Dwie nowe stacje Veturilo dla Targówka?
10 września 2021
Radna Katarzyna Górska-Manczenko upomina się o uruchomienie dwóch nowych stacji Veturilo we wschodniej części Targówka. Zarząd Dróg Miejskich nie mówi "nie", ale...
Radna proponuje ustawienie stacji Veturilo w dwóch miejscach we wschodniej części dzielnicy: na pl. Trynopolskim (obok stacji kolejowej Zacisze-Wilno) i nad zalewem przy Bardowskiego. Jej zdaniem powiększenie systemu wypożyczalni usprawni komunikację w tym rejonie i pozwoli na łatwiejszy dojazd nad jezioro.
Veturilo w stanie tymczasowym
Jak informuje Zarząd Dróg Miejskich, utworzenie nowych stacji Veturilo w tym oraz w przyszłym roku nie jest możliwe w ramach umowy z Nextbike.
- Wynika to z braku dodatkowych pieniędzy na rozbudowę systemu - odpowiada dyrektor ZDM Łukasz Puchalski. - Na początku 2020 roku ogłosiliśmy przetarg na operatora systemu w latach 2021-2028. Jednak z powodu wybuchu pandemii oraz trudnej sytuacji ekonomicznej przetarg musiał zostać unieważniony. Chcąc zapewnić mieszkańcom stolicy ciągłość funkcjonowania systemu ZDM ogłosił postępowanie pomostowe obejmujące obsługę systemu Veturilo w kształcie zbliżonym do obecnego. Zapewne ta umowa zostanie przedłużona do końca 2022 roku i nie ma w niej mowy o zwiększaniu liczby stacji.
Czy to ma sens?
Jak pokazuje praktyka z poprzednich lat i innych dzielnic, system Veturilo działa dobrze tylko wtedy, gdy wypożyczalnie tworzą sieć punktów połączonych drogami rowerowymi. W innych przypadkach liczba wypożyczeń jest niewielka a rowery - zamiast krążyć między stacjami - są nieustannie dowożone samochodami dostawczymi.
Wątpliwości budzi zwłaszcza lokalizacja nad zalewem przy Bardowskiego, gdzie mieszkańcy pojawiają się tylko przy dobrej pogodzie a jedyna prowadząca tam ulica jest wyłożona trylinką. Pozbawione amortyzacji, miejskie rowery typu Veturilo fatalnie sprawdzają się na takiej nawierzchni, a ich części szybciej się niszczą.
(db/dg)