REKLAMA

Wawer

Inwestycje

 

Koniec prac przy tunelu. Piesi schodzą pod ziemię

  30 listopada 2016

alt='Koniec prac przy tunelu. Piesi schodzą pod ziemię'
źródło: ZMID

Za nami otwarcie ostatniej części wielkiej inwestycji w centrum Wawra: kontrowersyjnego przejścia pod Żegańską.

REKLAMA

Dwa lata poważnych utrudnień w Międzylesiu dobiegły końca. 28 października otwarto oczekiwany od wielu lat tunel drogowy w ciągu Zwoleńskiej i Żegańskiej, z którego korzystają pasażerowie autobusów, kierowcy i rowerzyści. 4 listopada zamknięto przejazd kolejowy łączący Anin i Sadul. To zgodne z polityką PKP Polskich Linii Kolejowych, zgodnie z którą docelowo wszyscy będą pokonywać linię otwocką - rozbudowaną o trzeci tor dla pociągów dalekobieżnych - bezkolizyjnie. Dotyczy to także pieszych, którzy musieli czekać na swoją kolej niemal miesiąc. Dopiero 23 listopada oddano do użytku długie przejście podziemne, łączące okolice Ferio i ratusza ze stacją SKM i zachodnią częścią Międzylesia. Dzień później otwarto także pochylnię dla tych rowerzystów, którzy wolą unikać jazdy wspólnym pasem z autobusami. Po stronie Ferio jest ona jednak zakończona windą.

Przejść podziemnych już nie budujemy, ale...

Budowa przejścia pod torami kolejowymi, na których dochodzi do śmiertelnych wypadków z udziałem pieszych, raczej nie była kwestionowana przez mieszkańców dzielnicy. Fala krytyki spadła za to na nowe podziemie pod Żegańską. Przed wawerskim ratuszem piesi muszą ustępować miejsca na ziemi kierowcom, co nie podoba się niektórym naszym czytelnikom.

- Czym jest wygoda kierowców w stosunku do męczarni, jakie muszą przechodzić piesi pokonując bezsensowne stopnie góra-dół-góra-dół? - pyta pan Robert.

Pojawiły się też głosy, że przejście podziemne, tak jak ich większość w Warszawie, szybko stanie się nieprzyjaznym miejscem i nieformalnym "szaletem". Teraz jest już jednak za późno na zmianę decyzji. Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych zdecydował, że przebudowany odcinek Zwoleńskiej i Żegańskiej będzie mieć w całości przekrój 2x2, choć zmian w projekcie dokonywano jeszcze w tym roku.

- Dwa pasy ruchu na rondzie Żegańska-Pożaryskiego zostały wprowadzone do projektu dopiero 30 maja tego roku, wraz z rozbuchaniem całego ronda - pisze Maciej Sulmicki z Zielonego Mazowsza. - Przedtem projekt przewidywał przynajmniej symboliczne zwężenie wylotu i zniechęcenie do wyprzedzania na przejściu przy pomocy powierzchni paskowanych. Teraz na rondzie obowiązuje zasada "szybko i dynamicznie na pasach przy szkole, potem można wolniej".

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Wiadukt byłby tańszy, ale...

- Zamiast trzech wiaduktów w Międzylesiu, Aninie i Radości po 20 mln mamy tunel za 150 mln - uważa nasz czytelnik. - Chyba jedynym powodem budowy tunelu zamiast wiaduktów było to, żeby cały ruch przejeżdżał obok centrum handlowego.

Wiadukt nad torami kolejowymi rzeczywiście był rozważany, ale już dziewięć lat temu wygrała koncepcja z tunelem. Jak pisaliśmy w czerwcu 2007 roku, wiadukt byłby o połowę (a nie 7-8 razy) tańszy. Pieniądze nie były najważniejsze.

- Zwyciężyła koncepcja tunelu droższa, ale mniej ingerująca w układ urbanistyczny osiedla i powodująca mniejsze problemy dla ruchu pieszego - pisaliśmy. - Budowa wiaduktu związana byłaby z koniecznością pokonania znacznej wysokości i wykonania stromych zjazdów o nachyleniu około 8%. Wiadukt musiałby być zbudowany ponad trakcją elektryczną linii kolejowej. Taką różnicę poziomów musiałby pokonać pieszy, przechodząc przez tory lub chcąc dostać się do przystanku autobusowego, który byłby zlokalizowany na wiadukcie.

W 2007 roku, gdy inwestycja podlegała Zarządowi Dróg Miejskich, za najważniejsze argumenty uznawano wygodę pieszych i troskę o krajobraz Międzylesia. Po podziale instytucji i utworzeniu Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych projekt tunelu stopniowo zmierzał w kierunku tego, co widzimy na własne oczy. Sądząc z komentarzy większość mieszkańców jest bardzo zadowolona z nowego tunelu i przejść podziemnych.

- Niektórzy zdążyli zapomnieć przez te ostatnie dwa lata, jakie były tu korki i niebezpieczne przejście - pisze pan Konrad. - Świetna inwestycja. Być może rzeczywiście zapomniano uwzględnić na całym odcinku ruch rowerowy, jednak ogólne wrażenie dawniej i dziś jest pozytywne.

(dg)

 

REKLAMA

Komentarze (3)

# bobas

02.12.2016 16:44

Niestety podajecie jakieś niesprawdzone informacje a mówiąc wprost piszecie bzdury, że zwyciężyła koncepcja droższa ale mniej ingerująca w układ osiedla.
Nabudowano rond jak w szczerym polu przy autostradzie, tunel ma cztery pasy ruchu, wyburzono kilka przedwojennych budynków o wycięciu setek drzew nie wspomnę.
Co do cen budowy przykład pierwszy z brzegu - budowa wiaduktu (W m. Nowa Dęba w ciągu DK9 firma Skanska rozpoczęła prace budowlane związane z budową wiaduktu nad linią PKP LHS. Planowany koszt inwestycji to ok. 8,1 mln PLN. Termin zakończenia prac to grudzień 2013r.)link do strony GDDKIA pod spodem
Nikt rozsądny nie rozpatrywałby wiaduktu z przejściem górą dla pieszych, dla pieszych tak jak teraz trzeba budować przejścia podziemne, co do konieczności budowy zjazdów o spadku 8% - przy długich spadkach nie jest to potrzebne a miejsca na spadki jest wystarczjąco dużo.
A więc zwyciężyła koncepcja dużo droższa, powodująca dużo wyburzeń i konieczność budowy kilku rond. Dlaczego - śmiem twierdzić że to nabywca terenów ferio Wawer poczynił bardzo silne starania by to ta koncepcja skanalizowania całego ruchu z kilku miejscowości obok jego centrum handlowego w megatunelu zwyciężyła.
Więc naprawdę wygrałą koncepcja o wiele bardziej dezintegrująca otoczenie i o wiele droższa.Ma ona jedną zaletę, jak już jedziesz na drugą stronę torów to musisz przejechać obok Ferio Wawer.
Gratulacje za skuteczność dla włascicieli czyli spółki córki niemieckiego banku Raifeisen.
https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/11266/ Budowa-wiaduktu-w-Nowej-Debie-rozpoczeta

# aom

04.12.2016 22:31

02.12.2016 16:44
#bobas
co ty kolego za przeproszeniem pierniczysz...jakie setki drzew??? kilka brzozek i mnostwo krzakow za BP...lepsza ronda niz skrzyowanie ze swiatlami...a z tym wiaduktem to sie schowaj bo jest bez sensu budowac wiaduk na 15 metrow w jednorodzinnej zabudowie, chciales chyba sobie wybudowac pomnik wlasnej glupoty....
tunel jest super dojazd do CZD czy urzedu dzielnicy trwa chwile, a nie z 20minut jak sie trafilo pociag.... naprawde nie zwracajcie uwagi na takich wiecznie marudzacych "bobasów",,,,

# coffee

05.12.2016 15:07

#bobas napisał(a) 02.12.2016 16:44
Niestety podajecie jakieś niesprawdzone informacje a mówiąc wprost piszecie bzdury, że zwyciężyła koncepcja droższa ale mniej ingerująca w układ osiedla.
Nabudowano rond jak w szczerym polu przy autostradzie, tunel ma cztery pasy ruchu, wyburzono kilka przedwojennych budynków o wycięciu setek drzew nie wspomnę.
Co do cen budowy przykład pierwszy z brzegu - budowa wiaduktu (W m. Nowa Dęba w ciągu DK9 firma Skanska rozpoczęła prace budowlane związane z budową wiaduktu nad linią PKP LHS. Planowany koszt inwestycji to ok. 8,1 mln PLN. Termin zakończenia prac to grudzień 2013r.)link do strony GDDKIA pod spodem
Nikt rozsądny nie rozpatrywałby wiaduktu z przejściem górą dla pieszych, dla pieszych tak jak teraz trzeba budować przejścia podziemne, co do konieczności budowy zjazdów o spadku 8% - przy długich spadkach nie jest to potrzebne a miejsca na spadki jest wystarczjąco dużo.
A więc zwyciężyła koncepcja dużo droższa, powodująca dużo wyburzeń i konieczność budowy kilku rond. Dlaczego - śmiem twierdzić że to nabywca terenów ferio Wawer poczynił bardzo silne starania by to ta koncepcja skanalizowania całego ruchu z kilku miejscowości obok jego centrum handlowego w megatunelu zwyciężyła.
Więc naprawdę wygrałą koncepcja o wiele bardziej dezintegrująca otoczenie i o wiele droższa.Ma ona jedną zaletę, jak już jedziesz na drugą stronę torów to musisz przejechać obok Ferio Wawer.
Gratulacje za skuteczność dla włascicieli czyli spółki córki niemieckiego banku Raifeisen.
https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/11266/ Budowa-wiaduktu-w-Nowej-Debie-rozpoczeta
Nie porównuj kosztów budowy byle kładki w szczerym polu do tunelu w rejonie zurbanizowanym gdzie w grę wchodziła przekładka instalacji podziemnych i wykup gruntów. Nie rób tego bo się zwyczajnie ośmieszasz.

REKLAMA

więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWawer

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

REKLAMA