Drogi na Zielonej Białołęce
19 listopada 2010
Co roku przybywa nam kilka tysięcy nowych mieszkańców. Jest mnóstwo samochodów i stoimy w korkach. Na szczęście idą zmiany.
Autor jest radnym dzielnicy Białołęka |
Drogi to podstawa
Największą inwestycją jest przebudowa Trasy Toruń-skiej do standardu drogi ekspresowej - aż do okolic Cmentarza Powązkowskiego. Tam połączy się z autostradą A2. Trasa będzie miała trzy do sześciu pasów ruchu w każdą stronę. Most Grota-Roweckie-go będzie miał ich aż pięć! Inwestycja została tak przygotowana, aby w jak największym stopniu służy-ła okolicznym mieszkańcom. Po obu stronach pow-stają boczne drogi i ścieżki rowerowe, do obsługi ruchu lokalnego. Na skrzyżowaniu z Głębocką trwa budowa drugiego wiaduktu i bezkolizyjnego węzła drogowego. Po jego wschodniej stronie zarezerwo-wano miejsce na wiadukt dla tramwaju z Bródna na Zieloną Białołękę. Całość prac zakończy się w kwiet-niu 2012 roku.W przyszłym roku rozpoczyna się, od dawna oczekiwana, przebudowa ul. Marywilskiej i jej poszerzenie do dwóch pasów ruchu w obu kierunkach. Wkrótce zacznie się także modernizacja fragmentu ul. Płochocińskiej, której brakuje drugiej jezdni.
Kończą się prace projektowe przebudowy ciągu ulic Św. Wincentego i Głęboc-kiej do ronda Żaba. Dzięki temu uzyskamy świetne połączenie dwoma pasami ru-chu na całej ich długości.
Trwa budowa trasy mostu Północnego. Nie łączy jeszcze bezpośrednio Zielonej Białołęki, ale dla nas jest to bardzo ważna inwestycja. Na most GrotaRoweckiego będzie wjeżdżać znacznie mniej samochodów. Trasa będzie gotowa w 2011 roku. Planuje się jej przedłużenie na Zieloną Białołękę.
Lada chwila rozpocznie się też budowa nowego mostu nad Kanałem Żerańskim, w ciągu ul. Kobiałka. Oczywiście ze ścieżkami rowerowymi. Ma być gotowy już w przyszłym roku.
Od wielu lat planuje się wybudowanie trasy Olszynki Grochowskiej, wielkiej obwodnicy wschodniej części miasta. Po wschodniej stronie osiedli Derby widać 50metrową "rezerwę" przeznaczoną na tę drogę. Nie należy się jednak spodziewać, aby trasa powstała w całości w najbliższych latach.
My nie potrzebujemy teraz kolejnej wielkiej trasy szybkiego ruchu. W "rezer-wie" należy wybudować drogę, która stanie się kręgosłupem komunikacyjnym wschodnich obszarów dzielnicy. Ulice Białołęcka, Ostródzka i Głębocka wkrótce nie wystarczą i trzeba je odciążyć. Nowa droga powinna więc przypominać swoim charakterem np. al. KEN na Ursynowie. Mieć po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Wjazdy i zjazdy powinny się znajdować co 100-300 metrów.
Nie będzie łatwo zdobyć fundusze na tę inwestycję. Zacznijmy więc od odcinka pomiędzy nowym rondem przy Trasie Toruńskiej a skrzyżowaniem Berensona/Głę-bocka. Niech droga ma na początku po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Potem ją przedłużymy do ul. Zdziarskiej i jeszcze dalej na północ. Następnie zabierzemy się za jej poszerzenie do dwóch pasów ruchu w każdą stronę.
W dalszej przyszłości, po doprowadzeniu całej trasy mostu Północnego na Zieloną Białołękę i co najważniejsze wybudowaniu docelowej sieci dróg lokalnych, będzie możliwe przekształcenie Olszynki Grochowskiej w klasyczną obwodnicę miejską.
Przebudowa skrzyżowań
Jednym z najbardziej niebezpiecznych miejsc są ruchliwe skrzyżowania dróg lokal-nych. Należy je zmodernizować, niektóre zamienić na ronda a w kilku przypadkach być może wprowadzić sygnalizację świetlną. Dotyczy to na przykład połączenia Ostródzkiej z Juranda ze Spychowa, Berensona i Zdziarską. Należy też przebudo-wać skrzyżowania Berensona/Skarbka z Gór, Głębocka/Lewandów, Kąty Grodzis-kie/Zdziarska oraz Kobiałka/Frachtowa.Sygnalizacja świetlna przy szkołach
Dwie szkoły znajdują się przy bardzo ruchliwych ulicach: Ostródzkiej i Kobiałka. Ta lokalizacja może narazić nasze dzieci na niebezpieczeństwo podczas przechodzenia przez jezdnię. Potrzebna jest więc sygnalizacja świetlna. Wzmożony ruch dzieci jest w okolicach przerw między lekcjami. Aby nie doprowadzać do zatorów na drogach, musi to być więc sygnalizacja wzbudzana na tzw. "przycisk".Więcej informacji na temat dróg na Zielonej Białołęce znajdziecie Państwo na stronie www.roszak.eu.
Waldemar Roszak
waldek@roszak.eu