REKLAMA

smaki zycia 2024-09-03 1smaki zycia 2024-09-03 2smaki zycia 2024-09-03 0
Białołęka

Historia

 

Czerwona strzała Tarchomina. Tęsknimy za E-4?

  11 września 2017

alt='Czerwona strzała Tarchomina. Tęsknimy za E-4?'
źródło: Warszawikia / Mikiapole3/ Kubek15

Szok i przerażenie w oczach osób, które chciałyby "podjechać przystanek" z pl. Bankowego to prawdziwa legenda warszawskiej komunikacji miejskiej.

REKLAMA

biedronka020 2

Dokładnie 1 marca 1994 roku na ulice po raz pierwszy wyjechał autobus, z winy którego pasażerowie z innych dzielnic przez lata mogli powtarzać, że "Tarchomin wozi się taksówką". Tak właśnie było. Na oryginalnej trasie do pl. Konstytucji E-4 zatrzymywało się... siedem razy: na przystankach Tarchomin, Myśliborska, Porajów, Stare Świdry, Ekspresowa, Plac Bankowy i Centrum. Największe wrażenie robiło to na mieszkańcach Muranowa, którzy na widok "czerwonego" autobusu podjeżdżającego pod Błękitny Wieżowiec postanawiali podjechać do Dworca Gdańskiego. Tymczasem kierowca skręcał w prawo i wciskał gaz do dechy.

- Przepraszam, gdzie jest ten przystanek Ekspresowa...? Ale jak na Tarchomin...? I naprawdę nie wysiądę wcześniej? Jak to jedziemy na Tarchomin? - te pytania padały regularnie.

Przedłużenie metra

Rok po otwarciu E-4 zostało przedłużone do tymczasowej, nieistniejącej już pętli na Nowodworach, znajdującej się w pobliżu dzisiejszego skrzyżowania Światowida i Štefánika. Ważniejsza zmiana zaszła jednak w Śródmieściu, gdzie wystartowała pierwsza linia metra, łącząca wówczas Kabaty ze stacją Politechnika. E-4 zostało wtedy ożenione z podziemną koleją na długich dwadzieścia lat. Gdy metro zyskiwało nową stację, E-4 traciło fragment trasy. W ten sposób linia była skracana do pl. Bankowego, Dworca Gdańskiego, pl. Wilsona, Marymontu i wreszcie Młocin.

Zapraszamy na zakupy

E-4 + E-8 = E-6?

Gdy otwarto stację Młociny ZTM postanowił - użyjmy żargonu jego pracowników - rozdzielić potoki pasażerskie z Tarchomina i Nowodworów. Mieszkańcy pierwszego osiedla dojeżdżali do metra E-4, mieszkańcy drugiego - nowym autobusem E-8, przejeżdżającym przez Tarchomin bez postojów. Dzięki temu prostemu zabiegowi i brakowi korków na moście Skłodowskiej-Curie wszystko działało jak w zegarku. W 2012 roku ZTM uznał, że potok popołudniowy jest jednak jeden i wprowadził jedno z najdziwniejszych rozwiązań w historii warszawskiej komunikacji miejskiej. E-4 kursowało tylko rano i tylko w kierunku Tarchomina, E-8 - również tylko rano, z Nowodworów, bez przystanków na Tarchominie, zaś po południu pasażerowie z obu osiedli wspólnie jechali autobusem E-6. Oficjalnym uzasadnieniem było to, że wracając z pracy na Nowodwory wiele osób robiło po drodze zakupy w marketach na Tarchominie.

REKLAMA

biedronka021 2

Żółty to nowy czerwony

Całkiem niedawno Warszawa zaczęła, po wielu dekadach przerwy, stawiać na tramwaje. Nie stoją w korkach, zabierają więcej pasażerów, nie zanieczyszczają powietrza - argumentów "za" jest wiele. Los E-4 był przesądzony już wtedy, gdy na moście Skłodowskiej-Curie zaczęto układać tory. Linia znikła z ulic 2 marca 2015 roku. Autobus z czerwonym numerem zastąpił żółty tramwaj.

Dominik Gadomski

* z pomocą strony trasbus.com - historia warszawskiej komunikacji miejskiej

 

REKLAMA

biedronka019 2

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

refleks chlodnictwo 2024-11-21 3refleks chlodnictwo 2024-11-21 0
Wstąp do księgarni

REKLAMA

bielany dzień dziecka 1bielany dzień dziecka 2bielany dzień dziecka 0

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

olowkowa kraina 002 2olowkowa kraina 002 0

REKLAMA

cemat box 2cemat box 0

REKLAMA

REKLAMA

san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 1san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 2san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 0

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Promocje Cyfrowe.pl
Promocje Cyfrowe.pl
Promocje Cyfrowe.pl

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Lato 2025
Lato 2025