REKLAMA

Białołęka

komunikacja »

 

Metro? Tramwaj? Postawmy raczej na metrobus

  6 marca 2024

alt='Metro? Tramwaj? Postawmy raczej na metrobus'
Metrobus w Instambule, źródło: Wikipedia

Jak przed każdymi wyborami na Białołęce rozgorzał polityczny spór o metro. Jedni przywołują niespełnione obietnice, inni sugerują, że jego budowa nie ma sensu. Chciałbym zaproponować inne podejście do tematu.

REKLAMA

Na początek zadajmy sobie pytanie. Dlaczego metro jest tak popularne? Odpowiedź jest prosta. Bo nie stoi w korkach, bo nie ma wypadków z innymi pojazdami, bo jest punktualne. Radny Oracz: Czas na poważne traktowanie Białołęki Radny Oracz: Czas na poważne traktowanie Białołęki
Piotr Oracz, samorządowiec z jednym z najdłuższych staży w białołęckiej radzie dzielnicy, społecznik i lider lokalny, w tym roku ponownie kandyduje.
Innymi słowy jest niezawodne i szybkie.

Dlaczego zatem mamy w Polsce tylko dwie linie metra? Bo jest drogie i długo powstaje. Czy możemy sobie wyobrazić coś, co będzie pełniło takie same funkcje jak metro, ale będzie o wiele tańsze? Moim zdaniem tak. Należy postawić na metrobus!

Czym jest metrobus?

To autobusy, które poruszają się po specjalnej trasie, na którą tylko one mają prawo wjechać. Autobusy mają częstotliwość kursowania taką samą jak metro, dzięki czemu niewiele się od niego różnią.

Budowa metrobusa jest nieporównywalnie tańsza od budowy metra czy tramwaju. Według szacunków to koszt około cztery razy niższy niż w przypadku budowy tramwaju i dziesięciokrotnie mniejszy od budowy metra. Wystarczy wybudować lub wyznaczyć specjalną drogę i uniemożliwić na nią wjazd innych pojazdów. Można w tym celu zastosować specustawę ZRID i nie trzeba kopać tunelu.

Mieszkańcy Białołęki zapewne już zwątpili w szybkie zbudowanie metra i tramwajów, co obiecywane jest przed każdymi kolejnymi wyborami. Od kilkunastu lat słyszą o liniach tramwajowych wzdłuż Modlińskiej i na Zieloną Białołękę. W sprawie ich budowy, poza pięknymi wizualizacjami, nie wydarzyło się jednak właściwie nic.

Zapraszamy na zakupy

150 tys. mieszkańców. Komunikacja żałosna

Dlatego uważam, że metrobus mógłby powstać właśnie na Białołęce. Zielona Białołęka to teren, który bardzo dynamicznie się rozwija. Każdego roku w naszej dzielnicy przybywa 5 tys. mieszkańców. Tymczasem transport publiczny jest w opłakanym stanie. Nasza dzielnica ma obecnie ok. 150 tys. mieszkańców. To więcej niż niektóre miasta wojewódzkie.

Metrobus po raz pierwszy został wprowadzony w brazylijskiej Kurytybie. Obecnie z tego systemu korzysta wiele miast. Aby był skuteczny, nie można godzić się na półśrodki. Nie może być tak, że na części trasy jest to w zasadzie buspas. Wszelkie skrzyżowania metrobus powinien omijać na estakadach.

Moim zdaniem potencjalną trasą metrobusa mogłoby być połączenie Zielonej Białołęki z drugą linią metra. Warto byłoby też pomyśleć o połączeniu jego trasy ze stacjami kolejowymi Toruńska, Żerań i Płudy.

Jako radny Białołęki złożyłem interpelację z apelem o budowę metrobusa. Bez odważnych decyzji w sprawie rozbudowy transportu zbiorowego Białołęka jeszcze bardziej zatonie w korkach. Przy takim tempie rozwoju nie możemy dalej stać z założonymi rękami.

Filip Pelc
radny dzielnicy Białołęka

.
 

REKLAMA

Komentarze (11)

# Vvv

06.03.2024 16:42

Debilny i kompletnie nierealny pomysł. Przy polityce miasta zwężającej ulice, zabranie pas jezdni to już kompletnie zagęści ruch drogowy lub wręcz go unieruchomi tak jak widzimy przy bus pasach, a na nich przynajmniej mogą przejechać karetki oraz wozy strażackie. To będzie drogi, bezużyteczny kawałek badziewia.

# metrobus dobry pomysł

06.03.2024 16:49

#Vvv napisał(a) 06.03.2024 16:42
Debilny i kompletnie nierealny pomysł. Przy polityce miasta zwężającej ulice, zabranie pas jezdni to już kompletnie zagęści ruch drogowy lub wręcz go unieruchomi tak jak widzimy przy bus pasach, a na nich przynajmniej mogą przejechać karetki oraz wozy strażackie. To będzie drogi, bezużyteczny kawałek badziewia.
Wczytaj się. Taki metrobus wcale nie musi być wzdłuż istniejących ulic. Można go zrobić w dowolnym miejscu ZRID-em. Ważne, żeby był bezkolizyjny

# Parkprzyszkole

06.03.2024 17:03

Na wschodniej Białołęce pasy drogowe są za wąskie, nie ma nawet miejsca na dwustronny chodnik, nie mówiąc już o drodze rowerowej.
Niby ZRID pozwala budować drogi nawet takie, których nie ma w mpzp. Tylko po co drogą wyłącznie dla metrobusa, który kursowałby co 5 minut?
To rozwiązanie na ZB nie sprawdzi się. Szkoda mącić.
Trzeba cisnąć o jak najszybszą realizację lini tramwajowej na ZB i planować jej przedłużenie w kierunku osiedli przy Zdizarskiej. Wszystko w ramach rezerwy terenu pod TOG.

REKLAMA

# Vvv

06.03.2024 17:41

#metrobus dobry pomysł napisał(a) 06.03.2024 16:49
Wczytaj się. Taki metrobus wcale nie musi być wzdłuż istniejących ulic. Można go zrobić w dowolnym miejscu ZRID-em. Ważne, żeby był bezkolizyjny
Wczytałem aię. Metrobus nie pofrunie, taka trasa dla niego potrzebuje miejsca. Żaden właściciel domu nie zgodzi się na to , żeby jakiś wiadukt leciał nad jego dachem, czyli pozostaje jedna przestrzeń: pas ruchu.
Poza tym, ma to sens, żeby sprężać go z inną komunikacją, bo ludzie gdzieś muszą wsiadać i wysiadać z/do innego transportu. A wiadomo, że miasto zrobi to po kosztach, czyli zabierze istniejący lub możliwy do zrealizowania pas jezdni. Czyli to będzie bezużyteczny drogi buspas, po którym nawet służby nie będą mogły jeździć, a jeden autobus przejedzie po nim w godzinę, może po pół.

# Yvcrr

06.03.2024 17:54

Hahaha Haha hahaha Haha hahaha Haha hahaha Haha hahaha Haha hahaha Haha hahaha Haha hahaha Haha hahaha Haha hahaha Haha hahaha Haha hahaha

# Mirek K

06.03.2024 17:59

Głupi pomysł.

REKLAMA

# Baśka

06.03.2024 18:00

#Vvv napisał(a) 06.03.2024 17:41
Wczytałem aię. Metrobus nie pofrunie, taka trasa dla niego potrzebuje miejsca. Żaden właściciel domu nie zgodzi się na to , żeby jakiś wiadukt leciał nad jego dachem, czyli pozostaje jedna przestrzeń: pas ruchu.

Jest rezerwa po trasę mostu Północnego, który nie powstanie w ciagu 20 lat, wiec można z tej rezerwy skorzystać. Prosta droga do M1

# wykolejnica waskotorowa

06.03.2024 18:38

To zdumiwajace jak władza naszego miasta papuguje po Unii i rozwija XIX wieczny system tramwajowy zamiast nowoczesnego tańszego cichszego i bardziej elastycznego systemu BRT. Lubię tory ale autobus a właściwie trolejbus BRT może na przedmieściach zjechać z magistrali i pojechać po zwykłych ulicach na akumulatorach ladowanych z sieci podczas jazdy po magistrali. Może też ominąć unieruchomiony pojazd czego tramwaje nie potrafią. A magistrale można tak zbudować żeby były dostępne dla pojazdów uprzywilejowanych.

# Madbutcher

07.03.2024 14:38

#wykolejnica waskotorowa napisał(a) 06.03.2024 18:38
To zdumiwajace jak władza naszego miasta papuguje po Unii i rozwija XIX wieczny system tramwajowy zamiast...
Ponieważ jak zachodnioeuropejscy ubermensche coś wymyślą, to słowiańscy podludzie mają obowiązek to kopiować - pokornie i bez szemrania.

REKLAMA

# Kocur

08.03.2024 10:02

Lewactwo wymyśliło trolejbus. Brawo..... Dużo grantów na ten tinktank poszło? Zastanawiam się czy tego nie przetłumaczyć i podesłać na kanał Adam Something - przynajmniej racjonalny ekoświr z poczuciem humoru.

# Rbrjdowv

08.03.2024 17:31

Nie dla burmistrza i rudej ! Niedjacie się nabrać na ich kłamstwa! Ludzie zamieszani w wieczne afery!!
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Kup bilet

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break