Gadżety dla rowerzystów już działają. "To zupełnie niepotrzebne"
31 sierpnia 2020
Urządzenia pokazujące, z jaką prędkością należy jechać, by złapać zielone - taki prezent dla rowerzystów przygotowali drogowcy.
Jak donosi Zarząd Dróg Miejskich, właśnie zakończyła się instalacja wszystkich ponad 50 innowacyjnych urządzeń zaprojektowanych z myślą o rowerzystach. Specjalne totemy podpowiadają jak jechać, aby na najbliższym skrzyżowaniu płynnie przejechać na zielonym świetle.
- Obecnie totemy stoją na sześciu popularnych trasach rowerowych - pisze ZDM. - Są to Czerniakowska, Świętokrzyska, Wybrzeże Gdańskie, Powsińska-Wiertnicza-Przyczółkowa, Okopowa-Towarowa oraz Dwernickiego-Szaserów.
Totemy czy gadżety?
W sierpniu korzystaliśmy z dróg rowerowych na Świętokrzyskiej i Okopowej niemal codziennie. Ani razu nie zauważyliśmy, by rowerzyści spoglądali na totemy i dostosowywali swoją prędkość jazdy do wyświetlanych komunikatów. Co więcej, osoby pytane o ocenę projektu zazwyczaj odpowiadały, że to zbędny gadżet a pieniądze należało wydać na budowę choćby najkrótszych łączników dróg albo nawet na stojaki.
Całkowicie inne zdanie na temat totemów mają drogowcy, zapewniający że byli otwarci na uwagi warszawiaków i że testy pierwszego urządzenia - ustawionego w 2019 roku na rogu Okopowej i Anielewicza - były pomyślne. Ponieważ firma Siemens Mobility zbudowała totemy w ramach prac nad Zintegrowanym Systemem Zarządzania Ruchem, ich koszt został ukryty przed warszawiakami. Warto dodać, że w 2017 roku identyczny system testował niderlandzki Utrecht, uznawany przez wielu specjalistów za miasto wzorcowe pod względem udogodnień dla rowerzystów. Totem został odsłonięty na skrzyżowaniu Amsterdamsestraatweg i Marnixlaan i... zapadła cisza. Samorząd Utrechtu nie pochwalił się wynikami pilotażu i nie kontynuował projektu.
Totem rowerowy - jak to działa?
Zainstalowany w totemie radar szacuje prędkość rowerzysty i przesyła ją do sterownika sygnalizacji świetlnej. Sterownik analizuje te informacje i ustala, czy możliwy jest przejazd przez skrzyżowanie bez zatrzymania. Następnie sterownik zwrotnie przesyła tę informację do totemu z instrukcją dla rowerzysty. Komunikat jest wyświetlany w formie jednego z czterech animowanych znaków w kształcie syrenki: "możesz zwolnić", "utrzymaj tempo", "możesz przyspieszyć", "nie przejedziesz".
(dg)