Tramwaj do Wilanowa - zwężą jezdnie, zburzą kładki
21 września 2021
Przy okazji budowy linii tramwajowej na Stegny i do Wilanowa jedną z najbardziej ruchliwych ulic Warszawy czekają ogromne zmiany.
Przypomnijmy: 10 września warszawski ratusz ogłosił rozpoczęcie poszukiwania firmy, która zaprojektuje i zbuduje 8-kilometrowy odcinek torów tramwajowych mający połączyć Śródmieście z Sielcami, Stegnami i Wilanowem. W komunikacie nie wspomniano o niezwykle istotnych zmianach, jakie przejdzie przy okazji ulica Jana III Sobieskiego.
Sobieskiego bez kładek
Jak wynika z koncepcji budowy linii tramwajowej, inwestycja będzie się wiązać ze zwężeniem długich odcinków jezdni. Po jednym pasie ruchu zniknie z Gagarina, gdzie planowana jest odnoga torowiska, a także z Waryńskiego, odcinka Belwederskiej na południe od Spacerowej i wreszcie z Jana III Sobieskiego. Na ostatniej z ulic planowana jest budowa pasa tramwajowo-autobusowego oraz niezapowiadana wcześniej likwidacja kładek nad jezdniami, które zostaną zastąpione przejściami dla pieszych.
Czy wystarczy pieniędzy?
Jeśli wszystko pójdzie po myśli ratusza, budowa torowiska na Goworka, Spacerowej, Belwederskiej, Jana III Sobieskiego i w al. Rzeczypospolitej oraz pętli na wysokości Branickiego nastąpi w latach 2022-2023. W rzeczywistości taki scenariusz jest bardzo mało prawdopodobny. Nieoficjalnie urzędnicy przyznają, że spodziewane oferty znacznie przekroczą budżet, konieczne będzie poszukiwanie oszczędności i podzielenie inwestycji na etapy.
(dg)