REKLAMA

Targówek

samorząd »

 

Czy to będzie kataklizm?

  20 czerwca 2008

Pewne: Grot do remontu, niepewne: most Północny, most Krasińskiego.

REKLAMA

Najbardziej zatłoczona przeprawa przez Wisłę (ponad 150 tysięcy pojazdów na do-bę) idzie do remontu. Blisko trzydziestoletni most nie był obliczony na takie obcią-żenia, dlatego jego renowacja jest niezbędnym elementem prac drogowych w sto-licy. Wiadomo o tym było nie od dziś, a mimo to obejmująca władzę w Warszawie Hanna Gronkiewicz-Waltz unieważniła przygotowany przez jej poprzedników prze-targ na budowę mostu Północnego w koncepcji "projektuj i buduj".

Nowe władze stolicy zrobiły to dlatego, bo uznały, że wymyślona za czasów PiS koncepcja jest za droga dla miasta. Dziś nie ma pewności, czy most Północny nie będzie jeszcze droższy. Zarząd Dróg Miejskich nie ujawnia kosztorysów przygoto-wanych przez projektanta, aby firmy startujące w przetargu się nimi nie sugerowa-ły.

W najbardziej optymistycznym wariancie most Północny będzie gotowy za dwa lata. Niestety to wciąż tylko deklaracje ZDM, a nie informacje oparte na konkre-tach. Nadal nie ma decyzji środowiskowej, nadal miasto nie pozyskało wszystkich gruntów.

Trwa przeprojektowywanie mostu Krasińskiego i jego trasy. Ten etap ma się zakończyć po wakacjach. Ostatnio mieszkańców zmroziła informacja, że w związku z koniecznością wygospodarowania dodatkowych pieniędzy na budowę metra, most Krasińskiego zostanie odłożony na półkę. Stołeczny ratusz zaprzecza.

- W pracach projektowych trasy mostu Krasińskiego uwzględnione zostaną su-gestie mieszkańców Śliwic (niedużego osiedla przy FSO) dotyczące połączenia osiedla z ul. Jagiellońską - informuje rzeczniczka ZDM Małgorzata Gajewska. - Nie przewiduje się natomiast skrzyżowań bezkolizyjnych, które zachęcałyby do korzys-tania z niej w ruchu tranzytowym, a według założeń polityki transportowej miasta ma być to przeprawa lokalna, łącząca Bródno z Żoliborzem. Jeżeli kiedykolwiek miałaby powstać estakada, to w ciągu ul. Jagiellońskiej. Należy również pamiętać, że zgodnie z przyjętym studium zagospodarowania Warszawy Jagiellońska i Odro-wąża są ulicami wyższej kategorii, niż trasa mostu Krasińskiego - dodaje rzecz-niczka ZDM. Jednocześnie ZDM zastrzega, że nic nie wie o ewentualnych zmianach w planach miasta odnośnie terminów budowy trasy i mostu Krasińskiego.

Nawet jeśli wszystko pójdzie zgodnie z terminarzem, znacznie wcześniej zamk-nięty zostanie most Grota, którego remont będzie najprawdopodobniej odkładany tak długo jak się da, jednak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad musi w roku 2010 zakończyć przebudowę całego odcinka trasy S8 od węzła przy cmen-tarzu komunalnym Powązkowskim do ul. Piłsudskiego w Markach.

Planowana przebudowa Grota zakłada poszerzenie go do 10 pasów ruchu (po pięć w każdą stronę) i przystosowanie do warunków ruchu na drodze ekspresowej. Prace na moście powinny rozpocząć się już w listopadzie, ale GDDKiA spodziewa się, że będą odwlekane ze względu na brak dróg alternatywnych. Problem w tym, że nowych mostów nie będzie przed planowanym terminem zakończenia prac na Trasie Toruńskiej.

Na razie nie ma informacji, która część mostu będzie zamknięta jako pierwsza, a którą poprowadzony zostanie ruch. Nie wiadomo też czy będą to dwa pasy w każdą stronę, czy też w godzinach szczytu o jeden pas więcej.

Jak podkreśla dyrektor mazowieckiego oddziału GDDKiA Wojciech Dąbrowski, to najtrudniejsza inwestycja drogowa w stolicy, głównie ze względu na zagęszcze-nie budynków oraz ogromne natężenie ruchu. Poza mostem prace mają ruszyć w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Nowa trasa S8 z siecią drogową powiązana będzie następującymi węzłami:

  • Prymasa Tysiąclecia - miejsce obecnego zakrętu Trasy Toruńskiej między cmentarzem komunalnym a Laskiem na Kole,
  • zespół trzech węzłów z ulicami: Powązkowską, Broniewskiego i Marymoncką,
  • z Wisłostradą,
  • zespół trzech węzłów z ulicami: Modlińską, Marywilską i Łabiszyńską,
  • Głębocka (w przyszłości trasa Olszynki Grochowskiej),
  • IKEA
  • Piłsudskiego w Markach.
W tym samym terminie ma być zbudowany zupełnie nowy odcinek S8 przez Bemo-wo do węzła Konotopa. Przy Lasku na Kole ma być rozjazd na dwie trasy. Przewi-dywany koszt wszystkich prac na warszawskim odcinku S8 to 294 mln euro.

Wiktor Tomoń, Bartek Wołek

Aby trasa spełniała wymagania drogi ekspresowej, muszą zostać spełnione nastę-pujące warunki: powinna mieć powiązania z drogami głównymi (wyjątkowo droga-mi zbiorczymi) i drogami wyższych klas. Odstępy między węzłami poza terenem zabudowy nie powinny być mniejsze niż 5 km, a na terenie zabudowanym w gra-nicach lub sąsiedztwie dużego oraz średniego miasta nie mniejsze niż 3 km. W wy-jątkowych sytuacjach, jeżeli potrzeby funkcjonalno-ruchowe takie odstępy uzasad-niają, dopuszcza się pojedyncze odstępy między węzłami nie mniejsze niż 3 km poza terenem zabudowy i 1,5 km na terenie zabudowanym. Ronda na drodze ekspresowej są dopuszczone tylko na jej końcach. Stosowanie zjazdów jest zabro-nione.

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuTargówek

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuTargówek

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA