Czy musimy przechowywać pudła?
5 maja 2008
Dlaczego, żeby nie stracić gwarancji na komputer, DVD czy telewizor trzeba koniecznie przechowywać pudło, w którym ww. sprzęt przyjechał do domu? Czy to nie paranoja?
Znany adwokat radzi czytelnikom "Echa" |
Czym innym jest gwarancja. Podstawą gwarancji jest nie ustawa, ale odrębna umowa, jaką zawieramy z gwarantem. Tym gwarantem może być dowolny pod-miot. W praktyce jest to najczęściej producent towaru albo sprzedawca, który udziela nam w gwarancji dodatkowej ochrony. Oznacza to, że żądania na podstawie gwarancji trzeba kierować do tego, kto udzielił gwarancji. Szczególnie istotne dla odpowiedzi na pytanie Czytelnika jest to, że warunki gwarancji są określane w drodze porozumienia kupującego z udzielającym gwarancji. Oczywiście w praktyce kupujący najczęściej ma do wyboru albo przyjąć warunki gwarancji zapropono-wane przez gwaranta albo w ogóle zrezygnować z gwarancji. Gwarancja jest udzie-lana dobrowolnie, jej treść formułuje gwarant, kupujący zaś przez przyjęcie z rąk sprzedawcy dokumentu gwarancyjnego wyraża zgodę na zawarte w nim warunki gwarancji. W warunkach gwarancji może znaleźć się punkt mówiący, że do ko-rzystania z niej konieczne jest dostarczenie towaru w oryginalnym opakowaniu. Przyjmując gwarancję zgodziliśmy się na te warunki. Oznacza to, że ten warunek nie wynika z żadnego przepisu prawa, ale z umowy, jaką zawarliśmy z gwarantem.
Kupujący nie musi godzić się na udzielenie mu gwarancji, a więc na coś więcej niż przewiduje sama umowa sprzedaży. Przyjmując gwarancję, czy to producenta, czy też sprzedawcy, kupujący zawiera z nim umowę dodatkową o treści opisanej w dokumencie gwarancji. Wystawienie gwarancji nie jest obowiązkowe. Jeżeli do produktu załączono jednak gwarancję, to jest to dodatkowe uprawnienie i tylko od nas zależeć będzie, czy z niego skorzystamy w momencie składania reklamacji. Nie mamy jednak takiego obowiązku.
Gdy do produktu został dołączony ważny dokument gwarancyjny, dokonujemy wyboru - możemy zgłosić reklamację sprzedawcy na ogólnych zasadach ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej albo gwarantowi, w zależności od tego, co uznamy za korzystniejsze dla siebie i wygodniejsze (np. serwis jest da-leko, a sklep blisko). Sprzedawca nie może nam narzucić, by zanieść towar do serwisu, skoro otrzymaliśmy gwarancję, jeśli my uznamy, że właśnie sprzedawcy złożymy reklamację. Nie musimy też w żaden sposób tłumaczyć, dlaczego np. ma-jąc gwarancję z niej nie korzystamy.
Adw. Robert Smoktunowicz