Łomianki w I strefie. Bielany zyskają dwie linie i tłok
5 grudnia 2017
W styczniu ZTM zyska tysiące potencjalnych nowych pasażerów. O ile zmieszczą się w metrze.
Czy obniżka cen o 70 zł miesięcznie przekona mieszkańców Łomianek do przesiadki z samochodów do autobusów? Taką nadzieję ma Zarząd Transportu Miejskiego, który podpisał porozumienie z samorządami zarówno Łomianek, jak i gminy Czosnów. Zgodę na podpisanie umowy musi jeszcze dać Rada Warszawy, ale to tylko formalność. 1 stycznia na ulice wyjadą nowe linie autobusowe.
x50 = Łomianki
Podstawowym połączeniem będzie linia 150, kursująca między Dziekanowem Leśnym a stacją Młociny co 10 minut w szczycie, co 15 minut poza szczytem i co pół godziny w weekendy i święta. Wybrane kursy w porannym szczycie w dni nauki szkolnej dojadą na Marymont.
Drugą nową linią będzie 750, kursujące z Młocin w trzech różnych wariantach: do Dębiny, Palmir i Sadowej. Autobusy tej linii będą kursowały - na wspólnym dla wariantów odcinku - co ok. 20 minut w godzinach szczytu i co pół godziny poza tymi godzinami na ich wspólnym odcinku. Linia 701 nie zmieni trasy ani rozkładu, ale zostanie przemianowana na 250. Łomianki zyskają też lepsze połączenie nocne w postaci N56, przedłużonego przez Pułkową i Kolejową do pętli w Dziekanowie Leśnym.
Obsługującym wymienione linie przewoźnikiem będzie Komunikacja Miejska Łomianki. W zamian za tańsze bilety ZTM będzie dostawać od podwarszawskich samorządów 464 tys. zł miesięcznie. Dla porównania: dziś dofinansowanie linii 701 i N56 wynosi 30 tys. zł miesięcznie.
Co to wszystko dla nas oznacza?
Na pierwszy rzut oka obniżka cen w Łomiankach nie wpłynie na komfort poruszania się po mieście mieszkańców Bielan czy Białołęki, ale nic bardziej mylnego. Jeśli tańsze bilety zachęcą dodatkowych pasażerów, poranny tłok na Młocinach i w samym metrze może być jeszcze większy, niż dziś. Zwłaszcza że mieszkańcy Łomianek korzystają z tego samego wejścia na stację, co pasażerowie tramwajów z Tarchomina.
Wejście Łomianek do I strefy to jednak także plusy. Dziś na warszawskich odcinkach tras Ł1, Ł2, ŁZ i BIS co prawda obowiązują bilety ZTM, ale z wyjątkiem 20-minutowych. Od stycznia możliwe będzie przejechanie za 3,40 zł nie tylko w rejon Pułkowej, ale też dalej, do Galerii Łomianki i hipermarketu Auchan.
Dzięki tańszym biletom galeria przy Brukowej może liczyć na dodatkowych klientów, zwłaszcza z Młocin i Tarchomina. To złe wieści m.in. dla właścicieli Galerii Północnej i będącej w budowie Galerii Młociny.
Na koniec warto wspomnieć o warszawiakach pracujących w Łomiankach lub... szukających pracy. Do tej pory miejsca pracy w tym mieście nie były dla mieszkańców stolicy atrakcyjne ze względu na konieczność dojeżdżania autem lub zakupu biletu II strefy (166-180 zł za 30 dni). Teraz mieszkańcy Młocin, Wrzeciona czy Tarchomina powinni poważnie zainteresować się ofertami pracy w Łomiankach, dokąd dojadą w 20-25 minut bez dodatkowych kosztów.
(dg)