Krok naprzód w sprawie trasy S7. Sporny węzeł wraca do łask
27 stycznia 2023
Samorządowi warszawskich Bielan udało się częściowo przekonać Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad do współpracy w sprawie węzła planowanej trasy szybkiego ruchu S7. Drogowcy przygotują dwa warianty, z czego jeden będzie zakładać budowę węzła z pieniędzy rządowych.
"W trakcie cyklicznych spotkań z przedstawicielami Urzędu m.st. Warszawy, Dzielnicy Bielany oraz gmin Stare Babice, Izabelin i Łomianki rozmawiamy na tematy techniczne.
S7 bez zjazdu na Bielany i most Północny? Wiceburmistrz Włodzimierz Piątkowski: "Kompletny absurd"
Rada osiedla Młociny chce, żeby drogowcy wykreślili z projektu trasy szybkiego ruchu połączenie z Wólczyńską i Wóycickiego.
Rewolucja na Nocznickiego. Sześć pasów ruchu, obok biurowce
Już za kilka lat krajobraz między stacją metra Młociny a Wólczyńską może być całkowicie inny od dzisiejszego.
Są one między innymi związane z utrzymaniem dróg obsługujących tereny przyległe do przyszłej trasy S7, po oddaniu inwestycji do użytkowania. Jedną z poruszanych kwestii jest budowa węzła Janickiego w ciągu planowanej drogi ekspresowej S7" - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
S7 z węzłem Janickiego?
Nowa trasa ma połączyć Łomianki z istniejącą trasą Obrońców Grodna (S8). Na terenie Warszawy powstaną zaledwie trzy węzły: Wólka Węglowa (z Wólczyńską i Wóycickiego), Maczka (z przedłużeniem istniejącej ulicy) oraz z trasą Obrońców Grodna (S8). Jeszcze w listopadzie GDKKiA informowała oficjalnie, że z budowy węzła Janickiego zrezygnowano, ponieważ według jej informacji warszawski samorząd nie pracuje nad przedłużeniem Nocznickiego jako fragmentu trasy mostu Skłodowskiej-Curie. W odpowiedzi na nasz artykuł warszawscy urzędnicy ogłosili przetarg na koncepcję programową dla odcinka trasy od stacji metra Młociny właśnie do węzła Janickiego.
"Z uwagi na rozpoczęte przez m.st. Warszawę prace projektowe zmierzające do uzyskania decyzji środowiskowej dla trasy mostu Marii Skłodowskiej-Curie oraz wychodząc naprzeciw oczekiwaniom miasta, podjęliśmy decyzję o przygotowaniu materiałów projektowych niezbędnych do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla odcinka drogi ekspresowej S7 Warszawa - Kiełpin wariantowo, tj. z węzłem Janickiego i bez niego, uwzględniając jednocześnie rezerwę terenową" - poinformowała GDDKiA.
GDDKiA: "Do decyzji daleko"
GDDKiA zastrzega, że do decyzji o budowie węzła Janickiego jest jeszcze daleko i nawołuje samorząd stolicy do dalszej koordynacji działań, szczególnie w kwestii harmonogramu budowy obu tras. Drogowcy uważają, że gwarancją zapewnienia "pełnej funkcjonalności ruchowej" w obrębie tego węzła i obu tras jest kontynuacja budowy przez warszawski ratusz trasy mostu Skłodowskiej-Curie aż na Bemowo. Warto przypomnieć, że pomiędzy ewentualnym węzłem Janickiego a Bemowem znajdują się lotnisko Warszawa-Babice i wpisane do gminnej ewidencji zabytków osiedle Boernerowo.
"Drugim, nie mniej ważnym tematem jest przejęcie do eksploatacji przez samorządy dróg równoległych, które służą do obsługi ruchu lokalnego, zgodnie z ustawą o drogach publicznych. Podpisane zostały już dwa porozumienia, przez gminy Łomianki i Izabelin. Zawarcie takiego porozumienia jest niezbędne również z m.st. Warszawą, zarówno dla inwestycji będących w przygotowaniu, jak też w zakresie istniejących dróg ekspresowych w granicach miasta. Uregulowanie kwestii dróg równoległych, potocznie zwanych serwisowymi, ułatwi mieszkańcom załatwianie spraw dotyczących nieruchomości zlokalizowanych w otoczeniu inwestycji, jak też usprawni proces utrzymania tych dróg, po ich oddaniu do ruchu" - informuje GDDKiA.
Nocznickiego - co się zmieni?
Pierwszy wariant zakłada, że Nocznickiego będzie mieć aż cztery jezdnie. Dwie byłyby bezkolizyjne i przechodziły wiaduktami nad Kasprowicza, wyjazdem z pętli Młociny, Wólczyńską, Arkuszową i Rokokową. Towarzyszyłyby im jezdnie lokalne obsługujące połączenia ze skrzyżowaniami.
W wariancie drugim Nocznickiego przewiduje parametry drogi głównej (taki standard ma np. Marymoncka), z wiaduktami nad skrzyżowaniami z Kasprowicza i wyjazdem z pętli Młociny, a ponadto skrzyżowania w poziomie terenu z Wólczyńską i Arkuszową oraz "w miejscach niezbędnych do obsługi przyległych terenów". Dopuszcza też możliwość zaprojektowania dodatkowych odcinków na estakadach lub w tunelu, jeżeli będzie to uzasadnione wynikami prognoz ruchu.
Trzeci wariant również zakłada dwie jezdnie główne i dwie serwisowe, ale bez wiaduktów. Nocznickiego byłaby bardzo szeroką ulicą, ale tworzyła skrzyżowania z Kasprowicza, wyjazdem z pętli Młociny, Wólczyńską, Arkuszową i Rokokową. Wybrana w przetargu firma będzie miała za zadanie przygotowanie jeszcze co najmniej jednego wariantu. Wszystkie z nich zakładają zachowanie torowiska tramwajowego, a także budowę dwóch chodników oraz dróg dla rowerów i hulajnóg. Wśród wytycznych znalazły się także co najmniej dwa szpalery drzew.
(jok)
.