Dlaczego warto korzystać z systemu ePUAP?
22 października 2015
Wywiad z Andrzejem Halickim, ministrem administracji i cyfryzacji, kandydatem na posła z listy Platformy Obywatelskiej
- Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji wprowadziło system ePUAP2. Co to za system i jak z niego mogą korzystać mieszkańcy?
- Elektroniczna platforma usług administracji publicznej (ePUAP) to system teleinformatyczny, gdzie instytucje publiczne udostępniają swoje usługi w sieci. W praktyce z usług na ePUAP mogą korzystać obywatele, przedsiębiorcy oraz administracja. Są to usługi związane ze składaniem wniosków, oświadczeń i sprawozdań oraz pobieraniem zaświadczeń, np. dopisania do spisu wyborców, zezwolenia na wycinkę drzewa, deklaracji opłaty za odpady, interpretacji podatkowej, wniosku o dowód osobisty, odpisu aktu stanu cywilnego itd. Wystarczy założyć konto na ePUAP, a następnie założyć i potwierdzić "profil zaufany", czyli bezpieczny i bezpłatny mobilny podpis elektroniczny. Każdy użytkownik, który ma konto na ePUAP oraz korzysta z profilu zaufanego może korespondować elektronicznie z dowolnym urzędem.
Każdy użytkownik ePUAP posiada w systemie własny "skład dokumentów" działający na kształt osobistej skrzynki mailowej, z historią prowadzonej urzędowej korespondencji. Każda wysyłka i odbiór są potwierdzane "urzędowym poświadczeniem odbioru", które jest równoważne z elektronicznym "awizo".
Profil zaufany służy również do logowania się do innych systemów elektronicznej administracji, m.in. Obywatel.gov.pl, Biznes.gov.pl, Platformy Usług Elektronicznych ZUS, Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, czy platform regionalnych. Dzięki profilowi zaufanemu ePUAP, użytkownik nie musi pamiętać wielu haseł i loginów.
- System ePUAP działał już wcześniej, ale potrzebne były zmiany. Czego one dotyczyły? Co zostało poprawione?
- Uproszczono i unowocześniono interfejs użytkownika. Dodano funkcje obsługi korespondencji podobnej do poczty elektronicznej oraz możliwość przesyłania dużych załączników do 500 MB. Przemodelowano niektóre procesy i uwzględniono szereg postulatów dotyczących zmiany lub nowych funkcji, które zgłaszały urzędy i obywatele. W rezultacie uproszczono procedurę zakładania konta na ePUAP. Zwiększyła się też liczba miejsc, w których można potwierdzić profil zaufany - jest to ponad 1200 punktów w Polsce.
- Czy wiadomo gdzie w Warszawie powstaną Centra Aktywności Cyfrowej?
- W stolicy jedno z pierwszych Centrów Aktywności Cyfrowej powstanie w urzędzie pocztowym przy ulicy Kazimierzowskiej. Przy tworzeniu tych punktów zależało nam przede wszystkim na maksymalnym zbliżeniu klienta do usług e-administracji i pokazywaniu możliwości e-usług nie tylko tym, którzy już korzystają z internetu, lecz również obywatelom, którzy z różnych powodów, nie mieli takiej możliwości.
- Co oznacza włączenie się Warszawy do Regionalnego Systemu Ostrzegania?
- Uwzględnia szczególne znaczenie stolicy jako ogromnej aglomeracji. W ramach województwa mazowieckiego w systemie pojawiają się komunikaty i ostrzeżenia dotyczące obszaru Warszawy. Wiadomości są w widoczny sposób oznaczone jako "Mazowieckie Warszawa". Dzięki dobrej współpracy centrów zarządzania kryzysowego na poziomie miejskim i wojewódzkim w RSO pojawiają się tylko rzetelne komunikaty, których treść jest pomocna na co dzień dla mieszkańców Warszawy oraz dla osób odwiedzających stolicę. - W ostatnich dniach pojawiają się pomysły podziału województwa mazowieckiego. Co Pan sądzi o tych pomysłach? Jakie konsekwencje miałaby taka decyzja dla Warszawy?
- Podział terytorialny państwa określający liczbę i granice województw, a także siedziby wojewodów i sejmików województw precyzuje ustawa o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa. W związku z tym zmiany w układzie województw, w tym dotyczące utworzenia kolejnego województwa, mogą być dokonane poprzez zmianę wspomnianej ustawy przez Sejm RP. Utworzenie nowego województwa wpłynęłoby m.in. na sprawy związane z wydatkowaniem środków europejskich, w tym kontynuację przyjętych projektów. Poza tym spowodowałoby to wzrost kosztów związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej i samorządowej, wynikających z konieczności utworzenia urzędu marszałkowskiego i urzędu wojewódzkiego z rządową administracją zespoloną.
Rozm. kj