Galeria Młociny: jak dojechać autem?
15 maja 2019
Otwarcie wielkiego centrum handlowego już za kilka dni. Mieszkańcy nie mają wątpliwości: będą ogromne korki.
Galeria Młociny wystartuje w przyszły czwartek, 23 maja. Jeśli powtórzy się historia z otwarciem pobliskiej Galerii Północnej, przez pierwszych kilka dni okolica będzie całkowicie zakorkowana. Później ruch się ułoży, ale nikt nie jest w stanie przewidzieć, w jaki sposób. Na opublikowanych w Internecie animacjach właściciel centrum handlowego zaleca kierowcom dojeżdżać głównymi arteriami: Wisłostradą, Marymoncką i Kasprowicza, a następnie trasą Wittek (mostu Skłodowskiej-Curie) i Zgrupowania AK Kampinos. Jak łatwo zauważyć, wszystkie sugerowane trasy prowadzą przez skrzyżowanie obok pętli tramwajowej Młociny.
- Chyba nie jesteście świadomi tego, że węzeł Młociny zakorkuje się całkiem, więc tę całą infografikę możecie przełożyć do segregatora "miało być pięknie, wyszło jak zawsze" - krytykuje mieszkaniec Młocin.
Galeria kontra... tramwaj
Jadący do Galerii Młociny kierowcy będą przejeżdżać przez tory, którymi kursują tramwaje linii 2 i 6 (oraz składy zjeżdżające do zajezdni). Są tam światła, na których Tramwaje Warszawskie planują wprowadzić zieloną falę dla komunikacji szynowej. Ile samochodów będzie w stanie przejechać w godzinach popołudniowego szczytu, gdy "dwójka" wyjeżdża z pętli Młociny co 3-4 minuty? Do tego trzeba doliczyć kursującą co 8 minut "szóstkę".
Chcąc uniknąć korków kierowcy zapewne zaczną szukać tras alternatywnych. Jak podpowiada Galeria Młociny, warto będzie rozważyć dojazd od strony Wrzeciona, ulicami Nocznickiego, Książąt Mazowieckich i Zgrupowania AK Kampinos, obok zajezdni tramwajowej. To zrodzi kolejne problemy, takie jak protesty mieszkańców Wrzeciona zaskoczonych wzmożonym ruchem pod oknami bloków.
Włączą słynne światła?
- Na naszą prośbę Biuro Polityki Mobilności i Transportu zleciło Tramwajom Warszawskim opracowanie nowego projektu sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Zgrupowania AK Kampinos z Książąt Mazowieckich - czytamy w piśmie wysłanym w lutym przez burmistrza Grzegorza Pietruczuka do radnej Agnieszki Goli, która pytała o zmiany w organizacji ruchu wokół Galerii.
Mowa o skrzyżowaniu opisywanym po otwarciu mostu Skłodowskiej-Curie przez wszystkie media. Na skrzyżowaniu Zgrupowania AK Kampinos z Książąt Mazowieckich stoją 64 sygnalizatory, ale wszystkie są wyłączone. Gdy światła zostały włączone, cała okolica stanęła w korkach - nawet tramwaje usiłujące wyjechać na trasy z zajezdni Żoliborz. Ówczesny miejski inżynier ruchu Janusz Galas uznał, że świateł nie da się dobrze zaprogramować, kazał je wyłączyć i problem został rozwiązany.
Teraz przez słynne skrzyżowanie będą przejeżdżać kierowcy wyjeżdżający z Galerii Młociny. Jeśli światła nie zostaną włączone, może dochodzić do stłuczek z udziałów tramwajów, paraliżujących ruch na Tarchomin. Z kolei przy włączonych światłach może się okazać, że "dwójka" stoi w korkach, na czym także ucierpią pasażerowie z drugiej strony Wisły.
(dg)