Chomiczówka chce linii przyspieszonej. Jest szansa?
5 października 2018
Samorząd Chomiczówki zbiera podpisy pod petycją w sprawie stworzenia linii przyśpieszonej w kierunku Śródmieścia. W kilka dni zebrano ich ponad 1500. Już wkrótce pismo ma trafić na biurko dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.
- Idziemy za ciosem po tym, jak Chomiczówka zyskała linię 171. Presją społeczną da się wywalczyć pewne zmiany w komunikacji. Niestety ZTM nie wspomniał podczas ustaleń, że 121 będzie miała skrócony kurs. Nawet w tak małej - ale priorytetowej - zmianie przelicza się mieszkańców na pieniądze. 121 dawało mieszkańcom północnej Chomiczówki bezpośrednie połączenie z centrum handlowym na Bemowie (Carrefour i Spin City), południowej zaś dojazd do Szpitala Bielańskiego. Przywrócenie kursowania od Nowego Bemowa stało się jakby dodatkową kwestią, którą poruszamy w naszej petycji, lecz pierwotnie dotyczyła ona - i jest to motywem przewodnim - linii przyśpieszonej w kierunku Śródmieścia, co miałoby wypełnić lukę po 520 - mówi Krystian Lisiak, przewodniczący rady w Samorządzie Mieszkańców Chomiczówki. Samorząd wnioskuje też o możliwość wprowadzenia linii 409 nie tylko na weekendy, ale również w dni powszednie. Cieszy się ona olbrzymią popularnością.
Chomiczówka chce przyspieszonej linii
"(...) Należy podejmować takie działania, które zachęcą mieszkańców do korzystania z form komunikacji innych, aniżeli samochodowa. W działania te wpisują się dotychczasowe starania Urzędu m.st. Warszawy polegające na: budowie parkingów P+R, budowie systemu rowerów miejskich, rozbudowie dróg rowerowych. Do systemu tych działań zupełnie nie pasuje jednak trend wycofywania linii autobusowych z Chomiczówki pod pretekstem istnienia linii metra. Osiedle Chomiczówka nie jest połączone bezpośrednio z żadną stacją metra, zaś odległość między najdalej oddalonym na południowy-wschód krańcem Chomiczówki a stacją metra Młociny jest taka sama, jak pomiędzy stacją metra Młociny a stacją metra Słodowiec. Oprócz wprowadzonej linii 171, stanowiącej zastępstwo linii 167, proponujemy utworzenie autobusowej linii przyśpieszonej na roboczo nazwanej trasie: Chomiczówka-Witolin (75% długości trasy 520, czas przejazdu 50 minut). Za wyjątkiem linii 511 (służącej głównie mieszkańcom prawobrzeżnej części Warszawy) Bielany nie posiadają żadnej linii przyśpieszonej, a są piątą dzielnicą w Warszawie co do liczby mieszkańców. Dla porównania sąsiednia dzielnica Bemowo posiada linię przyśpieszoną 523, zaś Ursynów linie 503 i 504 - czytamy we fragmencie petycji, która trafi na biurko dyrektora ZTM.
ZTM stawia na metro
- W obecnych realiach szybki transport zapewniają nie autobusowe linie przyspieszone (które są wrażliwe na sytuację na drodze) a komunikacja szynowa - przede wszystkim metro. Dzielnica Bielany metro ma, a do dzielnicy Bemowo metro dopiero jest w budowie. Podstawowe połączenie Bielan z centrum zapewnia linia metra bezpośrednio lub z dojazdem do niej liniami autobusowymi. Z Chomiczówki do stacji I linii metra na Bielanach i Żoliborzu dojeżdżają autobusy linii 114 i 116, ponadto linie 116 i 180 zapewniają połączenie bezpośrednie Chomiczówki ze Śródmieściem. Od 1 września dodatkowo linia 171 zapewnia bezpośrednie połączenie Chomiczówki z Bemowem, Wolą, Śródmieściem i obiema liniami metra. W tej chwili nie przygotowujemy żadnych zmian w układzie komunikacyjnym tego rejonu Warszawy. Sytuacja jest przez nas obserwowana - informuje Tomasz Kunert z działu prasowego ZTM.
(DB)