REKLAMA

Awangarda między kuchnią a łazienką. Maria Pinińska-Bereś i Jerzy Bereś

autor: Bettina Bereś
wydawnictwo: Universitas
wydanie: Kraków
data: 22 kwietnia 2024
forma: e-book (pdf)
liczba stron: 376
ISBN: 978-83-2426768-2

Historie opowiedziane przez Bettinę Bereś są informacjami bezcennymi, bo pochodzą bezpośrednio od córki, która była uczestniczką wielu opisanych wydarzeń. Jej subiektywne spojrzenie pozwala zajrzeć w głąb, poznać szczegóły niewidoczne dla oczu obserwatora zewnętrznego. Oprócz tego niektóre legendy związane z funkcjonowaniem Marii i Jerzego w świecie artystycznym zostają w książce zweryfikowane. Dodatkowo Bettina ma niezwykły dar opowiadania. Robi to w sposób szczery, bezpośredni, niepozbawiony humoru, jednocześnie nie pomijając faktów, które mogą być przykre czy wstydliwe. Ten sposób pisania sprawia, że uznani na kartach historii sztuki artyści, jakimi byli Maria Pinińska i Jerzy Bereś, stają się dla nas bliskimi osobami, z którymi czujemy bezpośrednią więź. Długo namawiałam Bettinę do spisania tych historii rodzinnych, gdyż jestem ich ogromną fanką. A teraz cieszę się, że dzięki tej publikacji zostały one ocalone na zawsze.dr hab. Iwona Demko Książka Bettiny Bereś jest dla historii sztuki niezwykle cenna, ponieważ z perspektywy córki dwojga osób artystycznych, wręcz ikonicznych dla sceny artystycznej PRL-u, pokazuje to, co nieoficjalne, prywatne i zakulisowe. Doskonale uzupełnia zatem stan badań o Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzym Beresiu, informując o kontekstach, które nie zawsze możemy wyczytać z samych dzieł.prof. dr hab. Marta Smolińska Wspaniale opisana historia kilku pokoleń niezwykłej rodziny, piórem artystki i córki wybitnych polskich artystów. Rozpięta między XIX i XXI wiekiem, jest cenną kroniką życia artystycznego w czasach PRL-u. Bettina Bereś kreśli jednocześnie galerię barwnych postaci, które ukształtowały autorkę, a następnie pokolenie jej dzieci. To biograficzna narracja, która odsłania przed czytelnikami i czytelniczkami zaskakujące kulisy powstawania prac, a jednocześnie dla nas wszystkich może być lekcją pielęgnowania najdrobniejszych wspomnień i historii. Książka jest dla mnie niezwykle bliska nie tylko ze względu na przyjaźń artystki z Cricoteką, ale też z perspektywy mieszkanki będącego kolejnym bohaterem książki osiedla zamieszkiwanego przez rodzinę Beresiów.Natalia Zarzecka Dyrektorka Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie

Bettina Bereś - artystka wizualna, malarka, hafciarka, ceramiczka, graficzka. Wraz z Martą Tarabułą założyła i prowadziła przez cztery lata jedną z pierwszych niekomercyjnych, prywatnych, niezależnych od władz PRL galerii, Galerię Zderzak. Współtworzyła galerię i stowarzyszenie Otwarta Pracownia. Wystąpiła z niego w 2019 roku. Aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym, urządziła ponad czterdzieści wystaw indywidualnych często o znaczących tytułach: Obrazy w czasie zarazy (1995), Bez gruntu (2002), Wyprałam (2018), Nie wyglądaj przez cudze okno (2023). Uczestniczyła w wielu wystawach zbiorowych: Krzątaczki i Decydentki w Domu Norymberskim w Krakowie (2015 i 2018), Wieża Bab 2 w Galerii Białej w Lublinie (2021), Niech szyją! Współczesna rzeźba uszyta w Studio Cannaregio w Wenecji oraz w CSW w Toruniu (2022 i 2023). Jest autorką dwóch realizacji efemerycznych w ramach Land Art Festiwalu w Bubel-Granna nad Bugiem: Uczta w Bublu (2018) i Ogród wspomnień (2019). W 2015 roku założyła Wypożyczalnię obrazów, z której każdy może skorzystać, nie angażując środków finansowych.

Spis treści

Ściągawka Wstęp Część pierwsza Jeszcze piękny świat! Wojna i co dalej? Część druga Chłopak z Nowego Sącza Część trzecia Sztuka ważniejsza niż lodówka Akademia Wystawa w Domu Plastyka Ślub Cudem zdobyte mieszkanie Lipa Goście Osiedlowe sesje fotograficzne Papier mâché Cokoły i inne zgryzoty Jedyna realizacja kościelna rodziców Kostanjevica na Krki i Forma Viva Wakacje Szkoła Babcia Lya Czy kobieta jest człowiekiem? Maszyna marki Łucznik Piękna na własnych warunkach Pejzaż wewnętrzny Dziewczyna w borowinie Kuchnia Taniec ze stolarzem Bez taryfy ulgowej Burzliwa przyjaźń z Kantorem Tratwa Meduzy i plażowiczka z walizkami Przepowiednia II Dla Jerzego Beresia nagość nie była celem Krzysztofory Prawdziwym atrybutem awangardy były spodnie hippisa Zwid wielki Świątynia dumania Pranie Manifestacja to nie happening Szoking w Piwnicy pod Baranami Rzeźba Roku, Spotkania Krakowskie i Konwersatorium Interdyscyplinarne ,,Sztuka - Religia - Nauka" Proszek Ixi Sympozjum feministyczne Stoimy z ojcem w przeciągu Na pograniczu cudów Sylwestry Strój Jerzego Beresia Teleeefon! Mamo, chodźmy już do domu Plenery Pytań Hunwejbini Rok 1975 i dwie akcje z twarzą Zaginione dzieła Licytacja wiązki drewna Wyjazdy zagraniczne Gdzie wy będziecie mieszkać? Kobiece ,,ja" Można umrzeć i jednocześnie żyć Mama, tata i ja Nie chciał brać w tym udziału Nie zapomniałam Podziękowania Indeks osobowy

Na sąsiedniej półce

Szukasz książki, audiobooka? Skorzystaj z wyszukiwarki
;

REKLAMA

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Znajdź swoje wakacje

REKLAMA

Najnowsze informacje na Tu Stolica

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Promocje Cyfrowe.pl
Promocje Cyfrowe.pl
Promocje Cyfrowe.pl

REKLAMA

REKLAMA

Lato 2025
Lato 2025
Lato 2025

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

REKLAMA