REKLAMA

Puls Warszawy

różne

 

Ekipa spartaczyła remont

  12 lutego 2010

Jakiś czas temu wyremontowałem kuchnię. Z zewnątrz wszystko wyglądało porządnie. Po kilku miesiącach przyszedł do mnie sąsiad z dołu z informacją, że ma plamę na suficie.

REKLAMA


Autor jest prawnikiem
w kancelarii
Smoktunowicz & Falandysz
 
Okazało się, że podczas remontu mojej kuchni ekipa popełniła błąd. Hydraulik źle uszczelnił rurę w ścia-nie, z której od samego początku wydostawała się woda. Ponieważ była to niewielka nieszczelność, na jej widoczny efekt trzeba było poczekać kilka mie-sięcy. Zadzwoniłem do mojej ekipy, ale usłyszałem, że oni wszystko zrobili dobrze, a awaria musiała na-stąpić później. W efekcie musiałem znowu zatrudnić montera, rozkuć kuchnię, naprawić usterkę, no i oczywiście zapłacić sąsiadowi za zniszczenia. Nie jest to moim zdaniem w porządku, że klient musi płacić ze błędy fachowców. Dlaczego ekipy remontowe nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za swoją pracę? Jak wyegzekwować ewentualne odszkodowanie?

Umowa dotycząca remontu kuchni to rodzaj umowy o dzieło. Przepisy Kodeksu Cywilnego nakła-dają na wykonującego odpowiedzialność za wady dzieła, a oprócz tego ponosi on odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy. Jeżeli dzieło (w postaci remontu kuchni) posiadałoby wady, za-mawiający może zażądać od ekipy remontowej ich usunięcia. W celu usunięcia usterek - jakimi bez wątpienia są nieszczelności w instalacji wodnej - zamawiający powinien wyznaczyć ekipie odpowiedni termin z zagrożeniem, że po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu nie przyjmie naprawy.

Gdy wady czy usterki nie dadzą usunąć się lub ekipa remontowa nie zdoła ich usunąć w odpowiednim czasie, zamawiający może odstąpić od umowy lub żądać obniżenia wynagrodzenia. To samo dotyczy przypadku, gdy ekipa remontowa nie usunęła wad w terminie wyznaczonym przez zamawiającego.

Ponadto, w myśl ogólnych przepisów dotyczących nienależytego wykonania zo-bowiązania - w tym wypadku nienależycie wykonanego remontu kuchni - ekipa remontowa (jako dłużnik) jest odpowiedzialna za powstanie szkody, czyli wszelkie koszty spowodowane nieszczelnością rury tj. koszty ponownego remontu, zarówno u zamawiającego, jak i jego sąsiada.

W przytoczonym przykładzie istniały przesłanki do dochodzenia od ekipy re-montowej naprawienia usterki w pierwszej kolejności, a następnie dochodzenia od nich odszkodowania. Niestety brak pisemnego wezwania ekipy remontowej do na-prawienia usterki z wyznaczeniem jej odpowiedniego terminu i zatrudnienie w celu usunięcia nieszczelności instalacji całkowicie innej ekipy remontowej powodują, że dochodzenie odszkodowania od pierwszej ekipy staje się utrudnione poprzez nie-możność stwierdzenia, w jaki sposób i w jakich okolicznościach doszło do powstania usterki.

Dochodzenie roszczeń odszkodowawczych następuje w postępowaniu sądo-wym, w którym strona poszukująca ochrony swoich praw musi udowodnić zasad-ność swoich twierdzeń oraz wykazać związek pomiędzy powstałą szkodą a działa-niami strony przeciwnej. W niniejszej sprawie, właśnie z powodu dokonania już na-prawy usterki, udowodnienie nienależytego wykonania remontu w postaci powsta-nia usterki w instalacji wodnej byłoby nad wyraz pracochłonne, utrudnione i zwią-zane z koniecznością powoływania wielu dowodów w postępowaniu, w tym nawet dowodu z opinii biegłego.

dr Michał Kuliński

Masz pytanie do prawnika?
Dzwoń 22 614-58-28 lub pisz: kchodkowska@gazetaecho.pl
Prawnik odpowiada na pytania Czytelników tylko na łamach "Echa"

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe