.02.2024 13:22
Pomysł by udrożnić PKP Toruńska jako węzeł intermodalny jest stary jak świat. Tylko miasto musiało spier.. i zakończyć M2 wcześniej, a to powinno przechodzić na drugą stronę, przez piekiełko na trakt i dalej w stronę Aluzyjnej. Ale dziś nie mówimy o M2 lecz o przedłużeniu końcówki M4. Najlepiej by dochodziła do Aluzyjnej ale Winnica w ostateczności też da radę. Ważne by nie puszczać jej po Światowida, nie kanibalizować tramwaju. Kto chce to z tramwaju się przesiądzie do M4, kto nie chce dojedzie na Młociny, a kto będzie chciał od razu wsiąść do M4 to podejdzie spacerem. Hanki Ordonówny od Światowida do Oczary jest niecałe 10 minut spaceru. Ba, często nawet jeździ 211 jak komuś się nie chce. Należy tak projektować by tramwaj i metro się uzupełniały, nie kanibalizowały.
Kawałek przez Światowidów powinno jechać, żeby się stykała komunikacja. Dlatego mówię o Winnicy, gdzie jest pętla tramwajowa, Nowodworach, gdzie jest pętla autobusowa i Targówku Kościelnym, gdzie jest mini pętla tramwajowa i ulica Mehoffera, czyli możliwe autobusy do Choszczówki, Dąbrówki, Henrykowa czy Białołęki Dworskiej.

# Gggg

21.02.2024 15:46

Gdy kupowałem mieszkanie na winnicy w 2000 to ok mnie miało być metro . Kotek też miał

# Robert Radwan

21.02.2024 18:27

Trochę brednie piszecie panie Darku. Linię M2 w zasadzie skreślono w połowie lat 90, kiedy było wiadomo, że FSO pójdzie na dno. Przerwano jakiekolwiek prace koncepcyjne, które nie wyszly poza schemat jednej stacji i kresek na planie Warszawy. Ostateczna decyzja końca snów o potędze była w 2004. Natomiast to co dziś jest pokazywane jako M4 też ostateczne nie jest, ale do tematu wrócimy za jakieś 10 lat. I trzeba pamiętać, że cykl inwestycyjny metra to 30 lat. Aha - obiecywanie metra przez radnych dzielnicowych jest śmieszne, bo na to nie mają oni dokładnie żadnego wpływu.

REKLAMA

# Sarmacka resident

22.02.2024 09:06

Spokojnie , Tarchowieś nie zasluguje na zadne metro. Tam jedyne co to można by im te drogi gruntowe zamienic na asfaltowe, ale też nie wiem czy jest sens bo zaraz będzie "aj waj betonoze robio!" Dlatego kategoryczne NIE dla wydawania bez sensu pieniedzy Rafała. Jeśli juz to metro potrzebujemy na Wilanowie.

# Arma

22.02.2024 14:12

Nikt nie da wam tyle ile politycy mogą wam obiecać. Pamietajcie, że idą wybory a wieć festiwal obietnic zost rozpoczęty. Po wyborach to już nie będzie aktualne. Czas na rozliczenie z poprzednich obietnic.
Na Bielanach metro też nie biegnie główną ulicą. Kasprowicza zawsze była na uboczu z niską zabudową. Ul. Broniewskiego lub Żeromskiego są bardziej zabudowane wysokimi blokami, a pomomo tego nie maja merta. Więc nie liczcie na zmiany na Tarcho. Wzdłuż Światowida jest tramwaj i to wyklucza metro jako dublujące istniejącą juz komunikację.
O ile w ogóle metro tu kiedyś dotrze, do 2050 może sie dużo mnienieć.

# Madbutcher

23.02.2024 10:03

#Sarmacka resident napisał(a) 22.02.2024 09:06
Jeśli juz to metro potrzebujemy na Wilanowie.
Tak... Wilanów, znany też jako Lemingrad, albo Osiedle Zdobycz Korposzczurska. To właśnie tu można spotkać najbardziej zagorzały, betonowy wręcz elektorat PO. Zresztą na terenie tej dzielnicy znajduje się też tzw. Zatoka Czerwonych Świń, czyli partyjne osiedle z czasów PRL. Można powiedzieć, że ciągłość tradycji jest zachowana.
Podobno przed ostatnimi wyborami perlamentarnymi byli tam tacy, co przed flaga Unii Europejskiej uroczyście ślubowali, że jeżeli PO wygra te wybory, to już do końca życia nie wezmą do ust kęsa sushi, ani łyka swojej ulubionej New American Herbal Tea Hazy IPY.
Czas już, żeby prezydent Rafał "D*piarz" Trzaskowski nagrodził ich wreszcie za wierność. Tramwaj nie wystarczy - musi być metro!
P.S. Gratuluję #Sarmacka resident biegłości w posługiwaniu się językiem polskim ze szczególnym wskazaniem na ortografię i interpunkcję. Od razu widzę, że mam doczynienia z przedstawicielem "młodych, wykształconych, z dużych ośrodków".

REKLAMA

# Vvv

23.02.2024 11:42

#Sarmacka resident napisał(a) 22.02.2024 09:06
Spokojnie , Tarchowieś nie zasluguje na zadne metro. Tam jedyne co to można by im te drogi gruntowe zamienic na asfaltowe, ale też nie wiem czy jest sens bo zaraz będzie "aj waj betonoze robio!" Dlatego kategoryczne NIE dla wydawania bez sensu pieniedzy Rafała. Jeśli juz to metro potrzebujemy na Wilanowie.
Trzeba było oprotestować tramwaj i zażądać metra.
Przecież z lekkimi poprawkami to byłaby idealna trasa na metro i zamiast jednego tramwaju zabierającego 30 osób co pół godziny jadącego do centum koło półtorej godziny, mielibyście metro zabierające 100 co 5 min i jadące około 20 min.
I jeszcze tę trasę można byłoby wydłużyć w obie strony. Z jednej strony trasa mogłaby się zaczynać w Konstancinie, a kończyć się na dworcu zachodnim.

# TomJas13

23.02.2024 13:42

... a nie lepiej wydłużyć M1 od Młocin na drugą stronę jako pętlę. Rozwiążą się dwa prolemy: metro na Tarchomin i zakorkowane M1, bp zawrotka ma swoje ograniczenia
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe