Czwarty tor na Białołęce. Mieszkańcy wciąż zaniepokojeni inwestycją
dzisiaj, 08:33
Rozbudowa linii kolejowej na Białołęce o dodatkowy, czwarty tor, wciąż budzi niepokój mieszkańców. PKP Polskie Linie Kolejowe odpowiedziały na interpelację radnego Filipa Pelca, wyjaśniając kilka kluczowych kwestii dotyczących inwestycji.
Inwestycje w kolej dużych prędkości budzą emocje. Z jednej strony to szansa na rozwój komunikacji szynowej, z drugiej - obawy lokalnych społeczności. Wśród najczęściej powtarzanych zarzutów są m.
Linia kolejowa przez park pałacu w Jabłonnie? Niewiarygodne plany PKP PLK
To co wydaje się niewiarygodną fikcją, na mapach kolejowej spółki PKP PLK już istnieje. Nowa linia kolejowa, którą miałyby kursować pociągi w kierunku Nasielska przed wjazdem do Jabłonny przecięłaby Modlińską i jechałaby wzdłuż wału wiślanego tnąc zabytkowy park pałacu w Jabłonnie. Inne warianty przewidują dodatkowe tory przez Legionowo.
in. wycinki lasów, wyburzenia zabudowań czy utrudnienia w ruchu lokalnym.
Będzie mniej wycinek w Lesie Jabłonowskim?
Celem inwestycji PKP PLK jest oddzielenie ruchu aglomeracyjnego (SKM i Koleje Mazowieckie) od dalekobieżnego. Na odcinku od Dworca Wschodniego do stacji Praga ma być docelowo sześć torów, a na Białołęce - cztery. Linia ma prowadzić dalej do Nasielska, przez Legionowo i okoliczne gminy.
PKP PLK informuje, że w 2024 roku przebieg linii na terenie Lasu Jabłonowskiego został zmodyfikowany w odpowiedzi na postulaty mieszkańców. Dzięki temu ograniczono powierzchnię wycinki z 30,8 ha do 17,2 ha.
Co z wiaduktami i ekranami akustycznymi?
W odpowiedzi na interpelację radnego, kolejarze zapewniają, że nie planują wyburzeń istniejących wiaduktów. Zostaną one jedynie przebudowane - m.in. wiadukty drogowe przy ul. Klasyków-Bohaterów i ul. Jeżowskiego oraz wiadukt kolejowy na ul. Płochocińskiej.
Co z ekranami akustycznymi? PKP PLK nie wyklucza ich budowy, ale uzależnia decyzję od wyników oceny oddziaływania na środowisko i decyzji środowiskowej.
Parkuj i jedź... ale nie wiadomo gdzie
Niejasna pozostaje przyszłość parkingu P+R przy stacji Warszawa Płudy. PKP PLK dopuszcza rekomendację jego budowy, ale pozostawia realizację w gestii miasta.
PKP PLK zapewnia, że nie planuje wywłaszczeń mieszkańców. Jednak w trakcie konsultacji społecznych mieszkańcy wnioskowali o budowę chodnika wzdłuż ul. Zawiślańskiej. W efekcie konieczne może być częściowe przejęcie pasa terenu przylegającego do tej ulicy.
Którędy ma przebiegać korytarz nr 4?
W kwietniu PKP PLK wybrały wariant przebiegu nowej linii kolejowej na trasie Warszawa Wschodnia - Nasielsk (Kątne/Świercze). Do dalszej analizy trafił korytarz nr 4 w dwóch wariantach realizacyjnych. Trasa rozpocznie się na stacji Warszawa Praga, przebiegnie równolegle do istniejących torów linii nr 9 i 456 (przez Choszczówkę i jabłonowski Bukowiec), a następnie odbije w prawo do tunelu pod Centrum Szkolenia Policji w Legionowie. Dalej linia przejdzie przez miejscowości: Kałuszyn, Sikory, Kikoły, Wólka Kikolską, Psucin, Cegielnia Psucka, Studzianki, Mogowo, Stare Pieścirogi, Zapole, Kosewo Włościańskie oraz Kątne. Teraz czas na analizę środowiskową oraz ocenę kosztów i korzyści dla tej trasy (mówi się o 12 minutach oszczędności na tym odcinku). Decyzja o realizacji lub rezygnacji z projektu ma zapaść na początku 2026 roku. Obecnie inwestycja ma finansowanie wyłącznie na opracowanie studium wykonalności.
(db)
.