REKLAMA

Puls Warszawy

różne »

 

Gadżety dla rowerzystów już działają. "To zupełnie niepotrzebne"

  31 sierpnia 2020

alt='Gadżety dla rowerzystów już działają. "To zupełnie niepotrzebne"'
źródło: ZDM

Urządzenia pokazujące, z jaką prędkością należy jechać, by złapać zielone - taki prezent dla rowerzystów przygotowali drogowcy.

REKLAMA

Jak donosi Zarząd Dróg Miejskich, właśnie zakończyła się instalacja wszystkich ponad 50 innowacyjnych urządzeń zaprojektowanych z myślą o rowerzystach. Specjalne totemy podpowiadają jak jechać, aby na najbliższym skrzyżowaniu płynnie przejechać na zielonym świetle.

- Obecnie totemy stoją na sześciu popularnych trasach rowerowych - pisze ZDM. - Są to Czerniakowska, Świętokrzyska, Wybrzeże Gdańskie, Powsińska-Wiertnicza-Przyczółkowa, Okopowa-Towarowa oraz Dwernickiego-Szaserów.

Totemy czy gadżety?

W sierpniu korzystaliśmy z dróg rowerowych na Świętokrzyskiej i Okopowej niemal codziennie. Ani razu nie zauważyliśmy, by rowerzyści spoglądali na totemy i dostosowywali swoją prędkość jazdy do wyświetlanych komunikatów. Co więcej, osoby pytane o ocenę projektu zazwyczaj odpowiadały, że to zbędny gadżet a pieniądze należało wydać na budowę choćby najkrótszych łączników dróg albo nawet na stojaki.

Całkowicie inne zdanie na temat totemów mają drogowcy, zapewniający że byli otwarci na uwagi warszawiaków i że testy pierwszego urządzenia - ustawionego w 2019 roku na rogu Okopowej i Anielewicza - były pomyślne. Ponieważ firma Siemens Mobility zbudowała totemy w ramach prac nad Zintegrowanym Systemem Zarządzania Ruchem, ich koszt został ukryty przed warszawiakami. Warto dodać, że w 2017 roku identyczny system testował niderlandzki Utrecht, uznawany przez wielu specjalistów za miasto wzorcowe pod względem udogodnień dla rowerzystów. Totem został odsłonięty na skrzyżowaniu Amsterdamsestraatweg i Marnixlaan i... zapadła cisza. Samorząd Utrechtu nie pochwalił się wynikami pilotażu i nie kontynuował projektu.

Zapraszamy na zakupy

Totem rowerowy - jak to działa?

Zainstalowany w totemie radar szacuje prędkość rowerzysty i przesyła ją do sterownika sygnalizacji świetlnej. Sterownik analizuje te informacje i ustala, czy możliwy jest przejazd przez skrzyżowanie bez zatrzymania. Następnie sterownik zwrotnie przesyła tę informację do totemu z instrukcją dla rowerzysty. Komunikat jest wyświetlany w formie jednego z czterech animowanych znaków w kształcie syrenki: "możesz zwolnić", "utrzymaj tempo", "możesz przyspieszyć", "nie przejedziesz".

(dg)

 

REKLAMA

Komentarze (2)

# Marian

31.08.2020 20:12

Zamiast wydawać pieniądze na pierdoły to ścieżki z kostki poprawcie.

# kaloszek

06.04.2023 10:01

Niestety jakoś nie miałem jeszcze okazji nad tym się zastanawiać i na ten moment dla mnie zdecydowanie najlepsze są i tak breloczki z garwerem. Fajnie, że bez żadnego rpoblemu zawsze możemy je zamówić w https://mediadesign.pl/breloki-reklamowe i jestem zdania, żę fajnie jest o tym właśnie wiedzieć.
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA