Diagnoza: autyzm. I co dalej?
5 grudnia 2018
Autyzm jest zaliczany do grupy całościowych zaburzeń rozwojowych, rozpoczyna się we wczesnym dzieciństwie i trwa całe życie. Przedszkole Terapeutyczne Kompas to nowe miejsce na Białołęce, gdzie na dzieci z autyzmem czeka profesjonalna opieka i terapia.
W zależności od nasilenia symptomów objawy autyzmu u różnych osób mogą przedstawiać się inaczej. Dziś mówimy o spektrum zaburzeń autystycznych. Warunek postawienia diagnozy to pojawienie się nieprawidłowości w relacjach społecznych, komunikowaniu się i rozwoju funkcjonalnej lub symbolicznej zabawy przed trzecim rokiem życia dziecka. O opiece nad autystycznym przedszkolakiem rozmawiamy z dyrektorką przedszkola.
Dlaczego Kompas?
Kompas wyznacza cel. Rodzice szukający terapii dla dziecka czują się zagubieni. My, jako terapeuci, od lat zdobywamy wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu edukacji. Jak "kompas" chcemy podpowiedzieć kierunek terapii, pamiętając, że cel zawsze można modyfikować.
Zatem nie "zwyczajne" przedszkole?
Przedszkole terapeutyczne. Co to oznacza? W skrócie: bardzo intensywną pracę. Naszą i dziecka. Wykorzystujemy każdą minutę wspólnego czasu na naukę niezbędnych umiejętności. Specjalizujemy się w pracy z dziećmi z diagnozą autyzmu. Specyfika ich funkcjonowania to braki w sferze kontaktów społecznych i komunikacji. Ogromne wyzwanie dla rodziców i nauczycieli. Dlatego pracujemy w małych grupach i dużo czasu poświęcamy terapii indywidualnej.
Na stronie kompas.edu.pl czytamy "pracujemy w oparciu o zasady Stosowanej Analizy Zachowania". Co to znaczy?
SAZ to jedna z podstawowych form terapii dzieci ze spektrum autyzmu. Dająca najszybsze efekty w uczeniu się, co potwierdzają badania. Wiele tradycyjnych form zajęć zawodzi w zetknięciu z tak szerokim zakresem deficytów rozwojowych. Skuteczna jest wcześnie podjęta, intensywna terapia behawioralna, oparta o założenia współczesnej teorii uczenia się.
Terapia behawioralna często kojarzona jest z karaniem. Czy słusznie?
Rozumiem obawy, ale obecnie działania oparte o SAZ są pozytywne i proaktywne. To kształtowanie u dziecka zachowań adaptacyjnych, które rozwiną jego niezależność, pozwolą efektywnie funkcjonować w otaczającym świecie. Baza to wzmocnienie działań dziecka, które zbliżają nas do docelowego zachowania, np.: jeśli wykonam zadanie i dostanę nagrodę, to chętnie je powtórzę, a nawet postaram się bardziej. Tak pomagamy dziecku zrozumieć, czego od niego oczekujemy.
Czy tylko przedszkole?
Prowadzimy też poradnię psychologiczno-pedagogiczną, zajęcia dla wszystkich dzieci wymagających wsparcia: psychologa, pedagoga, logopedy, terapii SI.
Kompas
przedszkole terapeutyczne
ul. Pomorska 31 A, tel. 604-700-880,
facebook.com/kompasprzedszkole
www.kompas.edu.pl