Rewolucja na Nocznickiego. Sześć pasów ruchu, obok biurowce
24 maja 2021
Już za kilka lat krajobraz między stacją metra Młociny a Wólczyńską może być całkowicie inny od dzisiejszego.
Dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, bezkolizyjne węzły, a obok kilkanaście biurowców - tak może wyglądać już niedługo biegnąca północno-zachodnim skrajem Wawrzyszewa ulica Nocznickiego. Trasa mostu Północnego - co to jest?
Warszawski samorząd nie porusza tego tematu od lat, ale w oficjalnych planach Nocznickiego - na odcinku od Kasprowicza do Wólczyńskiej - to wciąż fragment tzw. trasy mostu Północnego (Skłodowskiej-Curie). Docelowo trasa szybkiego ruchu, łącząca dziś stację metra Młociny z Modlińską, ma być przedłużona zarówno w głąb Białołęki, jak i na lewym brzegu Wisły. Jej głównym zadaniem będzie odciążenie trasy S8.
Trasa mostu Północnego będzie zaczynać się na Białołęce na węźle z inną planowaną drogą szybkiego ruchu: trasą Olszynki Grochowskiej. Stamtąd pobiegnie wielkim łukiem na zachód i południe, przecinając Marywilską, Modlińską, Wisłostradę i Marymoncką, Kasprowicza, Wólczyńską, planowaną trasę S7 i wpadając w Lazurową. Warto dodać, że realizacja takiej trasy wymusi budowę tunelu pod lotniskiem na Bemowie lub jego likwidację.
Nocznickiego - kiedy dwie jezdnie?
Wzmianka o przebudowie Nocznickiego niespodziewanie znalazła się w dokumentach do przetargu na projekt przebudowy Al. Jerozolimskich między Marszałkowską a Nowym Światem. W tabeli pt. "Inwestycje uwzględnione w modelu prognostycznym - menadżerze scenariuszy" czytamy, że według szacunków urzędników przebudowa może nastąpić już w 2025 roku.
Na odcinku od stacji metra Młociny do Wólczyńskiej i dalej, do węzła z planowaną trasą S7, Nocznickiego będzie mieć dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. W praktyce odległość pomiędzy Kasprowicza i Wólczyńską jest tak mała, że droga może wyglądać w tym miejscu podobnie do trasy Prymasa Tysiąclecia: dwie jezdnie po dwa pasy na wiadukcie i identycznej szerokości jezdnie na dole. Dokładne plany nie są jednak znane.
Biurowce obok huty
To nie koniec ogromnych zmian planowanych w tej części Warszawy. W ubiegłym miesiącu pisaliśmy, że niedaleko stacji metra Młociny i planowanej trasy może powstać jeden z największych kompleksów biurowych w Polsce. Kompleks Northern Lights ma powstać na działkach sprzedanych przez Coimpex, znajdujących się przy południowym odcinku Nocznickiego. Koncepcja pracowni architektonicznej Kuryłowicz & Associates zakłada budowę tzw. parku biurowego, czyli kompleksu biurowców o powierzchni około 160 tys. m2.
(dg)