REKLAMA

Puls Warszawy

różne

 

Ekipa spartaczyła remont

  12 lutego 2010

Jakiś czas temu wyremontowałem kuchnię. Z zewnątrz wszystko wyglądało porządnie. Po kilku miesiącach przyszedł do mnie sąsiad z dołu z informacją, że ma plamę na suficie.

REKLAMA


Autor jest prawnikiem
w kancelarii
Smoktunowicz & Falandysz
 
Okazało się, że podczas remontu mojej kuchni ekipa popełniła błąd. Hydraulik źle uszczelnił rurę w ścia-nie, z której od samego początku wydostawała się woda. Ponieważ była to niewielka nieszczelność, na jej widoczny efekt trzeba było poczekać kilka mie-sięcy. Zadzwoniłem do mojej ekipy, ale usłyszałem, że oni wszystko zrobili dobrze, a awaria musiała na-stąpić później. W efekcie musiałem znowu zatrudnić montera, rozkuć kuchnię, naprawić usterkę, no i oczywiście zapłacić sąsiadowi za zniszczenia. Nie jest to moim zdaniem w porządku, że klient musi płacić ze błędy fachowców. Dlaczego ekipy remontowe nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za swoją pracę? Jak wyegzekwować ewentualne odszkodowanie?

Umowa dotycząca remontu kuchni to rodzaj umowy o dzieło. Przepisy Kodeksu Cywilnego nakła-dają na wykonującego odpowiedzialność za wady dzieła, a oprócz tego ponosi on odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy. Jeżeli dzieło (w postaci remontu kuchni) posiadałoby wady, za-mawiający może zażądać od ekipy remontowej ich usunięcia. W celu usunięcia usterek - jakimi bez wątpienia są nieszczelności w instalacji wodnej - zamawiający powinien wyznaczyć ekipie odpowiedni termin z zagrożeniem, że po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu nie przyjmie naprawy.

Gdy wady czy usterki nie dadzą usunąć się lub ekipa remontowa nie zdoła ich usunąć w odpowiednim czasie, zamawiający może odstąpić od umowy lub żądać obniżenia wynagrodzenia. To samo dotyczy przypadku, gdy ekipa remontowa nie usunęła wad w terminie wyznaczonym przez zamawiającego.

Ponadto, w myśl ogólnych przepisów dotyczących nienależytego wykonania zo-bowiązania - w tym wypadku nienależycie wykonanego remontu kuchni - ekipa remontowa (jako dłużnik) jest odpowiedzialna za powstanie szkody, czyli wszelkie koszty spowodowane nieszczelnością rury tj. koszty ponownego remontu, zarówno u zamawiającego, jak i jego sąsiada.

W przytoczonym przykładzie istniały przesłanki do dochodzenia od ekipy re-montowej naprawienia usterki w pierwszej kolejności, a następnie dochodzenia od nich odszkodowania. Niestety brak pisemnego wezwania ekipy remontowej do na-prawienia usterki z wyznaczeniem jej odpowiedniego terminu i zatrudnienie w celu usunięcia nieszczelności instalacji całkowicie innej ekipy remontowej powodują, że dochodzenie odszkodowania od pierwszej ekipy staje się utrudnione poprzez nie-możność stwierdzenia, w jaki sposób i w jakich okolicznościach doszło do powstania usterki.

Dochodzenie roszczeń odszkodowawczych następuje w postępowaniu sądo-wym, w którym strona poszukująca ochrony swoich praw musi udowodnić zasad-ność swoich twierdzeń oraz wykazać związek pomiędzy powstałą szkodą a działa-niami strony przeciwnej. W niniejszej sprawie, właśnie z powodu dokonania już na-prawy usterki, udowodnienie nienależytego wykonania remontu w postaci powsta-nia usterki w instalacji wodnej byłoby nad wyraz pracochłonne, utrudnione i zwią-zane z koniecznością powoływania wielu dowodów w postępowaniu, w tym nawet dowodu z opinii biegłego.

dr Michał Kuliński

Masz pytanie do prawnika?
Dzwoń 22 614-58-28 lub pisz: kchodkowska@gazetaecho.pl
Prawnik odpowiada na pytania Czytelników tylko na łamach "Echa"

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break