Galeria zakorkuje Młociny? "Pod oknami będziemy mieć tranzyt"
13 lutego 2019
Trzecie co do wielkości centrum handlowe Warszawy będzie obsługiwane przez wąską, lokalną ulicę. Mieszkańcy boją się, że auta szukających przejazdu klientów "rozjadą" osiedle.
Z perspektywy kierowców jadących od strony Wisły w kierunku Kasprowicza wydaje się, że Galeria Młociny stoi bezpośrednio przy trasie i będzie z nią bezpośrednio połączona. Nic bardziej mylnego. Choć budowa zjazdu z trasy i tunelu pod jej jezdniami, prowadzącego w stronę Wisłostrady, wydawała się oczywista, niczego takiego nie ma w planach.
Galeria Młociny zrezygnowała z lodowiska. "Postawmy na Chomiczówce"
Jest szansa, że Bielany zyskają lodowisko i zadaszony skatepark. Po wycofaniu się inwestora Galerii Młociny z pomysłu budowy ślizgawki na dachu, trwają poszukiwania miejsca na nową - tym razem całoroczną atrakcję dla mieszkańców.
Galeria Młociny będzie obsługiwana w całości od ulicy Zgrupowania AK Kampinos.
- To lokalna droga z jednym pasem ruchu w każdym kierunku, bez powiązania z mostem Skłodowskiej-Curie i Wisłostradą - przypomina bielańska radna Agnieszka Gola. - Obawiamy się, że takie rozwiązanie zmieni charakter Młocin, pogorszy bezpieczeństwo na ulicach i jakość powietrza.
Nikt nie słucha
- Od początku prac na budowie centrum handlowego apelujemy do urzędu miasta, żeby porozumiał się z inwestorem i skłonił go do zbudowania wjazdów z prawdziwego zdarzenia, ale to nic nie daje - mówią członkowie rady osiedla Młociny. - Boimy się, że kierowcy będą jeździć do Galerii przez nasze lokalne ulice i pod oknami będziemy mieć tranzyt.
Według szacunków ok. 80% klientów centrum handlowego ma dojeżdżać komunikacją miejską, co jest realne. Spodziewany ruch będzie jednak tak duży, że nawet 20% osób wybierających samochód może sparaliżować uliczki Młocin. Jeśli lewoskręt ze Zgrupowania AK Kampinos w trasę Wittek (mostu Skłodowskiej-Curie) stanie się niewydolny, kierowcy zaczną jeździć przez osiedle.
Co robić?
Mieszkańcy proponują m.in. budowę bezpośredniego zjazdu z Pułkowej w Zgrupowania AK Kampinos, który ułatwiłby wjazd do Galerii od strony Łomianek. Problem polega na tym, że ingerencja w drogę krajową wymagałaby zgody ministerstwa i pozytywnej opinii Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, na którą trudno liczyć. Bardziej prawdopodobne jest rozwiązanie problemów za pomocą zmian w organizacji ruchu.
- Bardzo pomógłby nakaz skrętu w prawo ze Zgrupowania AK Kampinos w Książąt Mazowieckich - mówią mieszkańcy. - Kierowcy wyjeżdżający z Galerii omijaliby zakorkowany lewoskręt przy stacji metra i jechali na prawoskrętach przez Książąt Mazowieckich i Nocznickiego do trasy mostu. Po przebiciu Nocznickiego do Marymonckiej powstałaby druga opcja wyjazdu. Na takiej organizacji ruchu sami byśmy stracili, ale najbardziej interesuje nas zabezpieczenie Młocin przed "zalewem" aut.
Galeria przy Galerii
Galeria Młociny powstaje zaledwie trzy przystanki tramwajowe od otwartej w 2017 roku Galerii Północnej. Warto przypomnieć, że podczas budowy centrum handlowego na Tarchominie firma GTC poszerzyła ulicę Światowida z dwóch do czterech pasów oraz zbudowała dwie ulice sąsiadujące z budynkiem (Kościeszów i Szafrańców) i przystanek tramwajowy. Wszystko na własny koszt, na podstawie porozumień negocjowanych przez samorząd.
Nie wiadomo jeszcze, kiedy zostanie otwarta Galeria Młociny. Jak informuje firma EPP, nastąpi to "wiosną". Obecnie w budynku trwają już prace wykończeniowe i urządzanie sklepów.
(dg)
.