Dopłacimy za opóźnienia
25 marca 2011
Most Północny to obecnie jedna z priorytetowych warszawskich inwestycji. Jej celem jest odciążenie mostu Grota - najbardziej zakorkowanej przeprawy w Polsce. Niestety, Bielany nie są przygotowane na przyjęcie tysięcy aut, które już za rok zjadą z nowego mostu.
Urzędnicy: winna pogoda
W zeszłym roku budowa mostu opóźniła się przez powódź. Wówczas drogowcy obiecywali, że oba brzegi rzeki uda się połączyć jeszcze przed końcem 2010 r. Obecnie - z powodu kry na Wiśle, przęsło, które powinno być w Warszawie we wrześniu 2010 r., utknęło w porcie w Gdyni. Do dziś czeka na transport na barce. Mimo kilkumiesięcznego poślizgu, odpowiedzialny za inwestycję Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych wciąż twierdzi, że są szanse na oddanie mostu w terminie. Do połączenia obu brzegów brakuje 80 metrów. A opóźnienia podwyższyły koszty budowy.- Aby oddać do użytku most pod koniec tego roku, musimy dołożyć 95 mln zł. To pozwoli nadgonić opóźnienia, które spowodowała zeszłoroczna powódź - mówi Marcin Ochmański, rzecznik stołecznego ratusza. Jednocześnie zaprzecza pogłos-kom dotyczącym odebrania unijnych dotacji. - Centrum Unijnych Projektów Trans-portowych przedstawiło proceduralne zastrzeżenia do przetargu na wyłonienie wy-konawcy mostu. Wątpliwości te zostały jednak rozwiane przez Urząd Zamówień Publicznych (instytucję kontrolującą sposób przeprowadzenia przetargu). Możemy więc być pewni, że nie grozi nam utrata nawet części przyznanych pieniędzy - za-pewnia rzecznik.
Odciąży Białołękę, zakorkuje Bielany
Przeprawa, która połączy Białołękę i Bielany, odkorkuje Tarchomin - niestety kosztem Bielan. Na nasze ulice wjedzie ponad 60 tys. aut z ulicy Modlińskiej. Aby temu zapobiec, trasa mostu Północnego powinna jak najszybciej zostać włączona w lokalną strukturę komunikacyjną. Kłopot w tym, że bielańskim drogom brakuje przepustowości. Zjazdy z mostu będą prowadziły albo jednopasmową Kasprowicza albo stale zakorkowaną Wólczyńską. A pieniędzy na ich przebudowę nie ma.Kaprowicza dwujezdniowa?
Szansą na udrożnienie układu drogowego w rejonie mostu jest likwidacja wąskiego gardła przy stacji metro Wawrzyszew w ramach budowy drugiej nitki ul. Kaspro-wicza. Miasto ma dać Bielanom 27 mln zł na tę inwestycję, jednak dopiero w... 2013 roku. - Przebudowa Kasprowicza ruszy w przyszłym roku. Nie zdążymy udrożnić ulicy przed otwarciem mostu Północnego, cieszmy się jednak, że zostanie ona w ogóle wykonana. Lepiej za rok niż wcale - twierdzi Tadeusz Olechowski, rzecznik dzielnicy.Na pociechę, w ramach przygotowań do otwarcia mostu Północnego, jeszcze w tym roku Zarząd Dróg Miejskich przeprowadzi frezowanie Marymonckiej, Pułkowej i Wólczyńskiej. Będzie się przyjemniej stało w korkach.
Anna Przerwa