REKLAMA

autoreklama tustolica 1autoreklama tustolica 2autoreklama tustolica 0
Puls Warszawy

różne

 

Czy musimy przechowywać pudła?

  5 maja 2008

Dlaczego, żeby nie stracić gwarancji na komputer, DVD czy telewizor trzeba koniecznie przechowywać pudło, w którym ww. sprzęt przyjechał do domu? Czy to nie paranoja?

REKLAMA

zoliborz nie tylko handel 2zoliborz nie tylko handel 0
Chyba jest karta gwarancyjna i inne dowody legalnego zakupu? Przecież ludzie nie mają miejsca na przechowywanie stert kartonów. Co to za przepisy? Z jakiegoś kodeksu, czy wolna amerykanka producentów?


Znany adwokat radzi
czytelnikom "Echa"

 
Przede wszystkim trzeba zacząć od wyjaśnienia te-go, czym jest gwarancja. W Polsce w dalszym ciągu gwarancja jest mylona z rękojmią albo z uprawnie-niami, jakie wynikają dla kupującego z ustawy o sprzedaży konsumenckiej. Otóż otrzymanie gwaran-cji nie jest warunkiem dochodzenia naszych praw, gdy zakupiony towar okaże się wadliwy, popsuje się albo po prostu okaże się, że towar, który kupiliśmy jest inny niż zapewniał nas sprzedawca. Mówimy wówczas o niezgodności towaru z umową sprzedaży, jaką zawieramy ze sprzedawcą. W takich sytuacjach, zawsze tj. nawet jak nie dostaliśmy żadnej gwa-rancji, mamy pełne prawo domagania się czy to na-prawy, czy też wymiany towaru albo nawet zwrotu pieniędzy. Wszystkie te żądania kierujemy do sprze-dawcy, a więc np. do sklepu, bo to ze sprzedawcą zawieramy umowę kupując towar. Co ważne w ta-kich sytuacjach zastosowanie mają przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej i sprzedawca nie może uzależniać wykonania swoich obowiązków od żadnych dodatkowych warunków np. od dostarczenia towaru w ory-ginalnym opakowaniu.

Czym innym jest gwarancja. Podstawą gwarancji jest nie ustawa, ale odrębna umowa, jaką zawieramy z gwarantem. Tym gwarantem może być dowolny pod-miot. W praktyce jest to najczęściej producent towaru albo sprzedawca, który udziela nam w gwarancji dodatkowej ochrony. Oznacza to, że żądania na podstawie gwarancji trzeba kierować do tego, kto udzielił gwarancji. Szczególnie istotne dla odpowiedzi na pytanie Czytelnika jest to, że warunki gwarancji są określane w drodze porozumienia kupującego z udzielającym gwarancji. Oczywiście w praktyce kupujący najczęściej ma do wyboru albo przyjąć warunki gwarancji zapropono-wane przez gwaranta albo w ogóle zrezygnować z gwarancji. Gwarancja jest udzie-lana dobrowolnie, jej treść formułuje gwarant, kupujący zaś przez przyjęcie z rąk sprzedawcy dokumentu gwarancyjnego wyraża zgodę na zawarte w nim warunki gwarancji. W warunkach gwarancji może znaleźć się punkt mówiący, że do ko-rzystania z niej konieczne jest dostarczenie towaru w oryginalnym opakowaniu. Przyjmując gwarancję zgodziliśmy się na te warunki. Oznacza to, że ten warunek nie wynika z żadnego przepisu prawa, ale z umowy, jaką zawarliśmy z gwarantem.

Kupujący nie musi godzić się na udzielenie mu gwarancji, a więc na coś więcej niż przewiduje sama umowa sprzedaży. Przyjmując gwarancję, czy to producenta, czy też sprzedawcy, kupujący zawiera z nim umowę dodatkową o treści opisanej w dokumencie gwarancji. Wystawienie gwarancji nie jest obowiązkowe. Jeżeli do produktu załączono jednak gwarancję, to jest to dodatkowe uprawnienie i tylko od nas zależeć będzie, czy z niego skorzystamy w momencie składania reklamacji. Nie mamy jednak takiego obowiązku.

Gdy do produktu został dołączony ważny dokument gwarancyjny, dokonujemy wyboru - możemy zgłosić reklamację sprzedawcy na ogólnych zasadach ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej albo gwarantowi, w zależności od tego, co uznamy za korzystniejsze dla siebie i wygodniejsze (np. serwis jest da-leko, a sklep blisko). Sprzedawca nie może nam narzucić, by zanieść towar do serwisu, skoro otrzymaliśmy gwarancję, jeśli my uznamy, że właśnie sprzedawcy złożymy reklamację. Nie musimy też w żaden sposób tłumaczyć, dlaczego np. ma-jąc gwarancję z niej nie korzystamy.

Adw. Robert Smoktunowicz

Dziękujemy, że czytasz nasze artykuły. Chcesz na bieżąco śledzić ważne sprawy w Twojej dzielnicy i w Warszawie?
 Zapisz się do naszego newslettera 
 Obserwuj nas na Google News 
 

REKLAMA

marywilska mikolajki 2025 2marywilska mikolajki 2025 0

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

refleks chlodnictwo 2024-11-21 3refleks chlodnictwo 2024-11-21 0
Wstąp do księgarni

REKLAMA

bck hip hop 1bck hip hop 2bck hip hop 0

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

bck królowa śniegu 2025 2bck królowa śniegu 2025 0

REKLAMA

moje bielany 004 2moje bielany 004 0

REKLAMA

bemowo 3bemowo 0

REKLAMA

bck balwanek 01 1bck balwanek 01 2bck balwanek 01 0

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

cmp 09-2025 3cmp 09-2025 0

REKLAMA

san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 1san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 2san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 0

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

marywilska najlepszy adres 3marywilska najlepszy adres 0

REKLAMA

smaki zycia 2024-09-03 1smaki zycia 2024-09-03 2smaki zycia 2024-09-03 0

REKLAMA

zoliborz andrzejki 3zoliborz andrzejki 0

REKLAMA

pan materac black week 2025 1pan materac black week 2025 2pan materac black week 2025 0